וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דבר המחנך ליטל מעתוק לא לבד

ד"ר אריה לוקר

7.3.2010 / 12:30

תוכנית הבידור "ארץ נהדרת" העלתה לאחרונה את נושא הסדר והמשמעת בבתי הספר לסדר היום הציבורי, וזו אכן אחת הבעיות המרכזיות במערכת החינוך כיום.

כל רפורמה אשר תופעל במערכת החינוך לא תוכל להביא לשיפור המערכת אם לא יחול שיפור בתחום המשמעת. מחקרים מראים כי בממוצע רק 17 אחוזים מזמן הלימוד בשיעור מנוצלים ללמידה. שאר הזמן מבוזבז בגין נושאי משמעת, הפרעות למהלך השיעור וחוצפת תלמידים כדוגמת ליטל מעתוק.

במשך שנים פעלו מנהלי בתי הספר העל?יסודיים תחת שורה של שרי חינוך, שלא נתנו להם גיבוי. נהפוך הוא, בכל תלונה שהוגשה לקו הפתוח של משרד החינוך ונציב התלונות היינו אנחנו, המנהלים, בחזקת נאשמים. הדבר הוביל לכך שמנהלים הגיעו למצב שבו הם חששו להתמודד נגד משרד החינוך וההורים.

עונש הרחקה עדיין מרתיע

מיד עם כניסתו לתפקיד הודיע שר החינוך גדעון סער על חיזוק סמכויות ומתן גיבוי למנהלי בתי הספר בהתנהלותם מול תלמידים אלימים וכאלו המפריעים למהלך השיעור. דברי השר סער תורגמו למעשים על ידי שינוי מהיר של "חוק זכויות התלמיד" טרם פתיחת שנת הלימודים תש"ע, ובכך ניתן למעשה גיבוי רב למנהלי בתי הספר במאמצם להסדיר משמעת בחצר בית הספר.

כיום, כחצי שנה אחרי, מנהלים רבים מדווחים כי שינוי החוק והענקת הסמכויות למנהל באים מיד לידי ביטוי בשיחות עם הורי התלמידים. עונש ההרחקה מלימודים עדיין מרתיע ומשפיע, והראיה - התלמידים וההורים מתנגדים להרחקה מלימודים. ברור לכולנו כי נושא המשמעת בבית הספר הוא רק הצעד הראשון.

נקודה נוספת שאותרה על ידי שר החינוך מתרכזת בשלב הלימוד בחטיבות הביניים, שבו השוני הגדול ביכולת הלימודים של התלמידים, הקושי בסגירת פערים לימודיים והצורך לדאוג למצוינים הם משמעותיים. תוכנית התגבור שהופעלה השנה בכיתות ז' בחטיבות הביניים היא הדרך הנכונה לפתרון הבעיה. התוכנית מתמקדת במקצועות המדעים, השפה והמתמטיקה, ולשם יישומה הוקצו שעות הוראה נוספות המאפשרות להעניק תוספת למצטיינים ותמיכה לנצרכים. לנו המנהלים נותר רק לקוות כי יישום התוכנית יימשך והיא תופעל בשנת הלימודים הבאה בכיתות ז' ו?ח'.

בכנס מנהלים עולמי שהתקיים לאחרונה בסינגפור הציג ראש ממשלת סינגפור את הצעדים והשלבים שהביאו את מערכת החינוך במדינתו להיות המובילה בעולם. לדבריו, כל השינויים המבניים והטכנולוגיים שהוכנסו למערכת לא הביאו לשיפור המיוחל. המפתח להצלחה, לטענתו, הוא המורה בכיתה. שיפור משמעותי בשכר המורים הביא לקליטת חומר אנושי מצוין, שהוביל בהמשך את המערכת להצלחה כבירה.

אם מדינת ישראל רוצה להתמודד בהישגיה ולהצליח ברמה הבינלאומית, תוך העלאת אחוז התלמידים הזכאים לתעודת בגרות, עליה לשפר את שכר המורים ולהחזיר את שעות ההוראה שנגרעו בשנים האחרונות מהמערכת.

בתחום החינוך אין ניסים ונפלאות. לא ניתן להכין תלמידים כראוי לבחינות הבגרות ללא מורים מצטיינים וללא הגדלת מספר שעות ההוראה. עלינו לסייע לשר החינוך, גדעון סער, ולמנכ"ל משרדו, ד"ר שמשון שושני, ולהאמין שדרך פעולתם תביא לשינוי המיוחל.

הכותב הוא יו"ר הנהלת התאגדות המנהלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully