וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה ח"כ שנלר נושך את היד שהאכילה אותו?

דנית גוטפריד

11.3.2010 / 19:46

ח"כ עתניאל שנלר יזם הצעת חוק לפיה יחויבו ארגונים לא ממשלתיים לחשוף את מקורות המימון שלהם. שנלר אולי שכח שהוא עצמו עבד בעבר בארגון שמומן ע"י האיחוד האירופי

ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) אשר היה מיוזמי החוק המחייב ארגונים לא ממשלתיים (NGO) לחשוף האם המימון שלהם מגיע מיישויות מדיניות זרות, עבד בעצמו בארגון הממומן על ידי האיחוד האירופי. שנלר עבד במשך שנים בארגון הלא ממשלתי ECF) Economic Cooperation Foundation), מיסודם של יוסי ביילין ויאיר הירשפלד, ארגון אשר מקור המימון המרכזי שלו הוא האיחוד האירופי.

בנוסף, בספרם של שנלר והירשפלד, "גשר של נייר" שיצא לאור בשנת 2005 בספריית מעריב, שנלר מודה לקהילה האירופאית ולממשלת הולנד אשר באמצעות ה-ECF מימנו את פרויקט כתיבתו.

בהצעת החוק שהגיש שנלר יחד עם חברי כנסת מהליכוד וקדימה, מצוין כי כל ארגון אשר נתמך על ידי ישות מדינית זרה (בניגוד לארגונים אשר מקבלים תרומות מגופים פרטיים) יצטרך לדווח על כך ברשם העמותות. זאת על פיהם, "כדי לפעול להגברת השקיפות בכל הנוגע למימונה של פעילות פוליטית בישראל על ידי ישויות זרות". הצעת החוק מכוונת בעיקר לארגוני השמאל בשל העובדה שארגוני ימין ממומנים לרוב על ידי גופים פרטיים ולא ממשלתיים.

שנלר עצמו אמר בראיון כי "עד היום גופים חתרניים ניצלו את המציאות שבה הם אינם נדרשים להסביר מהיכן ומי מממן אותם, ולראיה הגופים והארגונים הישראליים שסייעו לכתיבת דו"ח גולדסטון ושקריו, ומרגע אישורו הסופי של החוק, המציאות תשתנה. הגיע הזמן לרסן את הארגונים אשר שמו להם למטרה לפגוע במדינה ובאזרחיה".

נלחם בחתרנות נגד המדינה

כמו כן, בשנת 2007 תקף שנלר בחריפות את האיחוד האירופי על סירובו לקחת חלק בחגיגות 40 שנה לאיחוד ירושלים. שנלר אמר כי "עדיפה מלחמה על ירושלים משלום בלי ירושלים, חוסר ההבנה של מדינות העולם וחוסר התבונה של ארה"ב בהבנת משקלה של ירושלים לעם היהודי הם הגורמים להיעדרותם מציון יום ירושלים בכנסת והם המעכבים כל אפשרות להגיע אי פעם לשלום עם שכננו הערבים".

ח"כ שנלר אמר בתגובה כי "בהחלט, עבדתי עם ה-ECF, הם עושים דברים נהדרים לקידום השלום, ועל כך יש לברך. אני סבור שכל תרומה של מדינה זרה לקידום תהליך השלום או לחוסנה וכוחה של החברה הישראלית, יכול להתקבל בברכה. אני רוצה לציין כי יש לי הסתייגויות מהצעת החוק כמו שהיא מנוסחת היום, אבל זוהי רק הצעה ראשונית שתעבור שינויים בדרכה להפוך לחוק".

שנלר הוסיף כי "עם זאת, אני כאזרח ישראלי חייב להגן נגד חתרנות כנגד המדינה. ישנה את הקרן החדשה לישראל, אחת הקרנות שפועלות פעילות חשובה מאוד בנושאים חברתיים, ולצד זאת היא תורמת לגופים אשר בעיני הם חתרניים במלוא מובן המילה. כאשר הקרן נותנת כסף לגוף אשר בפעילויותיו הוא מסביר לאזרחים איך להשתמט מהצבא, זה לא לגיטימי. אני לא מסכים לתת לגיטימציה ליהודים ששורפים מסגדים ויוצרים בעירה במזרח התיכון, וגם לא לוועדות מחוזיות שבזמן ביקורו של סגן נשיא ארה"ב מאשרות בנייה במזרח ירושלים ופועלות נגד האינטרס של מדינת ישראל. ארגוני שמאל רבים מתנגדים לחוק ואני רוצה לקרוא להם: רק אם נדע לשלול בכל תוקף את הארגונים החתרניים מימין ומשמאל, ורק אם לא נפחד משקיפות מלאה, רק אז נקבל את הלגיטימציה לפעילויות החשובות שיש מימין ומשמאל. מי שרוצה לחסום מידע פוסל את עצמו".

ארגון ECF אמר בתגובה כי "עתניאל שנלר היה שותף במספר פרויקטים במשך כמה שנים שמומנו על ידי יישויות זרות, כפי שמופעים בביאורים במאזני הקרן לשיתוף פעולה כלכלי. הוא עבד כפרילנסר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully