וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיפה אסורה

דוד גולן

7.3.2010 / 15:44

אלפי נהגים הורשעו עד היום בביצוע עבירה של נהיגה בשכרות, אך מי יודע כמה מהם היו צריכים להיות מזוכים? דוד גולן על העלאת רף בדיקת השכרות

בית משפט השלום בירושלים בהרכב של שלושה שופטים (יוסף ריבלין, אברהם טננבוים ואביטל חן) קבע כי רף האכיפה בבדיקות מכשיר לגילוי רמת אלכוהול בנהגים, "הינשוף" יועלה לרף של 400 מיקרו גרם לליטר אוויר נשוף. המדובר אומנם בפסק דין של בית המשפט שלום, אך מכיוון שניתן בהרכב של שלושה שופטים, אין אפשרות להתעלם ממנו והמשטרה תאלץ לשנות את מדיניות האכיפה שלה. סביר להניח ששני הצדדים יערערו על פסק הדין לבית המשפט המחוזי, אך ניסיון העבר מלמד כי הסיכויים שערכאת הערעור תתערב בממצאים שנקבעו לאחר שמיעת סדרה ארוכה של עדויות מומחים, היא לא גבוהה במיוחד.

אלפי נהגים הורשעו עד היום בביצוע עבירה של נהיגה בשכרות. מי יודע כמה מהם היו צריכים אולי להיות מזוכים בדין, אם פסק דין זה היה מתפרסם מוקדם יותר? חלקם כבר הספיקו לסיים את ריצוי עונש הפסילה במלואו. ביום שממצאי בית המשפט יהפכו למוחלטים וסופיים, יפנו ודאי רבים מהם, שכמות המדידה שלהם הייתה מתחת לרף שנקבע, לעורכי דין מתחום הנזיקין במטרה לבחון אפשרות לתבוע את רשויות המדינה בגין הנזקים שנגרמו להם.

אין לפסול אף אפשרות שתתארגן תביעה ייצוגית בעניין זה.
חשוב לציין כי הכנסת קבעה רף ענישה מחמיר מאוד בכל הנוגע לעבירות נהיגה ואלכוהול, בדמות שנתיים פסילה בפועל, וללא מעט נהגים (בעיקר כאלה שהתפרנסו עד אותו הרגע ממקצוע המחייב רישיון נהיגה), נגרמו נזקים לא מבוטלים בעקבות הרשעתם ושלילתם לתקופה ארוכה. חלקם אף נאלצו להחליף מקצוע ולחפש מקום עבודה חדש.

הרשעה בלי הוכחה

לגבי תיקים התלויים ועומדים בבתי המשפט נראה כי במשטרה יאלצו לבחון מחדש כל תיק ותיק לגופו של עניין. מהקולות שאנחנו שומעים הכוונה היא לבדוק את התנהגות הנהג בכל תיק ותיק, וזאת באמצעות השוטרים שעצרו אותו, על מנת לקבוע באם התנהגותו, בלי קשר למכשיר, מלמדת על השפעה של רמת אלכוהול גבוהה. על פי פסק דין של בית המשפט העליון עוד משנת 1986, ישנן אפשרויות בהתקיים תנאים מסוימים להרשיע נהג בנהיגה בשכרות גם ללא הסתייעות בהוכחה מדעית.

בית המשפט אומנם לא מצא ליקויים בהליך רכישת המכשיר אולם לדעתי ראוי עכשיו שיעשה בדק בית במשרד התחבורה מדוע לא נבחנה מראש אמינות המכשיר על פי תקן מדעי מקובל, ומבלי שמעבדות המשטרה כפופות לרשות להסמכת מעבדות. כדאי מאד ששר התחבורה המכהן יבדוק היטב את הממצאים והמסקנות של פסק הדין לעתיד לבוא.

אין כמובן בכל האמור כדי לגרוע מהמלצתי החמה לכל הנהגים להימנע משתיית אלכוהול בטרם הם עולים על ההגה. כשלעצמי אני סבור שעדיף להימנע משתיית אלכוהול בכלל ולא לקחת את הסיכון המיותר באובדן רישיון הנהיגה.

* הכותב עו"ד דוד גולן הוא הבעלים והמייסד של משרד עורכי הדין "דוד ואילת גולן", העוסק בתחום דיני התעבורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully