וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרצר מול הסנאט: עדות של בעל ניסיון

יוסי ביילין

19.3.2010 / 7:46

חברי ועדת החוץ של הסנאט בוושינגטון הופתעו, במידה רבה, מהאופטימיות שנשבה מעדותו של ד"ר דן קרצר בפניהם. קרצר, יהודי דתי שטרח לא מעט כדי להבטיח את כשרות מטבח שגרירות ארה"ב בקהיר כאשר כיהן שם כשגריר, למד ב"ישיבה יוניברסיטי", היה סגן עוזר מזכיר המדינה ותפקידו הדיפלומטי האחרון היה שגריר ארה"ב בישראל. בצוות השלום של הנשיא קלינטון היה לו מקום מרכזי. אין הוא מהסס למתוח ביקורת עצמית, גם מן הקתדרה שלו באוניברסיטת פרינסטון.

כשהוזמן לפני ימים אחדים להעיד בסנאט, לא חסך מממשל אובאמה את שבט לשונו, למרות שהיה מתומכיו הבולטים. הוא ביקר במיוחד את הביקור בסעודיה, וטען כי בקשה צנועה כמו מתן אפשרות למטוסים ישראליים להשתמש בשטח האווירי של סעודיה צריכה היתה להיענות בחיוב, וכי ללא הבטחת תשובה כזו מראש אסור היה לנשיא לנסוע. הוא ביקר גם את קלינטון, על שהודיעה כי דרישת ארה"ב להקפאת התנחלויות היא נחרצת, וכוללת את ירושלים המזרחית ואת הגידול הטבעי, ואחר כך שיבחה את נתניהו על הקפאה חלקית ומגוחכת.

קרצר אינו חוסך את שבט לשונו מפגישת ה"פסגה" בניו יורק בספטמבר האחרון, אשר נסתיימה בשליחתו של עבאס בידיים ריקות לרמאללה. הוא מדבר בהערכה רבה על סנאטור מיטשל, אך יוצא נגד רעיון העוועים של "שיחות הקירבה".

קשייה של המציאות

קרצר אינו עוצם את עיניו אל מול קשייה של המציאות, אך שואב עידוד מסוים מכך שהאלימות בין ישראל לפלשתינים נמצאת באחת הנקודות הנמוכות ביותר שלה בשנים האחרונות. בשני הצדדים מעידים סקרים על נכונות להסכם שלום על בסיס שתי מדינות, נכונות שגם נתניהו הצטרף אליה לאחרונה. למרות טעויותיו של אובמה הוא עדיין רוצה להאמין כי החלטיות אמריקנית תוכל להביא סוף סוף להסדר המיוחל.

הוא אינו מפתיע כאשר הוא מציע למיטשל להוביל מהלך על פי העקרונות הבאים: חזרה לגבולות 67' עם שינויים לא גדולים, השווים בגודלם משני צידי הגבול; חלוקת מזרח ירושלים על פי עיקרון דמוגרפי תוך השארת העיר העתיקה לניהול משותף ללא קביעת ריבונות; מציאת פתרון לפליטים, כולל נכונות ישראל לקבל מספר מוגבל של פלסטינים על בסיס איחוד משפחות ומקרים הומניטריים.

הערה מעניינת של קרצר מתייחסת לשתי אוכלוסיות שאינן ממלאות תפקיד משמעותי במו"מ: המתנחלים הישראלים והפליטים הפלסטינים. הוא סבור שארה"ב צריכה לעודד שיחות ומפגשים ביניהם כדי להתכונן להסדר. הוא גם מציע שלא לוותר על הערוץ הסורי.

לא רבים בקיאים בנפתולי הסכסוך הישראלי?ערבי כמו קרצר. זו ודאי גם הסיבה לכך שהוזמן להעיד בפני ועדת החוץ של הסנאט. על רקע התפכחות, כביכול, מאשליות, שאינה מציעה שום פתרון חלופי אלא רק משהו בסגנונו של תום פרידמן (להשאיר לצדדים את מספר הטלפון של הבית הלבן ולהפסיק לעסוק בסכסוך המעצבן שלנו), היו דבריו של קרצר בבחינת משב רוח מרענן. מעניין אם הם הגיעו מגבעת הקפיטול אל שדרות פנסילבניה 1600.

  • עוד באותו נושא:
  • דן קרצר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully