וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל מעריב: הפועלים עלול למחוק מיליונים

שרון שפורר

10.3.2010 / 7:42

בנק הפועלים עשוי לבצע מחיקה של עשרות מיליוני שקלים בגין השקעתו בחברת מעריב אחזקות, המוציאה לאור של העיתון "מעריב". הסיבה: עסקת ההשקעה של זקי רכיב בעיתון

בנק הפועלים עשוי לבצע מחיקה של עשרות מיליוני שקלים בגין השקעתו בחברת מעריב אחזקות, המוציאה לאור של העיתון "מעריב". מניית מעריב נסחרת בשווי נמוך בהרבה מהשווי לפיו השקיע בנק הפועלים בחברה, אך הסיבה למחיקה היא דווקא עסקת ההשקעה של זקי רכיב במעריב, עליה דווח לפני שבוע.

רכיב נכנס להשקעה במעריב לפי שווי של 35 מיליון דולר, הנמוך בכ-65 מיליון דולר מהשווי לפיו רכש בנק הפועלים 27% ממניות מעריב לפני פחות משנה וחצי. המשמעות של צניחת השווי הזו בעבור בנק הפועלים עשויה להיות מחיקה בסך 18 מיליון דולר, בגין ירידת הערך.

לדברי אנליסט בשוק, סביר להניח שאם בנק הפועלים לא ביצע בעבר מחיקה בגין השקעתו במעריב, הוא ייאלץ לבצע אותה כעת - בעקבות העסקה האמורה. בסוף 2008 רכש בנק הפועלים מולדימיר גוסינסקי 27% ממניות מעריב בכ-28 מיליון דולר - כלומר, לפי שווי של כ-100 מיליון דולר. למעשה, מחל הבנק לגוסינסקי על הלוואה באותו שווי, והמניות הופקדו בנאמנות אצל עורכי הדין של בנק הפועלים, פיני רובין ורם כספי. כתוצאה מכך, לא הוגדרה העסקה כרכישה באופן פורמלי, אבל זו היתה המשמעות שלה בפועל. העסקה בוצעה בזמן שדני דנקנר כיהן בתפקיד יו"ר בנק הפועלים.

החוב לבנק הפועלים: 106 מיליון שקל

החשיפה של בנק הפועלים למעריב לא נעצרת באחזקותיה במניות מעריב אחזקות. נכון לסוף ספטמבר 2009 הסתכמה יתרת החוב של מעריב לבנק הפועלים ב-106.4 מיליון שקל. בנק הפועלים הוא המממן הגדול ביותר של החברה, לצד ארבעה בנקים נוספים שמעניקים לה אשראי בהיקף של 8-22 מיליון שקל כל אחד. כנגד האשראי מהבנקים, העמידה להם מעריב אחזקות ביטחונות בהיקפים גדולים.

בסמוך להשקעה של בנק הפועלים במניות מעריב, הוא אישר להעמיד לה אשראי נוסף בהיקף של כ-50 מיליון שקל. המימון הזה היה אמור להגיע למעריב בכמה שלבים: בשלב הראשון הועמדו לחברה הלוואות בסך 38 מיליון שקל, ובשלב השני (שהיה אמור להתממש בנובמבר 2009 הבנק) היה הבנק אמור להעמיד למעריב אשראי נוסף בסך 12 מיליון שקל.

התנאי להעמדת המימון היה קבלת אישור של רואה חשבון חיצוני, לפיו הכשרת היישוב - שבאמצעותה מחזיקה משפחת נמרודי במעריב - העמידה למעריב הלוואת בעלים נוספת בסך 12 מיליון שקל.

בינתיים, הודח דנקנר מתפקיד יו"ר הבנק, נובמבר חלף - והמנה השנייה של האשראי מעולם לא הגיעה למעריב. על פי תשקיף שפירסמה החברה לאחרונה, לקראת הנפקה של אג"ח להמרה ואופציות לציבור שתיערך ביום חמישי, הבנק לא העמיד למעריב את המנה השנייה של האשראי. הכשרת היישוב מצדה העמידה למעריב הלוואה של 2 מיליון שקל במזומן, ועוד ערבויות בסך 10 מיליון שקל לספקי נייר של החברה.

רשות ני"ע התערבה, וההנפקה נדחתה

מעריב אחזקות היתה אמורה לערוך את ההנפקה ביום ראשון. ואולם בעקבות פרסום בולט בעמודי החדשות של עיתון "מעריב" דרשה ממנה רשות ני"ע לדחות את ההנפקה ליום חמישי והיא אף צפויה להטיל עליה קנס. מעריב אחזקות מתכננת לגייס 12 מיליון שקל.

במקביל לגיוס מהציבור, הכשרת היישוב תשקיע בהנפקה 33 מיליון שקל נוספים. את ההנפקה מובילה חברת פועלים אי.בי.אי - חברת החיתום של בנק הפועלים, שהתחייבה עם שאר החתמים להשקיע כ-3 מיליון שקל באג"ח להמרה שיונפקו, אם לא יגיעו הזמנות מהציבור.

במעריב ובבנק הפועלים סירבו להגיב לידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully