וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים על חוק הגיור: "הימין זה הכי גרוע"

פנחס וולף

8.3.2010 / 10:18

המאבק על חוק הגיור וברית הזוגיות יוצר זירת קרב חדשה בתוך העולם הדתי, בין חברי הכנסת החרדים לעמיתיהם הדתיים הלאומיים בישראל ביתנו. ח"כ גפני: "רק עם השמאל היינו יכולים לחיות"

מתלהט הוויכוח בין סיעות הקואליציות סביב סוגיית חוק הגיור: הבוקר (שני) הועלה הנושא לדיון מיוחד בוועדת החוקה של הכנסת לאחר שבדיון לילי התקבלה פשרה בין הצדדים. במרכז הוויכוח ניצבת סיעת ישראל ביתנו, המקדמת את חוק הגיור וברית הזוגיות, אשר מסדיר את סוגיית הגיור על ידי בתי דין מיוחדים שיוקמו מטעם רבני עיר. גיור בבית הדין המיוחד ישמש ראייה מוחלטת ליהדותו של המתגייר, ובנוסף לא יהיה תוקף לביטול גיור שניתן מטעם בית הדין. על פי ההצעה, חברי בית הדין יוכלו לטפל ברישום נישואין ועריכתם של בני זוג שלפחות אחד מהם התגייר בבית דין מיוחד, לא חשוב היכן הם מתגוררים.

למולה של ישראל ביתנו ניצבת סיעת יהדות התורה אשר מאיימת לפרוש מהממשלה אם יאושר החוק וזאת בשל התנגדות הרבנים לסעיפיו. ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), יוזם החוק המכהן גם כיו"ר ועדת החוקה, הביא הבוקר את הנושא לדיון אך טען כי לא תתקיים הצבעה בסופו כפי שתוכנן בתחילה. בתגובה להחלטתו הגיב ח"כ משה גפני (יהדות התורה) והטיח בו: "אני לא מבין למה אנחנו (החרדים – פ.ו) שותפים עם הדתיים ועם הימניים – הכי גרועים זה אתם. תאמין לי, אני לא יודע למה אנחנו הולכים אתכם. רק עם השמאל היינו יכולים לחיות".

בתגובה לדברים אמר ח"כ רותם: "אני גם לא יודע למה אני הולך עם הכיפות השחורות והזקנים". ביהדות התורה טענו בתגובה כי התנהלותה של ישראל ביתנו היא לא הגונה: "אתה מביא את זה לכאן כדי שנריב. הימין הם חסרי תרבות – אחרי זה מטיפים לנו מוסר על ארץ ישראל. הנה, זה הימין – ישראל ביתנו", אמר גפני. חברו לסיעה, אורי מקלב, הוסיף ואמר: " הצעת החוק בלשונה כיום עוקרת את הסמכות מהרבנות. אתה עוקר את דת ישראל, מה שלא קרה במשך 60 שנה". רותם מצידו השיב: " אולי אני עוקר את הסמכות מהרבנות, אבל כשאגיע לעולם האמת, אחרי שאעביר את החוק הזה, אנפנף בו ואקבל גן עדן. מי שיעצור אותו, אני לא יודע מה יקבל".

כשר או לא? ש"ס נגד יהדות התורה

סוגיית הגיור מלהיטה את הרוחות לא רק בין סיעות הימין בקואליציה אלא גם בתוך הציבור החרדי עצמו. במהלך הדיון התבטא ח"כ מקלב (יהדות התורה) כנגד החוק ואמר: "אני דואג לרוב העם היהודי שסומכים על גיור כהלכה. החוק הזה התברר כולו הטעייה וגניבת דעת".

בתגובה לדבריו אמר ח"כ חיים אמסלם (ש"ס): "נראה לך שהרב עובדיה מסכים וזה לא 'כהלכה'? אני מוחה על דבריך - על המסמך שעבר את ביקורתם של גדולי הרבנים שלא יטיפו לנו מוסר שזה לא כהלכה. ייתכן שיש מה לתקן פה ושם אבל זה כהלכה. יכול להיות שיש בינינו חילוקי דעות".

אמסלם אף הוסיף ועקץ את חברי סיעת יהדות התורה בהתייחס לכוחה האלקטורלי לעומת מספר המנדטים של ש"ס, ואמר: "מאז שאני בכנסת למדתי מתמטיקה חדשה שלפעמים חמישה הם יותר מאחד-עשר. אף פעם לא ידעתי את מאזן האימה הזה". אמסלם טען כי ייתכן שיהיה צורך להתגמש בפרטים מסויימים אך הצהיר: "איני מוכן לקבל שיירמז כאן שהמסמך שהובא לידיעת הרב עובדיה יש בו תזוזה של מילימטר מההלכה".

על רקע העימותים הקשים, צפויים הערב הצדדים לשוב ולהיפגש במטרה להגיע לפשרה, זאת לאחר שגם סיעת ש"ס חזרה בה מההסכמות אליהן הגיע, לכאורה, עם ישראל ביתנו כפי שהצהיר בסוף השבוע שר החוץ אביגדור ליברמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully