וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה בצה"ל: חמאס מתקשה להבעיר את השטח

יהושע בריינר, ניר יהב ואיילה חננאל

16.3.2010 / 22:50

קצין בכיר באוגדת יהודה ושומרון התייחס להתפרעויות הרבות שאירעו היום באזור ירושלים ובמקומות נוספים. להערכתו, "לא נראה שהעימותים הולכים לקראת אינתיפאדה". הקצין הוסיף כי "רמת האלימות בשטח תרד"

גדעון צנטנר

(צילום: רויטרס, עריכת וידיאו: יאיר דניאל, קריינות: אילן שניג)

"לפי מה שאנחנו רואים בשטח, לא נראה שהעימותים הולכים לקראת אינתיפאדה", כך אומר הערב (שלישי) קצין בכיר באוגדת יהודה ושומרון. זאת על רקע התקריות שאירעו היום בירושלים, בגדה המערבית ובמקומות נוספים ברחבי הארץ. עוד אמר הקצין כי "בחברון החמאס מתקשה להבעיר את השטח כי התושבים המקומיים מבינים שבשנתיים האחרונות רמת החיים שלהם עלתה והם לא יוותרו עליה בשביל כמה עימותים. לפי מה שראינו היום , רמת האלימות בשטח תרד אך הכל תלוי בשאלה האם האירועים באיזור הר הבית ייראו בימים הקרובים כי יש לכך השפעה".

לדברי הבכיר, חמאס אינו מצליח "להבעיר את השטח" כהגדרתו לא רק בשל חששם של התושבים המקומיים מהרעה במצבם הכלכלי, אלא גם בשל פעילות יעילה של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. הבכיר טען כי "הגורמים הדומיננטיים היום הם כוחות הביטחון, ונאומו של חאלד משעל – אין בכוחו להשפיע על השטח. האלפים אינם יוצאים לרחובות. בפועל, אנחנו רואים שהיכן שיש הפרות סדר - כוחות הביטחון הפלסטיניים מגיעים ופועלים היטב וביעילות. הם מביאים כוחות גדולים ומשתלטים על האירוע".

הקצין התייחס גם לנעשה בחברון, שם עלה החשש כי החיכוך עם האוכלוסייה היהודית בעיר עלול להגביר את מספר העימותים. הוא אמר כי ראשי היישוב היהודי בעיר מבינים שיש לרסן את קיצוני המתנחלים. "היהודים בחברון בוחרים לרסן אנשים שיכולים להתסיס את השטח", אמר. "אנחנו נערכים בכוחות מתוגברים גם לאירועי פסח בחברון המתקרבים, איתם יגיעו עשרות אלפי יהודים. כל טעות עלולה להביא את המצב בעיר להידרדרות".

מוקדם יותר הערב נראה כי המחאה מתפשטת ללב ישראל. ברחוב שדרות ירושלים ביפו הושלכו אבנים לעבר שלושה אוטובוסים של חברת דן בשלוש תקריות שונות. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשות האוטובוסים. כוחות גדולים של מרחב יפתח הוזעקו למקום ופתחו בסריקות אחר מיידי האבנים. במקביל, פועלת המשטרה למנוע הסלמה בעיר בעקבות האירועים ברחבי ירושלים.

כמו כן, סמוך לצומת להבים בנגב נרגמה משאית באבנים. לא היו נפגעים, אך נזק נגרם למשאית. המשטרה פתחה בסריקות ועולה חשד כי בדואים מהאיזור יידו את האבנים על רקע המהומות במזרח ירושלים.

מהומות בירושלים, הר הבית, פלסטינים, מזרח ירושלים. רויטרס
מספר יריות נורו לעבר איש הביטחון, ככל הנראה, מאקדח/רויטרס

מוקדם יותר דווח כי שוטר יס"מ ממחוז מרכז נפצע הערב באורח קל עד בינוני לאחר שנורה בכף ידו בשכונת ראס אל-עמוד בירושלים. מספר יריות נורו לעבר השוטר שהוצב באחד מכוחות התגבור בעיר. ככל הנראה, הקליעים נורו מאקדח. הוא פונה לבית החולים הדסה הר הצופים בעיר. כוחות משטרה פתחו בסריקות אחר היורה וזירת האירוע נסגרה. במשטרה הגדירו את הירי כפיגוע.

מפכ"ל המשטרה רב-ניצב דודי כהן, שהגיע לזירת הירי, אמר כי "מדובר באירוע חמור מאוד ולא נחסוך במאמצים להגיע למבצעים".

בתוך כך, המשיכו מתפרעים פלסטינים ליידות אבנים במהלך הערב לעבר כוחות הביטחון באזור ירושלים. בעיסאוויה נמשכים יידויי האבנים בתוך הכפר, כוחות משטרה במקום. במחנה הפליטים שועפט מיידים פלסטינים אבנים לסירוגין לעבר המחסום. כמו כן, סמוך למחסום עטרות יודו אבנים לעבר כוחות משטרה ומשמר הגבול. לדברי המשטרה, עד כה נעצרו 60 פלסטינים בחשד להפרות סדר ויידויי אבנים ו-14 שוטרים נפצעו, כולם באורח קל.

עם זאת, הפלסטינים טוענים שעד כה נפצעו 91 בני אדם מאז שעות הבוקר בעימותים עם כוחות הביטחון הישראלים בירושלים. אחד מהפצועים הוא ראמי גרבייה, בן 28, שלטענת הפלסטינים איבד את עינו כתוצאה מירי גז מדמיע לעבר עינו.

מהומות בירושלים. רויטרס
עד כה נעצרו 60 פלסטינים/רויטרס

תושבים מכפר עיסאוויה שבמזרח ירושלים סיפרו לוואלה! חדשות שמנוף הציב "בטונדות" בצד הכביש וכפי הנראה מתכוונים כוחות הביטחון להציב אותם על הכביש הראשי המוביל לכפר ובכך לחסום את הגישה המרכזית אליו. "אנחנו לא יודעים מתי הם מתכוונים לעשות זאת, אך ברור שאם הכוחות הציבו את הבטונדות בצד הכביש, הם מתכוונים לחסום בקרוב את הכניסה", אמר האני, תושב הכפר.

לדברי האני, תושבי הכפר אינם יודעים מה הסיבה שבגללה מתכוונים כוחות הביטחון לחסום את הגישה המרכזית לכפר: "אולי הם רוצים להעניש את תושבי השכונה שהביעו היום מחאה על המדיניות הישראלית בירושלים. חשוב לומר שאם הם אכן יחסמו את הגישה המרכזית לכפר, היציאה היחידה שתישאר פתוחה היא לכיוון כביש מספר 1 – לכיוון מעלה אדומים. מדובר ביציאה מסוכנת מאד. יש שם צומת שקורות בו תאונות רבות".

הבוקר נפתח במזרח ירושלים "יום הזעם" עליו הכריז חמאס בהתפרעויות אלימות. בכניסה למחנה הפליטים שועפט יידו כמה עשרות צעירים ערבים רעולי פנים אבנים לעבר לוחמי מג"ב והבעירו צמיגים. הכוח פיזר אותם באמצעות רימוני הלם. בכניסה הצפונית לעיסאוויה הבעירו כמה רעולי פנים צמיגים וכן יידו אבנים לעבר לוחמי מג"ב. נכבדי הכפר הגיעו למקום והרגיעו את הרוחות. מקורות פלסטינים מסרו כי יותר מ-20 פלסטינים תושבי עיסאוויה נפצעו בעימותים ובסך הכל מדווחים הפלסטינים על עשרות פצועים בעימותים עם כוחות הביטחון הישראלים.

עדכון ראשון: 18:52

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully