וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בפועלים לא ידעו על האינטרסים של דנקנר"

אתי אפללו ועמית בן-ארויה

10.3.2010 / 8:30

מקורב להנהלת הבנק גילה כי הדירקטוריון גילה בשלבים את כל הפרטים מאחורי עסקת RP וכי בעת מועד אישור העסקה, דנקנר לא עידכן על קשריו ונראה היה כי זוהי עסקה רגילה

"דירקטוריון הפועלים גילה בשלבים את כל הפרטים מאחורי עסקת RP. בעת מועד אישור העסקה דנקנר לא עידכן את הדירקטורים על הקשרים שיש לו עם RP ועם רפי ברבר. לא צוין שיש שם משהו חריג, והיא אושרה כאילו היתה עסקה רגילה" - כך אמר אתמול מקורב להנהלת בנק הפועלים.

"כאשר התחילו במאי הפרסומים ב-TheMarker על הפרשה, ניתנו הסברים שונים. אבל עכשיו כל אחד מהדירקטורים יושב ומנסה לשחזר מה הוא ידע ומתי", ציין אותו גורם. לדבריו, בימים האחרונים נדונה חקירת המשטרה בפרשת דנקנר בישיבות הדירקטוריון, אולם הדגש בישיבות הוא על הניהול השוטף של הבנק. ככל הידוע, בישיבת הדירקטוריון שנערכה בפברואר 2008, שבה אושרה עסקת RP.

מידע זה מצטרף לפרסום אתמול ב-TheMarker לפיו גם בעת אישור העסקה בהנהלת הבנק ב-2005 לא קיבלו המנהלים מידע על האינטרסים המלאים של דנקנר בעסקה. אתמול פורסם כי מקור בכיר ציין כי אישור העסקה בהנהלת הפועלים, שלפיה הבנק יפצה את קרן RP קפיטל ב-25 מיליון דולר כחלק מעסקת רכישת הבנק הטורקי פוזיטיף, נעשתה במהירות והוגדרה "חצי מחטף". העסקה נחתמה ב-2005, בתקופה שבה שימש דני דנקנר סגן יו"ר הדירקטוריון בבנק הפועלים. עתה מתברר כי ההתנהלות בדירקטוריון היתה דומה.

הדירקטוריון לא קיבל דיווח מלא

זוהי העסקה השנייה שבה עולים סימני שאלה סביב תפקודו של דירקטוריון בנק הפועלים, ולגבי השאלות מה ידע דנקנר, מה סיפר לדירקטוריון ומה היה על הדירקטוריון לשאול.

הפרוטוקולים של דיוני דירקטוריון הפועלים נשארים בדרך כלל רחוקים מעין הציבור, אולם באוגוסט 2008 חייבה רשות ניירות ערך, בניהולו של פרופ' זוהר גושן, את הבנק לפרסם לציבור דיווח מיידי הכולל קטעים מדיוני הדירקטוריון שנגעו לישיבה שבה אושרו הדו"חות הכספיים ל-2007, ולאירועים שקדמו לה. השאלה המרכזית היתה אם כבר בדו"חות אלה היה צורך לעדכן ירידת שווי של 186 מיליון דולר בתיק האג"ח מגובות המשכנתאות מסוג ה-MBS של הבנק.

הבנק צירף לדיווח המיידי שלו תקציר חלקי של מה שהתרחש בישיבת הדירקטוריון מ-23 במארס 2008 - שבוע לפני ישיבת הדירקטוריון שבה אושרו הדו"חות הכספיים. מהדיווח עלה כי לפחות שניים מהדירקטורים בישיבה זו היו ערים לירידת ערך אפשרית נוספת בתיק ה-MBS, וביקשו מידע מההנהלה בעניין עדכון שוויו עד למועד אישור הדו"חות הכספיים. הדירקטורים היו אירית איזקסון, דירקטורית מטעמה של בעלת השליטה בבנק שרי אריסון, המכהנת גם בדירקטוריונים נוספים מקבוצת אריסון, והדח"צ עידו דיסנצ'יק.

בפרוטוקול של אותה ישיבה נכתב כי "מר... (חבר הדירקטוריון) ציין כי לפי דברי מר ... (חבר ההנהלה), אם יהיו שינויים מהותיים בנושא ה-Mark to Market עד לישיבת מליאת הדירקטוריון הבאה, שתדון בנושא אישור הדו"חות הכספיים, יקבלו השינויים ביטוי בביאור או בדיווח נפרד. מר... (חבר הדירקטוריון) ציין כי הדבר ייעשה" (כך במקור - א"א).

הדירקטור שציין כי עד לישיבה הבאה שינויים בערך התיק יקבלו ביטוי בביאור או בדיווח נפרד היה יו"ר הדירקטוריון - דנקנר. ואולם לפי הדו"ח המיידי, למרות ההבטחה בישיבת הדירקטוריון הבאה, שנערכה ב-30 במארס, שבה אושרו הדו"חות הכספיים, לא נמסר לדירקטוריון עדכון על שינויים מהותיים באומדן השווי ההוגן של תיק ה-MBS. כלומר, הדירקטוריון לא שאל שוב, ודנקנר לא בירר את המידע ולא סיפק אותו לדירקטוריון. בבנק הפועלים הפנו אצבע מאשימה בפרשה זו כלפי המנכ"ל דאז, צבי זיו, וטענו כי לדנקנר לא היו אינדיקציות לירידת הערך בתיק.

מבנק הפועלים לא נמסרה תגובה. עו"ד יורם ראב"ד, עורך דינו של דנקנר, לא הגיב על הדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully