וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצב הנוער: לחבר בין היהדות לדמוקרטיה

יהושוע סובול

15.3.2010 / 7:50

המשבר ביחסים עם ארה"ב, הסכנה האירנית ואפילו מד מפלס הכנרת מצטיירים כעניינים שוליים בהשוואה לתוצאות סקר מכון המחקר "מאגר מוחות", ולפיהן אחד מכל שני בני נוער יהודים תלמידי תיכון בישראל גורס שאין להשוות את זכויות האזרח הערבי לזכויותיו של היהודי.

עוד מגלה אותו מחקר כי 56 אחוזים מכלל התיכוניסטים היהודים גורסים שיש לשלול מאזרח ערבי ישראלי את הזכות להיבחר לכנסת, ובקרב נערים דתיים מגיע שיעור השוללים את זכותם של אזרחים ערבים להיבחר לכנסת ל?82 אחוזים!

בעוד ארבע שנים הנוער הזה יהיה בעל זכות בחירה לכנסת, ולאור יחסי הכוחות בין מפלגות הימין למפלגות המרכז כבר כיום, מפלגת ימין שתתחייב לחוקק חוקים שיבדילו בין זכויות אזרחים ערבים לזכויותיהם של יהודים עשויה לגרוף את קולותיהם של יותר ממחצית המצביעים היהודים.

אולי הנוער שלנו אינו יודע זאת, אבל גריעת זכויות אזרח ואפליית אזרחים בגין מוצאם האתני נקראות אפרטהייד. הסקר בקרב נוער התיכונים חושף כי יותר ממחצית הנוער הזה דוגל בהנהגת אפרטהייד בישראל. מי שיטען שאין להתרגש יתר על המידה מדעות של נערים ונערות, לא מודע לעובדה שדעותיהם של מרבית בני האדם נקבעות בנעוריהם, והן הולכות ומתאבנות ככל שהם הולכים ומתאבנים במהלך חייהם.

מעטים האנשים שמשנים דעותיהם בבגרות

ככל שהאדם מאובן יותר, כך פוחתים הסיכויים שדעותיו והשקפותיו ישתנו, גם אם המציאות תטפח על פניו. מעטים הם האנשים שמשנים את דעותיהם בבגרותם. מי שחולק על כך - שישאל את עצמו מתי לאחרונה שינה את דעותיו מהקצה אל הקצה. מתי עבר מהימין הקיצוני לשמאל הקיצוני, או להפך.
מרקס האמין שההוויה קובעת את התודעה, אבל באותה מידה חוזרת התודעה ומנציחה את ההוויה שעיצבה אותה.

אם יותר ממחצית הנוער שלנו מחזיק בהשקפה שיש להנהיג אפרטהייד בישראל, צריך לבחון היטב את ההוויה שעיצבה את הנוער. כי המסקנה מהתשובות של בני הנוער לסקר היא שההוויה שבה גידלנו אותם היא שעיצבה את תודעתם. אפרטהייד נוגד הן את ערכי הדמוקרטיה והן את ערכי היהדות כפי שהיא נתפסה עד כה על ידי רובו של העם היהודי, עם שכל צורה של גזענות ואפליה על רקע אתני היתה מתועבת בעיניו.

והנה באים יותר ממחצית בני הנוער שלנו ואומרים לנו שהמדינה שהם רוצים לחיות בה תהיה לא דמוקרטית וגם לא יהודית, אלא אם כן היהדות עוברת מטמורפוזה מפלצתית.

לכן תוצאות הסקר חייבות להחריד כל מי שרוצה מדינה דמוקרטית שמושתתת על ערכי היהדות. יש לתקן בדחיפות את ההוויה שבה אנו חיים לכיוון שוויון מלא בין יהודים לערבים בישראל בכל תחומי החיים, ויש לטפח שותפות מלאה בין שני המגזרים בעיצוב החיים ובבניית עתיד משותף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully