וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אור ירוק לנתיב המהיר לת"א?

מאת אבי בר-אלי

17.3.2010 / 8:00

הפרויקט מגיע לנקודת הכרעה: החשב הכללי במשרד האוצר שוקי אורן, ייפגש עם מממני הפרויקט בניסיון ליישב את המחלוקת סביב הדרישה לפתוח את הסכם המימון מחדש

פרויקט הנתיב המהיר לתל אביב מגיע לנקודת הכרעה: החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, ייפגש ביום חמישי הקרוב עם מממני הפרויקט - מנהלת ההשקעות היוצאת של חברת הביטוח מגדל, ענת לוין, וראש מערך בנייה ונדל"ן בבנק לאומי, יואל מינץ. הפגישה תיערך בניסיון ליישב את המחלוקת סביב דרישת מגדל, האחראית על מימון 75% מהפרויקט, לפתוח את הסכם המימון.

בתוך כך, נודע כי חברת מידרוג העניקה בימים האחרונים לפרויקט דירוג A1, הזהה לדירוג המקורי של הפרויקט אותו קבעה חברת מעלות S&P (+A). במקביל, מעלות בוחנת אף היא את הדירוג העדכני לחוב בפרויקט, לאחר שלפני ארבעה חודשים הורידה אותו לטריפל C. זאת לאחר שמגדל ולאומי הפסיקו את מימון הפרויקט באוקטובר 2008, ושפיר נאלצה לממן את העבודות מהונה העצמי במשך כשנה.

אשרור הדירוג המקורי בשלב זה הביא מקורבים לפרויקט להביע תקווה כי יאפשר למגדל לסגת מדרישותיה לייקר את ריבית החוב - ולאפשר את חידושו. לפני כחודש חתמו המדינה ושפיר על הסכם פשרה במסגרתו התחייבה שפיר לשוב לעבודות בפרויקט בתוך שמונה ימים. ואולם מימוש ההסכם הותנה עדיין בהסכמת המממנים: מגדל (75%) ובנק לאומי (25%).

כפי שנחשף ב-TheMarker, מגדל הפתיעה כשדרשה לייקר את ריבית האשראי לפרויקט ולקבע אותה סביב 6% למשך כל תקופת הזיכיון (כ-20 שנה). דרישה זו התקבלה בהפתעה, משום שהיא עלולה לפגוע במודל הפיננסי של הפרויקט ולהביא לביטולו, אך גם משום שלפני כמה חודשים המדינה נעתרה לדרישה אחרת של מגדל לשינוי מנגנון הריבית לאורך תקופת הפרויקט. שפיר פנתה אל משרד האוצר בבקשה לאשר לה ארכה של שלושה שבועות נוספים לשם השגת הסדר, ונימקה את הבקשה בהמתנה לעדכון דירוג החוב של הפרויקט.

בשבוע הבא אמורות להתחדש העבודות בפרויקט בידי הזכיינית, שפיר הנדסה, ולא - עשוי לפקוע תוקף הסכם הפשרה שעליו חתמה מול המדינה. מתווה הפשרה כלל את הסכמת המדינה לדחות את מועד סיום הפרויקט לאוקטובר 2010 וכן להגדיל את רשת הביטחון שתעניק המדינה לזכיינית ולמממנים בעקבות קיצור 600 מטר מתוואי הנתיב. זאת, בתמורה לדחיית האופציה שניתנה לשפיר לביצוע פרויקט הנתיב המהיר לירושלים בשנה אחת (לאמצע 2011), וכן ויתורה של שפיר על הגשת תביעות עתידיות נגד המדינה. במידה שהמדינה תיאלץ לבטל את האופציה להקמת נתיב מהיר גם בכניסה לירושלים, סוכם כי המדינה תפצה את שפיר בסכום שווה ערך לאובדן שמונה שנות רווח מפרויקט זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully