וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוות השקמים תהפוך לחווה סולארית

מאת אבי בר-אלי

18.3.2010 / 8:25

גלעד ועמרי, בניו של ראש הממשלה לשעבר, מתכננים להשקיע מיליוני שקלים בהנחת מערכות סולאריות על גגות בתי המגורים ומבני המשק בשטח החווה

האם חוות השקמים של משפחת שרון בדרכה להיהפך לחווה הסולארית הגדולה בישראל? גלעד ועמרי, בניו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, מתכננים להשקיע מיליוני שקלים בהנחת מערכות סולאריות על גגות בתי המגורים ומבני המשק בשטח החווה. זאת, מתוקף ההסדר המתמרץ לייצור חשמל פרטי באנרגיה סולארית במתקנים פוטו-וולטאיים (p.v) קטנים (עד 50 קילו-ואט) ובינוניים (עד 5 מגה-ואט למתקן).

האחים שרון, באמצעות "שקמים - חווה חקלאית בע"מ" הגישו באחרונה לרשות החשמל כמה בקשות לרישיונות ייצור חשמל סולארי. בין היתר, לפחות מערכת בינונית אחת על גג אחד ממבני המשק, בהספק של 630 קילו-ואט - ההספק המקסימלי המאושר לצורך חיבור לרשת החשמל בקו מתח נמוך. עלות הקמה של מערכת כזו מוערכת כיום ב-9.5 מיליון שקל.

תעריף מכירת החשמל ממתקן בינוני הוא 1.49 שקל לקווט"ש. התמריץ מוגבל למכסה של 300 מגה-ואט, והחל ב-2011 יופחת התעריף ב-5% בכל שנה, עד 2014.

ככל הידוע, בני משפחת שרון כבר התקינו שתי מערכות סולאריות קטנות בהספק של 50 קילו-ואט כל אחת, בהשקעה כוללת של כ-1.8 מיליון שקל.

מספר המבנים החקלאיים הגדולב יחסית בשטח החווה והשטח הנרחב שעליו היא נפרשת מגלמים פוטנציאל להתקנות סולאריות נוספות הן על גגות והן על קרקע. באחרונה החליט משרד התשתיות כי התקנת מערכות סולאריות קטנות על גגות מבנים, פרטיים או מסחריים, תותר באזורי הפריפריה ללא הגבלה. ואולם התקנת מערכות בינוניות במסגרת ההסדרה המתמרצת תוגבל לפי שעה למכסה של 350 מגה-ואט עד 2020.

חוות השקמים משתרעת על פני שטח של כ-5,000 דונם בין שדרות לצומת בית קמה. שרון האב רכש את החווה ב-1972. שוויה הוערך ב-2004 ב-11.5 מיליון דולר.

בחווה הוקמו שני בתי מגורים גדולים בני 500 מ"ר כל אחד, על משבצת שטח של 4 דונם כל אחד. זאת, כאשר השטח המיועד למגורים הוא כ-13.7 דונם. בנוסף, מרכזת החווה פעילות של גידול פרות, כבשים, ירקות ופרדסי פרי הדר על פני שטח של כ-4,000 דונם. פעילות חקלאית זו מחייבת מבנים חקלאיים רבים דוגמת סככות לאחסון ומיון פרי, דיר לכבשים ומבני משרדים. שטח מבני המשק הוא כ-43 דונם.

לא ניתן היה להשיג את תגובת משפחת שרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully