וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי ירוויח מרפורמת הבריאות בארה"ב?

22.3.2010 / 15:15

מלבד אזרחי המדינה, צפויה הפורמה שאושרה בבית הנבחרים האמריקאי לעודד פעילות רבה במניות התרופות והפארמה. בין המרוויחות: טבע ופריגו

באי.בי.איי מעריכים כי בעקבות אישור רפורמת הבריאות בבית הנבחרים האמריקאי צפויה פעילות רבה במניות התרופות והפארמה. נתלי גוטליב: "רבים מהמשקיעים בחברות הפארמה העדיפו "לשבת על הגדר" ולחכות לסגירת הרפורמה באופן סופי לפני שמקבלים החלטת השקעה. לפיכך, יתכן כי נראה חזרה של משקיעים להשקעה במניות אלו".

השפעת הרפורמה על חברות התרופות אינה צפויה להיות שלילית. גוטליב: "חברות הפארמה צפויות לשלם קנסות, אולם זה צפוי להשפיע באחוזים בודדים במקרה הגרוע על תוצאותיה. חברות הביג פארמה התחייבו לסבסד תרופות בכ-90 מיליארד דולר, אולם העלאות המחירים המסיביות של תרופות מקור מתחילת 2009 מחלישה אפקט זה.

מחד, הן יצטרכו לשלם מס גבוה יותר. מאידך, הן לא נדרשות לבצע מו"מ ישיר על מחירי תרופות (כפי שהציעו בתחילה) וגם נושא ייבוא תרופות זולות מחו"ל ירד מסדר היום.

הישראלים שירוויחו מהרפורמה

לדברי גוטליב, החברות הישראליות שצפויות להרוויח מאישור הרפורמה הן חברות שיכולות לקצר ימי אשפוז ולהוזיל תהליכי אבחון. לדוגמה גיוון ומזור. גם טבע ופריגו צפויות ליהנות במידה מסוימת מהגידול בציבור המבוטחים אולם השחיקה הקיימת במחיר התרופות הגנריות תנטרל במידה מסוימת את הגידול.

"השפעת ההחלטה ההיסטורית על רפורמה בביטוח הבריאות האמריקאי עדיין לא מתומחרת בשווקים, מאחר שעד הרגע האחרון לא היה ברור אם הרפורמה תעבור. להערכתי, בטווח הקצר נראה ירידות של חברות הביטוח הרפואי, הצפויות להיפגע מהרפורמה. לכך עשויה בהחלט להיות השפעה שלילית על השוק כולו בטווח של הימים הקרובים". כך העריך אלון בירון, מנהל החטיבה לאסטרטגיה ופיננסים בבנק מרכנתיל.

בירון ציין כי הרפורמה צפויה לפגוע בחברות הביטוח הרפואי בארה"ב בשתי דרכים עיקריות: האחת, החברות ייאלצו לבטח מבוטחים בעלי היסטוריה רפואית "בעייתית", שעד היום נדחו על ידן. שנית, התוכנית קובעת כי יוטל מס על תוכניות ביטוח יקרות ורווחיות, כדי לממן את הטיפול הרפואי למעוטי יכולת.

בנוגע להשפעת הרפורמה על הכלכלה האמריקאית אמר בירון כי "ההשפעה על המשק האמריקאי תהיה הן לחיוב והן לשלילה, ועדיין מוקדם לקבוע איזו השפעה תגבר. הרפורמה שעברה מקרבת את התושב האמריקאי הממוצע למה שמרבית אזרחי העולם המערבי מקבלים - ביטחון סוציאלי מלא, הכולל שירותים רפואיים. עם זאת, מנסיונן של מדינות מערבויות אחרות ניתן ללמוד, כי תקציב הבריאות הוא לעתים קרובות ההוצאה העיקרית בתקציב המדינה, והכמות בדרך כלל באה על חשבון האיכות.

לא ברור כיצד ארה"ב מתכוננת לממן בטווח הקצר את הרפורמה, למרות המיסוי החדש הגלום בה. כמו כן, לא ברור איך תוספת המיסוי בכלל ועל עסקים קטנים ובינוניים בפרט, תשפיע על יכולתם להתאושש מהמשבר הנוכחי. מכאן, שניתן בהחלט להעריך כי הרפורמה צפויה להביא להגדלת הגירעון של ממשלת ארה"ב ותקשה על הממשל האמריקאי לטפל במשבר הנוכחי".

לדברי בירון, "לצד החיוב, הרפורמה עשויה להכניס למעגל העבודה בארה"ב עוד עובדים, בעיקר בתעשייה הרפואית. כדי לקלוט עוד 32 מיליון מבוטחים, מערכת הבריאות תזדקק לעוד כוח אדם, עוד בתי חולים ועוד מרפאות. עם זאת, לא ברור עדיין אם חברות הציוד הרפואי ירוויחו מהרפורמה, שכן בריאות לכל, משמעותה בדרך כלל בריאות פחות טובה לכולם".

בירון הוסיף כי "עקב הצפי להגדלת הגירעון בעקבות הרפורמה, צפויה בימים הקרובים תנודתיות בשוק האג"ח של ממשלת ארה"ב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully