וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי עומד מאחורי חקירת דני דנקנר?

עידו באום

8.3.2010 / 7:50

פרטים חדשים מגלים: החקירה נגד דני דנקנר נפתחה בעקבות מידע שהגיע למנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה

מנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, אביה אלף, היא הרוח החיה מאחורי חקירת המשטרה את דני דנקנר - מי שהיה יו"ר בנק הפועלים וכיום מכהן כמנכ"ל אריסון השקעות.

ההחלטה לפתוח בחקירה התקבלה על סמך מידע שהגיע לפרקליטות המדינה בפרשת RP, שנחשפה לראשונה ב-TheMarker. אלף בחנה את המידע, והחליטה להורות למשטרה לפתוח בחקירה. ההחלטה התקבלה בעצה אחת עם פרקליט המדינה, משה לדור. ככל הידוע, בעת ההחלטה לפתוח בחקירה עמדה לנגד עיניה של אלף פרשה זו בלבד. בפרשת RP נחקר דנקנר בחשד שלפיו דירקטוריון הפועלים בראשותו החליט לפצות את קרן RP קפיטל ב-25 מיליון דולר כחלק מעסקת רכישת הבנק הטורקי פוזיטיף, כשדנקנר מצוי בניגוד עניינים: קרן RP נמצאת ביחסים עסקיים עם חברת אלרן שבשליטת קרובי משפחה של של דני דנקנר, ושלו עצמו היו מניות בה.

החקירה רק בתחילתה, והיא לא תהיה קצרה. ההערכות הן כי היא תימשך שבועות ואולי חודשים. דנקנר עצמו עוד יזומן לחקירה. הכדור מצוי כעת בידי חוקרי יאח"ה.

האם דנקנר צפוי לתהליך חקירתי שיימשך שנים, כמו שר החוץ אביגדור ליברמן, שמתארח בקביעות במשרדי יאח"ה בשנים האחרונות? סביר להניח שלא עד כדי כך. חקירותיו של ליברמן הסתבכו בשל הצורך לקיים חיקורי דין בחו"ל. רוב החיקורים שנדרשו במקרה של ליברמן היו במדינות שאינן נוטות לשתף פעולה בקלות עם חקירות ישראליות בחו"ל, מסיבות שונות. במקרה של דנקנר, החקירה עוד בשלב מוקדם ביותר וקשה להעריך אם יידרשו חיקורי דין בחו"ל. רק אם יהיו כאלה, צפויה החקירה להתארך באופן מיוחד.

מה כן יעכב את החקירה? ההסתעפויות שלה. מאז שהחלה יאח"ה לפעול הגיעו אליה פרטים על חשדות אחרים. מחד גיסא, מדובר בהצפה. בשבוע אחד זרם מידע על חשדות לאי סדרים בפעילותו של דנקנר בשלוש פרשיות נוספות. הפרשות הללו אינן קשורות לפרשת RP.

מאידך גיסא, הנושאים החדשים נראים למתבונן מבחוץ גבוליים מבחינת ההיבטים הפליליים שלהם, ונושקים יותר לתחום האכיפה המינהלית והאזרחית. מדובר למשל, בחשד להסדרת אשראי לטייקונים בניגוד לנהלים.

למצות את החקירה

ככל הידוע, ביאח"ה מתכוונים למצות את החקירה בכל אחד מהנושאים שעלו. בסוגיית מיצוי החקירה באה לידי ביטוי עמדתה של אלף, שהמחלקה הכלכלית שבראשותה מלווה את החקירה. ספק אם גופים אחרים שעקבו אחר הנעשה בבנק הפועלים היו מחליטים להורות על חקירה פלילית - גם לא בפרשת RP.

אלף סברה כי פרשת RP מחייבת חקירה פלילית גם אם ממצאיה לא יגבשו ראיות להעמדה לדין. מרגע שניתן האור הירוק, כל מה שיצוף על פני השטח - ייחקר. פרקליט המדינה לדור, בעצמו בעל מומחיות בתחום עבירות צווארון לבן, נתן גיבוי לעמדה זו. ברור לפיכך, כי המידע הראשוני שהגיע לפרקליטות בפרשת RP שיקף לדעת אלף ולדור מעשים הראויים לטיפול פלילי.

יש גורמים הצופים מהצד בפקפוק. בחוגים משפטיים מחוץ לפרקליטות נחשבת אלף פרקליטה מחמירה במיוחד, ויש הטוענים בחוגים אלה כי דבר מהחשדות נגד דנקנר אינו ראוי לטיפול במישור הפלילי.

הטענה היא כי כתבי אישום בעבירות נגד דירקטורים, ובמיוחד עבירות מרמה והפרת אמונים שבהן חשוד דנקנר - קשים להוכחה. לכן, אם יוגש כתב אישום ייגרר התיק שנים בבית המשפט ובערעורים ולא תושג כל הרתעה, למעט עינוי הדין שיעבור דנקנר באופן אישי.

אלף ידועה כמי שחושבת אחרת. כך למשל, הורתה על הגשת כתבי אישום נגד דירקטורים בבנק למסחר כשמונה שנים לאחר קריסתו, בעקבות ההונאה של אתי אלון. אלף משוכנעת שכתב האישום ההוא מחויב המציאות ומרתיע.

אלף נפגשה עם בכירים בבנק ישראל כדי לעדכנם על ההחלטה לפתוח בחקירה. לדור ואלף מודעים בוודאי לביקורת שלפיה הפרשה מצטיירת כעניין גבולי שראוי היה להשאירו למישור מינהלי ולא פלילי. החלטתם ליזום חקירה מלאה נועדה בראש ובראשונה להביא לרשויות האכיפה מידע מלא על התנהלותו של דנקנר. לא מן הנמנע שבסופו של דבר יוחלט כי הדרך למצות עמו את הדין אינה כתב אישום פלילי. שתיקת הפרקליטות והמשטרה נכון להיום מעידה בעיקר כי החוקרים והתובעים עדיין לא גיבשו דעה מוצקה.

בינתיים עסוק בנק ישראל בהעברת חומרי חקירה ליאח"ה, כל אימת שמגיע מידע חדש למשטרה המחייב בדיקת זווית נוספת בהתנהלות דנקנר.

רשויות אחרות, למשל רשות ניירות ערך, ממתינות בעניין לסיום החקירה הפלילית. לאחר שיועברו הממצאים לפרקליטות, גם אם יוחלט לא להעמיד את דנקנר לדין - יש מקום לבחון את התנהלותו של בנק הפועלים במישור הממשל התאגידי. ככל הידוע, חקירת יאח"ה עד עתה מצביעה על כך שבבנק לא טיפלו במעשיו של דנקנר, לא ערכו חקירה פנימית ולא חשדו באי סדרים מצדו. גם אם החקירה נגד דנקנר תסתיים בסגירת התיק הפלילי, הבנק יצטרך לבדוק את עצמו. הבנק יוכל לעשות זאת רק בתום החקירה כדי שלא להיחשד בשיבושה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully