וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האקדמיה ללימודי נהיגה

רמי שני

10.3.2010 / 10:34

איסור על נסיעת משאיות ושלל האיסורים המופרזים בחוקי התעבורה ינציחו את תאונות הדרכים. רמי שני מציע למוסדות החינוך הגבוה לקחת חלק בפתרון הבעיה

שינוי משמעותי בדרכי הכשרת נהגים צריך להיות המבצע העכשווי של משרד התחבורה. הודעתו של השר ישראל כץ על כוונתו לעצור נסיעת משאיות בשעות היום, היא צעד חסר אחריות, חסר תשתית עובדתית וחסר כל שמץ של הכרות עם התנועה בכבישים. זהו צעד שנעשה מתוך בהלה ורחוק משימוש במחשבה נכונה. התאונות הקטלניות בדרום, בהן נספו תריסר בני אדם בגלל רשלנות של נהגים על הכביש, רק מוכיחות שאין קשר לסוג הרכב בו הם נהגו. המכנה המשותף הוא רק ההכשרה הגרועה מאוד שאותה עברו הנהגים לפני שקיבלו את הרשיון. צריך לומר בגלוי: בישראל אין מערכת הכשרת נהגים נכונה.

הסעיף החסר בכל מערכת ההכשרה הוא סעיף המודעות. מודעות למצב האישי, לכביש ולרכב שאותו הנהג מסיע. חוקי התעבורה והנהיגה בישראל כוללים הרבה מאוד איסורים: אסור להוריד יד מההגה, אסור לנסוע מעל תשעים קילומטרים לשעה, אסור לחצות פס הפרדה רצוף. כשיש כל כך הרבה איסורים והנהגים, בעיקר החדשים שבהם, עסוקים בלמצוא מה מותר לעשות על הכביש, כמעט בלתי אפשרי לפתח 'מודעות נהיגה'. זהו הכלי החשוב ביותר, שמאפשר לנהג לעשות את הפעולות הנכונות כדי לשלוט ברכב שלו, תוך תשומת לב לכל תנאי הדרך בה הוא נוהג.

מודעות נהיגה נרכשת בעיקר תוך כדי ניסיון אך את הבסיס שלה, אפשר להקנות כבר בשעורי הנהיגה. הנוהג צריך לדעת כל העת, מה נמצא מסביבו ובהתאם לכך מה מותר לו ומה הוא יכול לעשות. אפשר לנסוע על תשתית כביש רעה מאוד ובכל זאת להגיע בשלום ליעד, אם הנהג יתאים את אופן נסיעתו לתנאי הדרך. על הכבישים בהם אירעו התאונות האחרונות, נוסעים בכל יום עשרות אלפי מכוניות שנוסעיהן מגיעים בשלום למחוז חפצם. בשבוע שעבר, עיכבה משאית שהתהפכה על אחד הכבישים הטובים ביותר בישראל, את התנועה בכביש חיפה – תל אביב למשך שעות ארוכות.

פסיכומטרי של נהיגה

משרד התחבורה דאג לחוקק חוקים הקשורים לליווי נהגים צעירים ובחודשים הקרובים יכנסו לתקפן תקנות הכשרה חדשות, המחייבות לימודי נהיגה עיוניים מעמיקים לפני קבלת הרשיון. בתוך כך התפרסמו ידיעות בדבר כשלון האמצעים שפותחו לסייע לנהגים חדשים לעבור מבחנים עיוניים. חיבור של אלה מדאיג מאוד, כי הוא מצביע על האפשרות שלימודי ההכנה לקראת מעבר הבחינה העיונית, ינציחו את הכשרת הנהגים הקיימת, שהיא רעה מאוד.

יתכן שיש להגביה מאוד את תנאי הסף של המוכנות לקבלת רשיון נהיגה. האוניברסיטאות בישראל יצרו תנאי סף גבוהים לקבלה ללימודים בהן, המחייבים הכנה ועמידה בבחינה פסיכומטרית. לאור התוצאות הקשות של תאונות הדרכים האחרונות, אפשר שמשרד התחבורה צריך לאמץ גישה דומה, לפני שהוא מאשר לנהגים חדשים לעלות על הכבישים. אין לשלול גם את האפשרות, שהכשרת הנהגים תעשה תחת כנפיים אקדמאיות. העיקר שעל הכביש יעלו נהגים המבינים את שפת הדרך בצורה מושלמת ויפעלו על פי כלליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully