וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אינתיפאדה שלישית כבר בדרך

אלי פינברג

16.3.2010 / 12:30

שני הסכמי שלום ומלחמה כל עשר שנים הם נחלת האזור ב-60 השנים האחרונות. לאלי פינברג לא ברור למה צריך לחכות לעוד סבב לחימה כדי להגיע להסכם שכתוב על הקיר

אנחנו חיים באזור אלים, כך הסביר לי דודי שעלה לארץ לפני כעשרים שנה. מדינת ישראל היא מקום בו כל עשר שנים פורצת מלחמה, הוא אמר, וערך סקירה היסטורית של כל מלחמות ישראל, החל ממלחמת העצמאות ועד למלחמת המפרץ. מלחמת המפרץ לא היתה מלחמה ישראלית, אמרתי, אבל דודי הזכיר לי שבמהלכה הופצצה ישראל בטילים עירקיים.

הרבה השתנה מאז אותה שיחה. עם ירדן נחתם הסכם שלום ועם הפלסטינים נחתם הסכם אוסלו. למרות החששות ונבואות הזעם, תושבי האזור לא פסקו לקוות שפני מזרח התיכון השתנו וישתנו ללא היכר.

וכך אכן קרה. השלום עם ירדן יציב והרשות הפלסטינית היא עובדה מוגמרת, ולמעשה מדינה בדרך. בעשרים השנים שחלפו ממשלות ישראל עמדו לא פעם על סף הכרעות היסטוריות מרחיקות לכת, כאלה שעשויות היו לסיים את הסכסוך, אבל לצערי הפוליטיקה היא שמנעה מהן לעשות את הצעד הזה. מאז שיחות קמפ דייויד, שבמהלכן היה נדמה שעומד להיחתם הסכם שלום היסטורי עם הפלסטינים, אנו חווים מצבים מלחמתיים כמעט ללא הפסקה. וכשנדמה שעוד שיא של אכזריות נשבר, הוא שב נשבר מחדש.

מאז שפרצה אינתיפאדת אל אקצה לפני כעשר שנים ועד היום, גבו סבבי אלימות אלפי קורבנות בשני הצדדים. מאות אלפי ישראלים נמלטו מאימת הטילים בשתי מלחמות אכזריות בצפון ובדרום, פלשנו והשתלטנו צבאית על יהודה ושומרון, הם הרגו לנו ואנחנו הרגנו להם. ולמרות הכל, גם כשהמלחמות שכחו המגעים המדיניים בין ישראל לפלסטינים נמשכו בחסות אמריקאים, כאשר הכל יודעים על מה מדברים ומה יהיה מחיר הפיוס. אף אחד לא היתמם לחשוב שבאותן שיחות לא ידברו על ירושלים, על הפליטים ועל נסיגה מכל השטחים שנכבשו ב-1967. למרות המצב החמור באזור קיווינו שהשיחות יבשילו לידי הסכם שיסיים את הסכסוך.

ממשלת נתניהו בישלה דייסה

ואז ממשלת נתניהו השניה הגיעה, ובשלושים זוגות ידיה ובשורה של החלטות טיפשיות גרמה לכך שהשיחות עם הפלסטינים לא חודשו. פתאום התברר שאין לנו על מה לדבר איתם, כאילו כל שנות משא ומתן לשלום אנשים ללא מנדט ניהלו אותו. על עומק המשבר עם בת בריתנו ארצות הברית כבר אין טעם להרחיב.

כדאי שמר נתניהו וממשלתו יידעו ויפנימו ששלום היא לא סיסמא פוליטית, אלא משהו שהעם הזה דורש וזקוק לו נואשות. כן, כן גם אלה שהצביעו לו, לנתניהו, חשבו שמצביעים לאיש מתון ופרגמאטי, מנהיג שיסיים את הסכסוך. כדאי שנתניהו יבין שהמנדט שלו הוא לא להסתכסך עם האמריקאים, אלא לדאוג לכך שבאזור ישרור שלום בר קיימא. זה המנדט שלך מר נתניהו!
ובאין משא ומתן וכשישראל נתפסת כסרבנית שלום, ישנם פוליטיקאים קיצוניים בצד השני שמבשלים לנו אינתיפאדה שלישית. שוב ימותו חיילים, שוב ייהרגו אזרחים תמימים. אני באופן אישי עייף מכל זה, עם ישראל כולו עייף מכל זה. מתי כבר נתעורר ונוכל לומר שהסיוט הבלתי נגמר הזה מאחורינו?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully