וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סליחה, דוקטור?

ד"ר איל נחמיאס

9.3.2010 / 10:44

הכלב קטן מהמצופה, או לא מצליח להתאפק? ד"ר איל נחמיאס, ווטרינר הבית של פורינה, עונה לשאלות שלכם

ברשותי כלבה מסוג ביגל, בת כמעט 8 שנים. לצערי, יש לה בעיה עם התאפקות במתן שתן - היא פשוט עושה את צרכיה בבית אם לא נותנים לה גישה חופשית לגינה. היא לא תמיד מנצלת את הטיול לעשיית צרכים. הבנתי שבעיה זו תמיד היתה קיימת. מה ניתן לעשות?

בעיות בהתאפקות עשויות להיות שונות ומגוונות- אפשר בהחלט לעזור לכלבה האומללה שלצערה משחררת שתן על לא עוול בכפה. כלב הוא חיה נקיה, ומעדיף לא לעשות צרכים במקום המגורים שלו. אפשרות אחת היא בעיית INCONTINENCE, או שליטה על הסוגרים, שנפוצה בכלבות מעוקרות. יש לכך פתרון תרופתי טוב מאד וגם אפשרות לניתוח במקרים חריגים.

יתכנו גם בעיות אחרות כמו מבנה אנטומי פגום של צינורות השתן (פיתרון ניתוחי), דלקת או אבנים (מזון ו/או תרופות), בעיות כליות/סוכרת/כבד שאותן ניתן לאבחן על ידי בדיקות שתן ודם. תיתכן גם בעיית התנהגות, אם הכלבה בטיול לא עושה אך עושה כשחוזרים הביתה, יתכן והיא סובלת מחרדה בהקשר לעשיית צרכים בנוכחות בעליה. דבר כזה קורה כאשר בעלי הכלב כועסים או אף מכים (קלות אפילו) את הכלב בזמן שעושה בבית.

התוצאה היא כלב שמפחד לעשות צרכים ליד הבעלים, למשל בזמן הטיול. כך יוצא שהכלב יעשה רק כשהבעלים לא יראה אותו. לזה כבר יש פיתרון התנהגותי. אפשר לחזור אחורה לשיטת הגורים ולצאת עם שקית פרסים (למשל נקניקית קבנוס משובחת קצוצה לחתיכות קטנות). כל פעם שהיא עושה פיפי, אפשר לתת לה פרס ומילת חיזוק. ממש כמו שמחנכים גור.

יש לי פקינז שלפני שנה עבר ניתוח מסובך בעין השמאלית, ועכשיו יש לו מעין מראה של זכוכית ועישון, והעין קצת בולטת החוצה. עכשיו יש לו הפרשות מוגלתיות והעין אדמומית. שמתי לו משחה וטיפות אנטיביוטיות. אני אמורה לדאוג?

כלב שעבר טראומה שכזו בעין, חשוב שיהיה תחת מעקב והשגחה. סימנים שעלולים להצביע על בעיה או סיבוך הם אדמומיות, הפרשות, הופעת שקעים או מכתשים על הקרנית, יובש, כאב ושפשוף של העין. הרופא יבדוק את העין וחשוב לבדוק גם את מידת ההרטבה של העין במבחן הנקרא מבחן שרימר הבודק את היובש בעין. יש לבדוק את הלחץ התוך עיני על ידי מכשיר מיוחד הבודק לחץ (נקרא טונומטר). במקרים של יובש בעין אפשר לראות תיאור של מקרה מענין, בו בלוטת הרוק הוסטה למצב שבו היא מרטיבה את העין.

מאז ומתמיד הכלב שלי מלקק וחופר בקירות בבית עד שזה מגיע לבלוקים. אני מאכיל אותו באוכל איכותי בלבד שלוש פעמיים ביום, ושום דבר נוסף (כמובן יש לו מים). למה הוא חופר והאם יש משהו שאפשר למנוע ממנו לחפור וממני לתקן ולצבוע מחדש?

דבר אחד חשוב שתבינו – לא חסר לכלב שום דבר מבחינה תזונתית. החפירות בקירות אינן נובעות מסיבה של חוסר מזון אלא בעיית התנהגות. יש שיטות שונות לאילוף למניעה ורצוי להיעזר במאלף לפיתרון. שיטה אחת פשוטה היא לרסס את הקיר בספריי ריח של שירותים. הריח החזק ידחה את הכלב. אפשר למלכד עם מלכודת רעש מיוחדת שבה עושים שימוש מאלפים או להשתמש ברצועה ארוכה מאד, או פשוט למנוע מגע של הכלב עם הקיר המסוים. לדעתי בכל מקרה מומלץ לא לנסות לבד מאחר וה"אילוף העצמי" לרוב לא מוצלח וגורם לנזק גדול יותר. התשובה נועדה רק לתת סקירה כללית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

שלום דוקטור, יש לי כלב בוקסר בן שנה וכמה חודשים והוא ממש קטן לגילו. אחותו גרה קרוב אלי והיא הרבה יותר גדולה. מדוע זה ככה?

כלב שנשאר ממש קטן לגילו לעומת אחיו, יתכן וסובל מבעיה הקרויה אקרומגלי. בבעיה הזו יש חוסר הפרשה של הורמון הנעורים (GH) וניתן לברר זאת על ידי בדיקת דם פשוטה, אותה שולחים למעבדה חיצונית המתמחה בבדיקות הורמונים – למשל מדיקל סנטר בהרצליה, שם יש מחלקה ווטרינרית מיוחדת לבדיקות דם כאלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully