וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האוצר מציג: משטרה פיננסית מאוחדת

מאת מירב ארלוזורוב

9.3.2010 / 7:35

המשרד יוזם הצעה לאיחוד סמכויות החקירה הפליליות של שלושת המפקחים הפיננסיים - רשות ניירות ערך, הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל והפיקוח על הביטוח במשרד האוצר

משרד האוצר יוזם הצעה לאיחוד סמכויות החקירה הפליליות של שלושת המפקחים הפיננסיים - רשות ניירות ערך, הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל והפיקוח על הביטוח במשרד האוצר. כיום רק לרשות ניירות ערך יש סמכויות חקירה פליליות, וקיימת בה מחלקת חקירות רחבה ויעילה.

האוצר, למעשה, מציע להוציא את המחלקה הפלילית מידי הרשות בלבד, להרחיב אותה ואת סמכויותיה, ולהפוך אותה למחלקת חקירות פלילית-פיננסית שתפקח על כל השוק הפיננסי בישראל.

יוזם ההצעה הוא סגן שר האוצר, יצחק כהן, והיא מועלית במענה לדרישת בנק ישראל להביא לאיחוד של שלושת גופי הפיקוח הפיננסי - כמובן, תחת בנק ישראל. האוצר מתנגד להצעת בנק ישראל, ומציע במקום זאת לאחד כוחות בנקודה שבה קיים הפער הגדול ביותר בין שלושת המפקחים - סמכות החקירה הפלילית.

באוצר מעריכים כי הרחבת מחלקת החקירות של רשות ניירות ערך לכדי מעין משטרה פיננסית, שתשרת את שלושת המפקחים בו זמנית, תאפשר יצירת שיתוף פעולה בין המפקחים בתחום שבו יש יתרון יחסי מרבי לשיתוף פעולה כזה בגלל העלות הגבוהה של חקירות פליליות.

באוצר גם מעריכים כי הקמתה של מחלקת חקירות משותפת של שלושת המפקחים, בד בבד עם הקמתו של בית משפט כלכלי, תהפוך את האכיפה הפיננסית בישראל לחזקה מאוד. את הקמת בית המשפט הכלכלי, שיתמחה בעבירות על חוק החברות ועל חוק ניירות ערך, יוזם יו"ר רשות ני"ע, זוהר גושן.

בנוסף, מציע האוצר לאחד גם את מערך פניות הציבור של שלושת המפקחים, כך שאזרח שרוצה להתלונן על כך שנגרם לו עוול לא יצטרך לברר קודם מי הוא המפקח אליו הוא צריך להפנות את תלונתו.

ההצעה של משרד האוצר עדיין לא הוצגה לפיקוח על הבנקים או לרשות ני"ע, ולא ברור מה תהיה עמדתם לגביה. כמו כן לא ברור אם ראש הממשלה יאמץ את הרעיון - מאחר שנתניהו טען עד כה כי בכוונתו להקים ועדה שתבחן את מודל הפיקוח הפיננסי הרצוי בישראל. ההצעה של האוצר בפועל מייתרת את הצורך בקיום של בחינה כזאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully