וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: 70% מהקיבוצניקים מרוצים מחיי השיתוף

קובי מנדל

14.3.2010 / 13:23

סקר חדש שמפרסם המכון לחקר הקיבוץ באוניברסיטת חיפה מגלה כי צורת ההתיישבות השיתופית זוכה לעדנה. רק 5% מהמשיבים הביעו אי נוחות מחייהם בקיבוץ

סקר דעת הקהל הרב-שנתי של המכון לחקר הקיבוץ לשנת 2009 חשף הבוקר (ראשון) כי הרפת, הלול וחדרי האוכל של הקיבוצים לא עברו מן העולם. מתוצאות הסקר עולה כי 70% מתושבי הקיבוצים מרוצים מחייהם במקום. עוד עולה מהסקר כי שני שלישים מהתושבים מרוצים מהחיים באופן כללי, וכי שביעות רצונם רק עולה בשנים האחרונות.

הסקר, שנערך בידי פרופסור מיכל פלגי ואליאט אורחן מהמכון לחקר הקיבוץ באוניברסיטת חיפה, כלל 1,270 משיבים שהגיעו משלושת סוגי הקיבוצים: הקיבוצים השיתופיים, הדיפרנציאליים, והקיבוצים המשולבים, והוא בחן את שביעות רצון התושבים במגוון תחומים. מתוצאות הסקר נראה כי רק 5% מתושבי הקיבוצים אינם מרוצים מהחיים במקום. עוד נראה כי שביעות רצון התושבים נמצא במגמה עלייה מרשימה, זאת לאחר שבשנת 2002 נרשמו רק 58% מהתושבים כשבעי רצון.

כמו כן נראה כי ערך העבודה בקיבוצים לא חלף והוא עדיין חשוב לתושבים. כ-78% מהחברים מרוצים מעבודתם לעומת שמונה אחוז שאינם. עם זאת, שיטת ההתפרנסות בקיבוצים, ששונתה לאחרונה ונמצאת במחלוקת בין התושבים השונים, מוצאת ביטוי גם בסקר הנוכחי: 42% מרוצים מהשינויים שעבר קיבוצם בתחום הפרנסה, לעומת 22% שאינם מרוצים ו-36% המרוצים במידה בינונית.

בסקר עלה עוד כי לא מעט מהקיבוצניקים אינם מרוצים מהיכולת להשפיע על הקיבוץ. בעוד ש-29% מחברי הקיבוצים מרוצים מיכולתם להשפיע על המערכת, השיבו 31% כי הם אינם מרוצים מכך. לדברי החוקרות, דווקא בתחום ההשפעה מתגלה שביעות רצון בין הצעירים, כאשר בעוד רק 23% מקבוצת המבוגרים מרוצים מיכולתם להשפיע, בקרב הצעירים ישנם 36% שבעי רצון.

  • עוד באותו נושא:
  • קיבוץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully