וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרקע בוערת מתחת לרגלי חמאס

ניר יהב

19.3.2010 / 10:02

הנסיונות להצית את ירושלים והשטחים היו שלב נוסף במערכה של חמאס על שיקום מעמדו המדרדר. סקרים גרועים, רשות פלסטינית אפקטיבית שמשתפת פעולה עם ישראל ועייפות החומר פועלים נגד התנועה השלטת בעזה

"יום הזעם", "אינתיפאדה שלישית" או "אינתיפאדת אל-קודס", ובמילים אחרות הניסיונות הפלסטינים להצית השבוע אש בירושלים וברחבי השטחים, נכשלו. אמנם ביום שלישי יצאו לרחובות מזרח ירושלים מאות צעירים פלסטינים מתושבי האזור, רבים מהם תלמידי בתי ספר, השליכו אבנים, הציתו צמיגים, זרקו בקבוקי תבערה, השתוללו, הפגינו ומחו. אך עם שקיעת החמה הם שבו לבתיהם ו"יום הזעם" נגמר. למחרת עוד הגיעו כמה עשרות פלסטינים למספר צמתים בירושלים ובגדה המערבית בנסיון להחיות את המהומות הגוועות, אך לשווא.

בחמאס ובפלג הצפוני של התנועה האיסלמית ניסו לעשות קצת הון פוליטי על גבם של תושבי הגדה ומזרח ירושלים וביקשו להלהיט את הרוחות. הם חשבו שלא צריך הרבה כדי להוציא את תושבי מזרח ירושלים המתוסכלים לרחובות, על רקע קריאות אנשי ימין להניח אבן פינה לבית המקדש השלישי, תכניות העירייה להרוס בתים בכפר סילוואן וכניסת עוד ועוד יהודים אליו, פינוי תושבים מבתים בשייח' ג'ראח, ההכרזה על מערת המכפלה וקבר רחל כאתרי מורשת וכמובן ההחלטה האחרונה לאשר בנייה של 1,600 יחידות דיור נוספות בשכונת רמת שלמה בצפון ירושלים.

הרשות הפלסטינית מנמיכה להבות

למרות הקריאות של חמאס ואגפים 'מורדים' בארגון פתח לקיים "יום זעם", ולמרות ההזמנה הפתוחה של ראש הלשכה המדינית של הארגון, חאלד משעל, לערביי ישראל ותושבי מזרח הבירה "לנקוט בצעדים של ממש על מנת להגן על אל-אקצא", השבוע עבר בשקט יחסי ולא בפעם הראשונה. כבר זמן רב שחמאס מנסה להצית אינתיפאדה שלישית בגדה המערבית, ופעם אחר פעם הוא מביט בעיניים כלות אחר כוחות הביטחון של אבו מאזן וסלאם פיאד משתיקים את המחאה ומשיבים את הסדר לערים.

לא עזרו דבריו של ראש ממשלת חמאס איסמעיל הניה, שקרא ל"רשות פתח" (בחמאס הפסיקו מזמן לכנות אותה 'הרשות הפלסטינית' – נ.י) להפסיק לרדוף אחר פעילי חמאס בגדה ולאפשר להם "להגן על המקומות הקדושים", טענתו של דובר הארגון סאמי אבו זוהרי שהחלטת מנגנוני הרשות בגדה למנוע מהפלסטינים להתעמת עם ישראל "איננה לאומית ומעידה כי מנגנונים אלו מסייעים להגן על ביטחונה של ישראל". גם לא זעקתו של בכיר אחר, חאלד אבו ערפה, לפיה "תושבי מזרח ירושלים זקוקים למנהיגיהם במקום אלו המזויפים!".

"אני חושב שהממשלה הישראלית סיפקה תחמושת לכל הקיצוניים להבעיר את השטח כי הפלסטינים רגישים מאד לכל מה שנוגע למסגד 'אל-אקצא' והמקומות הדתיים ", אומר לוואלה! חדשות בכיר פלסטיני, ששמח על כך שחמאס נכשל "אין ספק שחמאס וארגונים נוספים גם ניסו לתפוס טרמפ על זה ולהבעיר את השטח אך הרשות עשתה כל מאמץ כדי להרגיע את הרוחות. לא נסכים להיגרר לעימות או מלחמה או לחזור לשנים עברו". "הרשות לא תיענה לדרישות של חמאס ושל ארגונים שונים לתת לאנשים לעשות אנרכיה ובלגן בשטחי הרשות, כי בסופו של דבר זה פוגע באינטרס הפלסטיני", מבהיר הבכיר. הוא מעריך עוד כי המהומות נרגעו באופן זמני, אך מזכיר כי האחריות בסופו של דבר מוטלת על ישראל: "אם הצדדים רוצים שקט מלא, על ישראל להימנע מצעדים פרובוקטיביים. הכול תלוי בהתנהגות של ממשלת ישראל".

מהומות בירושלים. רויטרס
"בסופו של דבר זה פוגע באינטרס הפלסטיני"/רויטרס

מתרסקים גם בסקרים

מצבו של חמאס קשה במיוחד בימים אלה. לא רק ש"יום הזעם" כשל, גם התקווה לשחרר מאות אסירים במסגרת עסקת שליט עם ישראל הולכת ומתרחקת, הוא נתון ללחצים רבים מכל עבר לחתום על הסכם הפיוס עם פתח שגיבשה מצרים ומצבו בסקרים רק הולך ומידרדר. ימים לפני התפרצות "יום הזעם" בירושלים פורסם סקר שהציג נתון מפתיע, לפיו 43% מתושבי עזה סבורים שהיה ניתן להימנע מהמלחמה ברצועת עזה שאירעה לפני שנה. עוד גילה הסקר, ש41% מתושבי עזה סבורים כי חמאס "איננו רציני בכוונותיו להתפייס עם פתח", 57% מתושבי עזה חושבים שממשלתו של איסמעיל הניה "מפרה זכויות אדם" וכמחצית מהנשאלים בעזה אף קבעו, שממשלת הניה מתפקדת "גרוע" ואינה עונה על צרכי הציבור.

הוכחה ניצחת לכך שהאמון בין חמאס לציבור העזתי אבד לגמרי מספקים הנתונים על תוצאות אפשריות לבחירות להנהגת הרשות. בהתמודדות היפותטית בין אבו מאזן לחאלד משעל, מנצח ה"ראיס" בהפרש ניכר של 62% לעומת 28% למשעל. בכיר פתח מרוואן ברגותי, הכלוא בישראל, משיג תוצאה טובה יותר: 68% לעומת 32% למשעל. אפילו חבר הפרלמנט העצמאי מוסטפא ברגותי, שאינו חבר בפתח ולא בחמאס, מביס בנקל את ראש ממשלת חמאס איסמעיל הניה (54% לעומת 46%).

כאב הראש של הארגון רק מתעצם לנוכח הרדיפות אחרי פעיליו בגדה ומכבש הלחצים הבינלאומי, בדרישה שיחתום על הסכם הפיוס עם ארגונו של אבו מאזן. על כן, מה יותר קל מהבערת השטח כדי למשוך קצת זמן ולעשות "ספין" תקשורתי טוב? תשאלו את מנהיגי ישראל לדורותיהם. פעולה צבאית תמיד הייתה פתרון טוב עבורם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully