וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מתעסק עם משפחת קד'אפי?

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

12.3.2010 / 9:40

השוויצרים, ששילמו על כך ביוקר: אספקת הנפט קוצצה, ומהבנקים המקומיים נשאבו מיליארדים. הסיבה: מעצרו של קדאפי הבן בז'נבה. שוויץ כמובן התקפלה, אבל קדאפי לא נרגע

מכל המדינות בעולם בחרה לוב להתעמת עם שוויץ, המדינה היחידה בעולם שמגדירה עצמה כמדינה נייטרלית. דווקא המדינה שתמיד ידעה לחמוק מכל ויכוח ציבורי ולהימנע מלנקוט עמדה, הצליחה להרתיח את דמו של השליט הססגוני מועמר קד'אפי. נדמה שקד'אפי מעולם לא זעם כפי שהוא זועם כעת על שוויץ. השבוע הוא אף הגדיל וטען כי לו שוויץ חלקה גבול עם ארצו, מלחמה היתה בלתי נמנעת. עד כדי כך. כיצד, אם כן, הפכה ארץ השוקולדים, האגמים והרי האלפים לאויבת הגדולה ביותר של לוב?

הבן, האב והקולב

קד'אפי לא יודה בכך בחיים, אבל די ברור שכמעט כמו כל דבר בחיים, הכול אישי. ביולי 2008 נעצר חניבעל קד'אפי, בנו השמיני של שליט לוב, במלון יוקרתי בז'נבה שבשוויץ בחשד שהכה שניים ממשרתיו – גבר מרוקאי ואישה טוניסאית - באמצעות קולב וחגורה. יחד עימו נעצרה גם רעייתו ההרה. מאוחר יותר, החליטה התביעה השוויצרית לסגור אמנם את התיק נגד השניים לאחר ששילמו ערבות בסך חצי מיליון דולר, אולם מועמר קד'אפי הזועם החליט לנקום. ומה יותר כואב מנקמה כלכלית?

לוב הורתה באופן מיידי לקצץ את אספקת הנפט לשוויץ (המהווה כמחצית מהנפט המיובא למדינה) ולמשוך יותר מ-7 מיליארד דולר מחשבונותיה בבנקים בשוויץ. בנוסף, סירבה לוב לנפק אשרות כניסה לאזרחים שוויצרים, סגרה נציגויות של חברות שוויצריות שפעלו בלוב והפסיקה את הטיסות הישירות מטריפולי לשוויץ. אלא שהזעם הלובי לא דעך, וקד'אפי החליט לפתוח במלחמת חורמה חסרת תקדים נגד השוויצרים: בזמן כינוס מדינות ה-G8, טען קד'אפי כי שוויץ היא "מדינת מאפיה" שיש לפרקה לשלוש מדינות: דוברי האיטלקית יחברו לאיטליה, דוברי הגרמנית לגרמניה ודוברי הצרפתית לצרפת.

בסופו של דבר היתה זו שוויץ שמצמצה ראשונה, ככל הנראה מחשש שהמשבר הדיפלומטי החריף עלול לסכן את כלכלתה. נשיא המדינה הנס רודולף מרץ ביקר בטריפולי והביע את התנצלותו על מעצרו של חניבעל קד'אפי. בשוויץ נשמו לרווחה, אך לא ציפו שמעבר לפינה מצפה כבר הסיבוב השני במסגרת העימות ההזוי בין שתי המדינות. אלא שבניגוד לסיבוב הראשון, הסיבוב השני טרם הסתיים.

לוב - שוויץ. סיבוב שני

בסיבוב הראשון קד'אפי נפגע על רקע אישי, בסיבוב השני התווסף לכך אלמנט דתי. בנובמבר 2009 אישרו אזרחי שוויץ בצעד שנוי במחלוקת את האיסור לבנות צריחי מסגדים במדינה, צעד שעורר מחדש את זעמו של קד'אפי. בנאום שנשא לפני מספר שבועות קרא קד'אפי למוסלמים ברחבי העולם לפתוח בג'יהאד נגד שוויץ: "כל מוסלמי שעובד עם שוויץ הוא בבחינת בוגד משום שהוא פועל נגד אלוהים והקוראן".

קד'אפי, שביטא את זעמם של מוסלמים רבים ברחבי העולם על ההחלטה המוזרה והקיצונית שהתקבלה בשוויץ, החליט לפני מספר ימים לשוב לנקמה הכלכלית: הוא הכריז על חרם כלכלי ומסחרי על שוויץ, וקרא למוסלמים ברחבי העולם "להגיע לנמלי התעופה במדינות ערב ולמנוע נחיתת מטוסים שוויצרים, וכן ללכת לנמלים ולמנוע מספינות שוויצריות לעגון בהם".

לפני מספר ימים אמר דובר מחלקת המדינה האמריקאית, פי-ג'יי קראולי כי נאומו של קד'אפי, במהלכו קרא לג'יהאד נגד שוויץ, הזכיר לו נאום אחר של השליט הלובי שבמהלכו "התעופפו לכל עבר הרבה מילים והרבה דפים, ולא בהכרח הרבה הגיון". לאור הדברים, זימנה לוב את הנציגה הדיפלומטית האמריקאית בטריפולי ודרשה ממנה להתנצל. במקביל, איימה לוב על חברות אמריקאיות הפועלות בלוב כי עסקיהן ייפגעו אם ארה"ב לא תתנצל. למי שתהה, ארה"ב הגדולה התנצלה גם התנצלה.

עניין של מומנטום

לא רק לוב גינתה את הצעד השוויצרי השנוי-במחלוקת. מדינות רבות בעולם, כולל באירופה, מתחו על שוויץ ביקורת חריפה. אלא שקד'אפי, הפגוע גם ברמה האישית מהמדינה האירופית היפה, מרגיש את עצמו חזק מאי פעם: קשריו עם ארה"ב ועם מדינות אירופה מתהדקים, ארצו כיהנה כנשיאת העצרת הכללית של האו"ם ואף היתה חברה במועצת הביטחון. קד'אפי שב לקונצנזוס ולפיכך הרשה לעצמו להיכנס ראש בראש עם שוויץ, שמוצאת עצמה יותר ויותר מתרחקת מהמדיניות הנייטרלית שאפיינה אותה כל כך. עתודות הנפט הרבות באזורים המדבריים של לוב רק מסייעים לקד'אפי להתחזק בזירה העולמית.

קד'אפי הוא המנהיג הוותיק בעולם. מאז שעלה לשלטון לפני 40 שנה הצליח לשרוד ניסיונות התנקשות, הפיכה, אלימות, עיצומים כלכליים ותסיסה מקומית. הקולונל הצבעוני, הנחשב לאייקון אופנה בזכות בגדיו המיוחדים ומשקפי השמש האופנתיים, תמיד ידע לנוע על התפר שבין הנערץ לנלעג. אנחנו מגחכים כשהוא מציג את עצמו בלי סוף כמלך מלכי אפריקה וכשהוא לן באוהלי ענק בביקוריו בעולם. ההתקפלות השוויצרית וההתנצלות האמריקאית מבהירים לנו שהוא מזמן לא רק גימיק.

* לפניות לכתבנו לענייני ערבים ניר יהב- nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully