וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה ברבי שחורה עולה חצי מחברתה הלבנה?

נמרוד הלפרן

10.3.2010 / 19:44

גזענות במקדש הקניות האמריקאי: וול מארט מוכרת בובות ברבי שחורות במחצית המחיר מבובות לבנות. ענקית הקמעונאות דוחה הטענות: "ההוזלה במסגרת חידוש מלאים"

שלוש שנים לאחר שאיש יחסי הציבור של וול-מארט סערה בארה"ב לאחר שאמר כי צריך לסגור חנויות קטנות של יהודים, ערבים וקוריאנים, ענקית הקמעונאות האמריקאית שוב עומדת במרכזה של סערה ציבורית, לאחר שהוזילה במחצית את מחירי בובות ברבי שחורות הנמכרות בסניפיה אך השאירה את מחיריהן של בובות זהות לבנות ללא שינוי.

הפרשה התעוררה לאחר העלאת תצלום לאתר ההומור funnyjunk.com בו נראות בובות ברבי מתוצרת חברות מאטל תלויות זו לצד זו בחנות וול-מארט במדינת לואיזיאנה. תג המחיר על בובות הלבנות הוא 5.93 דולרים ואילו הבובות בעלות גוון עור ושיער שחורים נמכרו במחיר מוזל של שלושה דולרים. למעט הבדלי הגוונים הבובות זהות לחלוטין.

דוברת וול-מארט, מליסה אובריאן, אמרה בתגובה לרשת הטלוויזיה ABC כי הוזלת מחירי בובות ברבי השחורות נעשה במסגרת מאמצי החברה לפנות שטחי מדף לקראת חידוש המלאים באביב. "כדי להעריך למלאי האביב, הוזלו מחיריהם של מספר פריטים", אמרה אובריאן. "תמחור פריטים באופן שונה הוא חלק מניהול מלאים במגזר הקמעונאי", הוסיפה.

עם זאת, מבקרי וול-מארט טוענים כי הקמעונאית הגדולה בעולם היתה צריכה לגלות רגישות רבה יותר במדיניות התמחור שלה. "מה שמשתמע מהוזלת המחירים הוא שערכה של בובה שחורה הוא פחות", אמר מנהלת מרכזי נורתסייד לפיתוח הילד בניו יורק, תלמה דיי, בראיון ל-ABC. "למרות שברור שזו לא היתה הכוונה של וול-מארט, לפעמים להחלטות כאלה של תוצאות לוואי שליליות", הוסיפה.

אין זו הפעם הראשונה בה נתונה וול-מארט לביקורת בהקשרים גזעניים. כך למשל, בקיץ 2006 עורר איש יחסי ציבור של וול-מארט סערה ציבורית בארה"ב לאחר שאמר כי צריך לסגור חנויות קטנות של יהודים, ערבים וקוריאנים.

הפרשה פרצה לאחר שיו"ר ארגון "משפחות עובדות למען וול-מארט", אנדרו יאנג, אמר בראיון לעיתון "לוס אנג'לס סנטינייל" כי וול-מארט צריכה לגרום לפשיטת רגל של חנויות מקומיות קטנות, משום "שאלו האנשים שגובים מאיתנו מחירים מופקעים". עוד אמר, כי בעלי חנויות קטנות ממוצא יהודי, ערבי וקוריאני, "הונו" קהילות מקומיות במשך שנים, ו"מכרו לנו לחם יבש, בשר מקולקל וירקות כמושים".

יאנג - פעיל זכויות אדם שהיה שותף למאבקו של מרטין לותר קינג על זכויות השחורים בארה"ב - גויס במקור על ידי וול-מארט בתקווה כי תדמיתו החיובית תסייע לחברה להתמודד עם התגברות הביקורת עליה בגין תנאי העסקתם הגרועים של עובדיה וכוח העבודה של ספקיה, אשר מאפשרים לחברה למכור מוצרים זולים יותר מהמתחרים. יאנג נאלץ להתפטר מתפקידו עקב הפרשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully