וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד: הפועלים קנה בנק, דנקנר קיבל הלוואה

מאת עמית בן-ארויה ואתי אפללו

22.3.2010 / 8:20

יו"ר הפועלים לשעבר חשוד כי קיבל הלוואה מאיש העסקים הטורקי חאליט צ'ינילולו, שמכר להפועלים את בנק פוזיטיף - בלי שבעלי המניות ידעו על כך דבר

חשדות המשטרה נגד יו"ר בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר, הולכים ומתבהרים: המשטרה חוקרת חשד שלפיו דנקנר, או אחת החברות שבבעלותו, קיבלו הלוואה בסך מיליוני דולרים מאיש העסקים הטורקי חאליט צ'ינילולו (Halit Cingillioglu), באמצעות בנק שבשליטתו.

הבעיה: צ'ינילולו הוא האיש שמכר לבנק הפועלים את השליטה בבנק הטורקי פוזיטיף. כלומר, קיים חשד שבו דנקנר העביר לכאורה כסף לצ'ינולולו בכובע אחד כיו"ר וסגן יו"ר הפועלים, ובכובעו השני, כאיש עסקים פרטי, קיבל ממנו הלוואה - וזאת בלי שבעלי המניות בבנק יידעו על כך דבר. במקביל, נודע כי חקירת המשטרה מתרחבת לכיוונים רבים. בחודשים האחרונים הגיעו לבנק ישראל ולמשטרה קצות חוט על מקרים רבים שבהם יש חשדות להתנהלות לא נאותה של דנקנר בהיותו סגן יו"ר הפועלים ויו"ר. נבדקות פעילויות של דנקנר בתחום האשראי והרכש.

לא רק קשרים

צ'ינילולו, טייקון בנקאות טורקי, היה בעל השליטה בבנק פוזיטיף. בסוף 2005 רכש בנק הפועלים מצ'ינילולו 57.55% ממניות בנק פוזיטיף תמורת 100 מיליון דולר. במהלך השנים הגדיל הבנק את אחזקותיו בפוזיטיף, ובאפריל 2009 הגיע הבנק לאחזקה של 69.8% בבנק הטורקי. יתרת האחזקה (30.2%) עדיין נמצאת בידי חברת האחזקות של משפחת צ'ינילולו.

"כשהולכים למדינות מהסוג הזה חשוב שיש שותף מקומי שמכיר את הפוליטיקה", מסביר בכיר לשעבר בבנק הפועלים. "צ'ינילולו הביא קשרים שנראו מבטיחים".

בכיר אחר במערכת הבנקאות מספר: "כששבכירים מהפועלים הגיעו לביקור בטורקיה, צ'ינילולו היה אחד האנשים שנפגש עמם, יחד עם יו"ר הבנק. הוא מקושר שם לטייקונים, מקורב לפוליטיקאים והוא דמות דומיננטית במגזר העסקי".

אלא שלפי חקירת המשטרה, צ'ינילולו לא סיפק רק קשרים בפוליטיקה המקומית בטורקיה, אלא גם העמיד קו אשראי לדנקנר בסך מיליוני דולרים - בלי שבעלי המניות בבנק הפועלים יידעו על כך.

צ'ינילולו העביר את ההלוואות לדנקנר באמצעות בנק אחר שבשליטתו - הבנק ההולנדי DHB. צ'ינילולו שולט בבנק ההולנדי (70%) באמצעות חברת האחזקות HCBG שבבעלותו.

ההשקעות הכושלות של דנקנר

בשנים האחרונות נזקק דנקנר נזקק למימון והלוואות לעסקיו הפרטיים בשל החובות שהוא צבר בהם. הדוגמה הבולטת היא חברת אלרן ומצבה המידרדר: אלרן השקעות, שבשליטת משפחת דנקנר, מחזיקה בשלוש חברות עיקריות - חברת הטלוויזיה בלוויין הרומנית DTH, רשת הדראגסטורים ניו-לייף ואלרן נדל"ן. דני דנקנר מחזיק בכ-13% ממניות אלרן. אחיו ובן דודו, גדי ודורי דנקנר, מחזיקים יחד ב-17.4% ממניות החברה.

שלוש האחזקות העיקריות של אלרן התבררו ככושלות ולא הניבו לאלרן תזרימי מזומנים. אחזקות אלה גררו אותה להפסד מצטבר של כ-200 מיליון שקל בשנתיים האחרונות ולגירעון של 237 מיליון שקל בהון העצמי.

שווי השוק של אלרן צנח מ-130 מיליון שקל בסוף 2006 ל-6 מיליון שקל. אלרן התקרבה לסיום דרכה הכלכלי, שכן לא היו לה אמצעים להחזיר את חובה לבעלי האג"ח ולבנקים. עדיין לא אושר הסדר חוב בחברה.

בשלב זה לא ידוע באיזו נקודת זמן קיבל דנקנר את האשראי, אך ברור כי עסקים של דירקטור בנק או יו"ר דירקטוריון עם שותף עסקי של הבנק מצדיק לפחות גילוי לדירקטוריון, וזאת כדי למנוע מצבים של ניגודי עניינים.

לא ידוע אם עידכן דנקנר את דירקטוריון הבנק וההנהלה על ההלוואה, אך מקורבים לבנק הפועלים הופתעו אתמול לשמוע על קשריו של דנקנר עם צ'ינילולו.

בכיר במערכת אכיפת החוק הבהיר כי לחוקרים לא ידוע היקף הסכום שקיבל דנקנר מהבנק ההולנדי, וזאת "משום שהיו עניינים עקיפים שקשורים בהלוואה".

בכל מקרה, הדגיש הבכיר, מדובר בסכום משמעותי של לפחות כמה מיליוני דולרים. דנקנר נחשד בפרשה בעבירות של מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות על פקודת הבנקאות.

הבנק ההולנדי ידוע כעוסק בסחר חוץ עם טורקיה, עובדה שמן הסתם נוחה לצ'ינילולו. לפי מקור בנקאי בכיר, מדובר בבנק קטן שלבנק הפועלים לא היה אינטרס לעשות עמו עסקים, משום שבהולנד יש ההעדפה לעבוד עם בנקים גדולים, דוגמת אמרו בנק.

עדות שנייה של זיו

בתחילת מארס נחשף כי דנקנר, מנכ"ל אריסון השקעות בהווה, נחקר בחשד לעבירות מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות על פקודת הבנקאות. לפי המשטרה, החשדות מתייחסים לתקופה שבה כיהן דנקנר כדירקטור וכיו"ר דירקטוריון בנק הפועלים, בין 2005 ל-2009, עד הדחתו המתוקשרת מהתפקיד על ידי בנק ישראל.

במסגרת החקירה נאלץ דנקנר לשהות במשך שלושה ימים במעצר בית. החקירה מתבצעת ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433. המשטרה בודקת עסקות שונות למתן אשראי שנעשו בתקופה שבה דנקנר כיהן כיו"ר הפועלים, מהן עולה חשש כי פעל בניגוד עניינים ותוך העדפת מקורבים. במסגרת החקירה נקרא למסור עדות גם מנכ"ל הבנק הקודם, צבי זיו, וכן הגיעו החוקרים למשרדי הבנק ותפסו מסמכים.

דנקנר סיים את תפקידו בבנק הפועלים במאי 2009, לאחר הדחה שבנק ישראל התעקש על סיום תפקידו. בעת המאבק על הדחתו של דנקנר, סירבו נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, והמפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, להסביר מדוע ביקשו להדיח את היו"ר המכהן של בנק הפועלים. "הכוונה שלנו היתה לטפל בעניין בשקט כפי שעושים בכל העולם", אמר פישר. לאחרונה כינה פישר את פרשת דנקנר "סיפור עצוב".

ככל הידוע, החקירה מתמקדת בעסקות בין הבנק לקרן RP. דירקטוריון הפועלים החליט לפצות את קרן RP ב-25 מיליון דולר תמורת ויתור על אופציית האחזקה במניות (7.45%) של פוזיטיף. RP היתה שותפה עסקית של אלרן - שבשליטת דני דנקנר (12.8%) - ולכן החלטה זו של ההדירקטוריון, כפי שפורסם לפני פחות משנה ב-TheMarker, היתה בעייתית.

מטעם בנק הפועלים, מי שמכהנים כדירקטורים בבנק פוזיטיף הם ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים; אורית לרר, שהיתה עד לאחרונה מבקרת הפנים של הפועלים וכעת היא אחראית על החטיבה הבינלאומית; משה כרמון; אריאל חסון, לשעבר עוזרו של מנכ"ל הבנק זיו; וקלמן שיף.

סך כל השקעת בנק הפועלים בפוזיטיף מסתכמת ב-853 מליון שקל. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2009 רשם בנק הפועלים הפסד של מיליון שקל מפוזיטיף, בהשוואה להפסד של 52 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2008. ההפסד ב-2009 נבע בשל מחיקה של 40 מיליון שקל שביצע פוזיטיף במוניטין של בנק אחר שבשליטתו בקזחסטן.

ככל הידוע, דנקנר נחקר באזהרה לפני כמה שבועות, ואמור להיחקר בפעם השנייה לאחר שיסתיים סבב גביית העדויות מבנקאי הפועלים ואנשי עסקים שונים.

אתמול נודע כי מנכ"ל הבנק לשעבר, צבי זיו, מסר עדות בפעם השנייה לחוקרי יאח"ה, ואינו חשוד בעבירות כלשהן. זיו מתייעץ בעניין עם עו"ד דוד ליבאי.

מהמשטרה נמסר כי אינה מתייחסת לחקירות מתנהלות. בבנק הפועלים סירבו להגיב. עו"ד יורם ראב"ד, המייצג את דנקנר, מסר בתגובה כי אין לו מה להוסיף על התגובה שמסר דנקנר בתחילת החקירה.

עם פרוץ הפרשה ציין דנקנר: "מטעמים מובנים, אין בכוונתי להתייחס לפרסומים שונים בנושא. אני קורא לכבד את החקירה וקורא לאפשר לבצעה ללא כל התערבות. יש לי אמון מלא ברשויות ואני משתף עמן פעולה באופן מלא. כולי תקווה כי העניין יובהר עד תום ויבוא לסיומו בהקדם האפשרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully