וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגן הנשיא בישראל - משמעות ביקור ביידן

יעקב אחימאיר

10.3.2010 / 7:29

לישראל אין מדיניות חוץ. נוהגים אצלנו להיאחז באמירתו של הנרי קיסינג'ר, מזכיר המדינה האגדי, שבאותו משפט קבע כי "לישראל יש רק מדיניות פנים". וזוהי תשובתנו, בכל הכבוד והצניעות, לאמירתו של קיסינג'ר: בימים אלה מנהלת ארה"ב את מדיניות הפנים שלה באמצעות מדיניות החוץ, ואת המדיניות הזו מבצע כרגע סגן הנשיא ג'ו ביידן, אשר הגיע לישראל ולמזרח התיכון בשליחותו של הנשיא אובאמה.

המטרה המוצהרת של הביקור טמונה בחידוש המו"מ בין ישראל לרשות הפלסטניית לאחר שהשליח ג'ורג' מיטשל, בתמיכת הבית הלבן, הכשיר את הקרקע לכך.

אך היעד האחר של הביקור הוא, כאמור, פנים?אמריקני במובהק: ביידן נתמנה לסגן נשיא כדי "לאזן" את היעדר ניסיונו של אובמה בתחום מדיניות החוץ. אבל בפגישותיו כאן הוא מבקש, בנוכחותו, בדבריו הפומביים והדיסקרטיים, להחזיר את הישראלים אל חיקו של הנשיא אובמה אשר מעמדו בקרב הציבור הישראלי שרוי בשפל. עד היום לא מיהר הנשיא לבקר בישראל. הוא כן מיהר לבקר בטורקיה, במצרים ובסעודיה מתוך מגמה להשיק מדיניות אמריקנית חדשה, מאוזנת, כלפי עולם האיסלם. לכן ביידן הוא האחראי על פיוס הישראלים והוא החוליה המקשרת, לעת עתה, בין הישראלים לבין הבית הלבן. השקת שיחות הקירבה בין ישראל לבין הפלסטינים אינה נזקקת לנוכחותו של סגן הנשיא. הרי הסיכוי להשגת הסדר בין הצדדים נמוך. הוא כאן כדי לאזן את נאום קהיר בעיני הישראלים, ולכן בחמישי יישא נאום באוניברסיטת תל אביב.

אם נאומי אובמה בארצות ערב נכתבו לאחר שאובמה חש, ובצדק, כי ארה"ב רחוקה מציבור של יותר ממיליארד מוסלמים, סגנו ינסה לשכך את התחושה הקיימת בבית הלבן כי ארה"ב תחת אובמה התרחקה מן הישראלים. אולי עקב השפעה מזיקה של ראש המטה רם עמנואל.

מה עם אירן?

נראה כי בנאומו ירעיף ביידן אהבה על בעלת הברית המסורתית של ארה"ב. סביר גם כי הציבור הישראלי ישמע על המחויבות של ארה"ב לביטחונה של ישראל על רקע תהליך התגרענותה של איראן.ביידן, איש המילים, "יעשה את העבודה" למען הבוס. ביידן אכן אוהד ישראל זה שנים רבות ופעם אף צוטט כאומר ש"תמיכתי בישראל מתחילה בבטן, עולה ללב ומסתיימת בראש".

אבל מה בעניין התכלס, איראן? ובכן, רבים וטובים מקרב הצמרת של ארה"ב כבר אמרו לנו "סבלנות", וביידן, שהתבטא בעבר בזכות ריסון ישראל, לא ישנה את המגמה.

ואיפה נמצא הנשיא אובמה? הוא כרגע לא עסוק בענייני ישראל והפלסטינים אלא בנושא הרבה יותר משמעותי לנשיאותו ולבוחריו: הרפורמה בתחום ביטוח הבריאות. הצלחה או כישלון באישור הרפורמה יכריעו את גורל נשיאותו: האם אכן יהיה בסופו של דבר נשיא של כהונה אחת בלבד? האם בנובמבר יאבד את הרוב של מפלגתו בשני בתי הקונגרס?

זהו הנושא הראשי שמעסיק בימים אלו את אנשי הבית הלבן, ובכל הנוגע להסדר הישראלי?פלשתיני ניתן לשער כי הנושא הזה יעסיק גם את יורשי אובאמה וסגנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully