וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד שנפצע ממוקש: "לא צריך את המוקשים"

16.3.2010 / 12:02

"הכי חשוב זה לפנות את המוקשים כמו שעושים במדינות אחרות", אמר דניאל יובל שנפצע ממוקש בגולן. במהלך דיון בכנסת התברר שבישראל 197 אלף דונם של שדות מוקשים

ערוץ הכנסת

(צילום: ערוץ הכנסת, עריכת וידיאו: מקס קיס)

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון בנושא שדות המוקשים בישראל בהשתתפותו של הילד דניאל יובל אשר איבד חלק מרגלו בפיצוץ של מוקש ברמת הגולן בחודש שעבר.

בתחילת הדיון אמר יו"ר ועדת חוץ וביטחון, חבר הכנסת צחי הנגבי, כי הדיון הוא "צעד ראשון במסע ארוך שייקח שנים". במהלך הדיון אמר דניאל יובל, שנפצע ממוקש, כי "לא צריך בכלל את המוקשים, כי זה מקום שמטיילים בו ברמת הגולן, זה מקום של טיולים וכל שנה יכול בטעות אפילו מישהו לדרוך שם, ולחוות כזה מקרה כמוני. אני חושב שזה ממש מיותר. לפני 40 שנה היו צריכים את המוקשים ועכשיו לא משתמשים בהם. הגדרות לא עוזרים, כי כשיש שלג המוקשים נסחפים. הכי חשוב זה לפנות אותם כמו שעושים במדינות אחרות".

בדיון הציג קצין הנדסה ראשי, תת אלוף משה שלי, נתונים על פרישת המוקשים ברחבי ישראל. על פי הנתונים במדינת ישראל ישנם 197 אלף דונם של שדות מוקשים שמהווים כאחוז אחד משטחה של מדינת ישראל. מתוכם, ברמת הגולן ישנם 75 אלף דונם, בבקעה 33 אלף ובערבה 76 אלף דונם. תא"ל שלי הוסיף כי, "היום, המוקשים בחלקם מהווים סיכון בטיחותי בשל היסחפות של מוקשים לשטחי חקלאות ותיירות, וחלקם יש בהם סיכון ביטחוני כי בארגוני פח"ע עושים בהם שימוש. חלק מהשטחים נחוצים לצרכים אחרים של המגזר האזרחי. ככלל, במקום שבו הם לא נדרשים יותר למדינת ישראל, נכון לפנות את שדות המוקשים האלה".

"ישנם שדות מוקשים שנצטרך להחזיק בהם"

תא"ל שלי המחיש את הקלות שבה מוקש יכול להתפוצץ ואמר כי "מוקש נגד אדם לא דורש יותר מארבעה קילו לחץ של אדם כדי שיתפוצץ". קצין ההנדסה הראשי הסביר כי חיילי צה"ל שמחלצים אנשים משטח כזה משתמשים בסנדלים. "זה עוזר", אמר, "צריך להבין שהוא נותן סוג של ביטחון בכניסה פנימה, אך כדי להגיע למוקש ולפוצץ אותו צריך להגיע מאוד קרוב ולחשוף עם סכין, דבר שיש בו הרבה סיכון לחיילים".

"בשנים האחרונות נאספו כ- 28 אלף מוקשי נ"ט, הוסיף תא"ל שלי. "אנחנו עדיין פועלים להרים את המוקשים, במיוחד עם חיילי הכשרה שלנו. יש 40 אלף מוקשי נ"ט שניתן להרים אותם ולשם אנחנו הולכים מבחינתי. עשינו גם מספר פינויים בודדים של מוקשים נגד אדם. מאז המקרה של דניאל לקחנו ארבע פלוגות מהכשרה והכנסנו אותם לרמת הגולן כדי לטפל בשדות המוקשים בכל מיני נקודות"

עם זאת "ישנם שדות מוקשים אופרטיביים שנצטרך להמשיך להחזיק אותם", אמר קצין ההנדסה הראשי. "הם עוזרים לנו להגן על רמת הגולן. ישנם שדות מוקשים אחרים על קרקע שקיימת דרישה אזרחית לגביהן, וניתן תחת הנחיות מקצועיות לבצע הרמה של שדות מוקשים אלה ונכון ליצור מצב שנטפל בשדות המוקשים האלה באמצעים מכניים. אפשר במספר שנים לא קטן לצמצם באופן ניכר את הבעיה. המענה שנדרש כאן הוא מערכתי".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully