וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון דרשה הרבה יותר

דן מרגלית

21.3.2010 / 7:52

במכתבו של בנימין נתניהו להילארי קלינטון אין הבעת נכונות לוותר על הבנייה בירושלים רבתי. הוא כולל סיכום של כל האירועים שהתרחשו בעת הפקדת התוכנית לבניית 1,600 יחידות הדיור ברמת שלמה, תוך ציון כי הצעד התבצע כחלק משגרת עבודה של פקידים, ולא במודעותם של ראש הממשלה או השר אלי ישי. לא יותר. ייתכן שבפועל הבנייה תהיה איטית יותר, אבל לא בעיקרון. בכל ירושלים, לא רק ברמת שלמה.

יש בין דפיו נכונות למחוות כלפי אבו מאזן והפלשתינים בכלל. מול רצועת עזה, למשל. גם מחוות נוספות. אך ישראל דבקה במה שסוכם בין ארה"ב לבינה - ושלא על דעת הליגה הערבית - כי שיחות הקירבה הן רק מסדרון אל המשא ומתן הישיר, ולא חלופה לו.

ישראל מעדיפה משא ומתן לכינון פלשתין "מלמטה למעלה". אם לאו, כי אז לפי העקרונות "הנחוצים" שהציב נתניהו בנאום בר?אילן (הכרה בישראל כמדינה יהודית, ויתור על זכות השיבה לתחומי הקו הירוק) - כל זה במשא ומתן ישיר.

האמריקאים הבינו כי טיפסו על עץ

במכתב נתניהו לקלינטון נכללות מחוות לפלסטינים. חלק מהן ממילא תוכננו לרגל ביקורו של מזכ"ל האו"ם באן קי מון בארץ. בסופו של דבר, קלינטון קיבלה את מכתב נתניהו כבסיס לחידוש שיחות הקירבה גם מפני שהאמריקנים הבינו כי טיפסו על עץ גבוה מדי, ובדיפלומטיה חובבנית מדי, בעקבות "התקלה החמורה" בעת ביקורו של ג'ו ביידן שראש הממשלה התנצל עליה. הם חיפשו דרך לחזור לנתיב ההידברות באמצעות שליח.

בנקודה זו חשוב לדעת כי שורת התביעות שהציגה קלינטון לנתניהו היתה קשה פי כמה ממה שמוסכם עליו עכשיו ביניהם. במקור היא הרחיקה לכת בדרישותיה, והוא בעצה אחת עם שריו דחה את רובן והסכים לוויתורים חלקיים. היות שהאמריקנים הם אלה אשר פירסמו את תביעותיהם - הם גם אלה שהשמיטו את החריפות שבהן, אותן דרישות שעליהן ויתרו במרוצת ימי המשבר.

האם בנסיבות אלה יוצאים נתניהו ואהוד ברק לשיחות בוושינגטון ולוועידת השדולה הפרו?ישראלית איפא"ק לאחר שיושרו ההדורים? כן ולא. ברור כי שתי הממשלות ביקשו להפיג את המתח, אבל התשובה הישראלית עלולה לעורר מחלוקת מחודשת בשיחות של נתניהו וברק עם ראשי הממשל בארה"ב, שכן בסופו של דבר לא נענתה ישראל לליבת התביעות האמריקניות. הופעתם בוושינגטון ביחד נועדה להציג לממשל חזית ממשלתית מאוחדת. בעיני נתניהו וברק חשוב במידה רבה להציג גם חזית אחידה של הממשלה בוועידת איפא"ק, שבה יפגשו כמה מיריביהם הבולטים, ישראלים ויהודים מקומיים.

התוצאות אינן ידועות. יש סיכוי שהמשבר חלף. ממש לא בטוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully