וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרה בקריאה ראשונה ההצעה לתקציב דו-שנתי

17.3.2010 / 17:02

הכנסת אישרה ברוב גדול בקריאה ראשונה את התקציב הדו-שנתי לשנים 2011-2012. האופוזיציה תקפה בחריפות את הממשלה, העומד בראשה ואת הכנסת: "יום עצוב לכנסת"

הכנסת אישרה אחר הצהרים (רביעי) את הצעת החוק להפוך את התקציב לשנים 2011-2012 לדו-שנתי. ארבעה חברי כנסת מהקואליציה – עמיר פרץ, שלי יחימוביץ', איתן כבל ודניאל בן-סימון מסיעת העבודה, וכן יו"ר ועדת הכספים משה גפני מיהדות התורה, הצביעו נגד ההצעה.

אישור ההצעה התאפשר לאור קמפיין מאסיבי של בכירי האוצר וכן של ראש הממשלה ושר האוצר בעד ההצעה וכן הודות לתמיכה מפתיעה מצד קרן המטבע העולמית בימים האחרונים במהלך. במשרד האוצר צוענים כי יתרונותיו של תקציב דו-שנתי הם היכולת של כל משרד ממשלתי לתכנן את פעילות המשרד לטווח מוגבל בהתאם לתקציבו, להוסיף אלמנט של ודאות במשק ולהביא להתפנות זמן ניהולי ואנרגיות ניהוליות לחשיבה אסטרטגית ולבניית תוכניות לטווח-ארוך. "יתרונות אלה משפיעים לטובה גם על יכולת העבודה של גופים לא ממשלתיים העובדים מול משרדי הממשלה או הנתמכים על ידה", נכתב בחוות הדעת. באוצר מדגישים עוד כי התקציב הדו-שנתי נהנה מתמיכה קרן המטבע העולמית (IMF) וארגון המדינות המפותחות, ה-OECD אליו שואפת ישראל להצטרף.

מוקדם יותר תקפו במפלגת קדימה בחריפות את התקציב הדו-שנתי. יו"ר הסיעה, ח"כ דליה איציק אמרה כי "זה יום עצוב לכנסת. אם יש משמעות למושג 'סירוס' זהו המושג. הכנסת שנועדה לפקח, הופכת להיות מיותרת לחלוטין. לצערי הרב, מי שאמור היה לשמור היטב שלא יקרה לכנסת ומי שמשתמש בכנסת כאילו היא איננה יותר הרשות המחוקקת הוא ראש הממשלה. פעם אחר פעם אנחנו רואים את זה – שינוי חוקי יסוד מהרגע להרגע, כל הדבר הזה גורם לכנסת להיות כמעט לא שייכת".

איציק הוסיפה ואמרה כי "חולשתה של הכנסת זה מה שקורה כאן עכשיו. במשמרתי עמדתי על זה. לצערי הרב זה לא קורה עכשיו. אני קוראת ליו"ר הכנסת ולחברי הכנסת – זה לא נושא פוליטי, הוא לא שייך לימין ולא לשמאל – לומר לשר האוצר ולראש הממשלה – לא. מישהו יודע מה יקרה פה בעוד שנתיים? בגלל שראש הממשלה אומר שיסחטו אותי? בבקשה, אל תסחט. בשביל לסחוט צריך להיות נסחט".

שר האוצר לשעבר, ח"כ רוני בראון, אמר במהלך הדיון כי "ראש הממשלה ושר האוצר התאהבו בנוחיות שמעבירים תקציב לשנתיים ואז אין צורך לדון. זו פגיעה קטלנית בכנסת, כי זו עבודת הכנסת – פיקוח עבודת הממשלה ואישור תוכנית עבודת הממשלה. יש חוק אחד שהסנקציה על אי העברתו זה פיזור הכנסת – חוק התקציב. ואת הסמכות הזו מבקשים לקחת מהכנסת. העניין הזה מפר את האיזון העדין שנקבע בבג"ץ לפני 12 שנה, שהשופט ברק אמר שחוקי תקציב רגילים הם לשנה. נתניהו זה נתניהו ואנחנו יודעים את זה לא מהיום".

"אין עוד מדינה דמוקרטית אחת בעולם שמשתמשת בכלי הקשה, הנוקשה והמביך הזה", אמר בראון והוסיף כי "בכלל, יש רק מדינה אחת בעולם – זו הדמוקרטיה המפוארת של בחריין. מדינת ישראל ובחריין יהיה להם תקציב דו שנתי. עכשיו החוצפה הזו פי שניים – מתקנים חוק שעה בחוק שעה. כמה נמוך אפשר ללכת בדרך בה הממשלה דורסת את הכנסת?"

עדכון ראשון - 15:27

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully