וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש: מלחמה היא עילה לביטול עסקה

גלעד גרוסמן

8.3.2010 / 18:07

מלחמת לבנון השנייה היא אירוע המסכל עסקה וגורם לכך שהסכם יוכל להתבטל מבלי שהצד הדורש את קיום ההעסקה יוכל לתבוע את מימושה - כך קבע ביהמ"ש המחוזי בת"א

מלחמה היא עילה לביטול עסקה – כך קבע אתמול (ראשון) בית המשפט המחוזי בתל אביב, שדן בתביעה לתשלום בגין שירותי בנקאות השקעות ותיווך שסיפק איש העסקים מורן גדעון
לחברת אקסידו תעשיות מזון בע"מ בעסקה לרכישת מניות השליטה בחברה הציבורית זנלכל.

ב-2006 נחתם הסכם בין בעלי השליטה בחברת זנלכל לבין אקסידו לרכישת מניות השליטה בזנלכל, אולם בסופו של דבר העסקה לא יצאה לפועל. אקסידו טענה כי לצורך מימון ההתקשרות לרכישת מניות השליטה בזנלכל, הם התקשרו עם חברה שוויצרית לצורך מימון רכישת המניות, אולם עקב מלחמת לבנון השנייה, חזרה בה החברה השוויצרית מהתחייבותה, ולכן העסקה סוכלה. לטענת הנתבעים, כתוצאה מכך הם אינם חייבים בתשלום דמי תיווך לתובע.

גדעון טען כי הנתבעים ידעו לפחות שמונה ימים לפני חתימת הסכם הרכישה כי המימון מהחברה השוויצרית לא יתקבל. בנוסף, הוא טען כי התניית רכישת המניות בחברת זנלכל בקבלת מימון ממקור חיצוני כלשהו לא צוינה בהסכם הרכישה.

מנגד, הנתבעים טענו כי הסכם המימון בוטל, לדברי החברה השוויצרית, בשל: "ההתפתחויות האחרונות באזור שישפיעו על המצב הכלכלי והסיכון הקשור בהשקעות שוטפות". לטענתם הנתבעים, מלחמה היא אחד הגורמים המהווה סיכול בהא הידיעה.
השופטת, מכל אגמון, צידדה לבסוף בנתבעים. "שני הצדדים לעסקת הרכישה היו מעוניינים בה", הסבירה בפסק הדין.

"ממכתבה של החברה השוויצרית עולה כי הנתבע 1 ניסה לשכנעה להעביר את המימון על אף המלחמה שפרצה. במקרה זה הנתבעים לא נהנו מפירות ההתקשרות, ועל כן אין הם חייבים בתשלום דמי תיווך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully