וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עם נגיד פחות טוב מפישר - נחווה אסון"

צבי זרחיה

7.3.2010 / 11:39

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הזהיר הבוקר בדיון מיוחד בחוק בנק ישראל כי החוק מרכז סמכויות וכוח רבים בידי הבנק המרכזי והפקדתם בידי אדם בעל שיעור קומה לא מספיק תהיה מסוכנת

"אם יהיה נגיד פחות טוב מהנגיד הנוכחי פרופ' סטנלי פישר, אנחנו הולכים לאסון. אנחנו הולכים כאן לחוק מצוין מבחינה כלכלית, אבל יש דברים שחשוב לקחת בחשבון" - כך אמר הבוקר יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) בדיון שמקיימת הוועדה בחוק בנק ישראל. בדיון משתתף הנגיד פישר.

גפני הוסיף כי "יש כאן דחיקה במעמד של משרד האוצר, אם הוא לא יודע להגן על עצמו, לא אני זה שאגן עליו, אבל כשבנק ישראל הופך להיות גורם שלא צריך לקבל אישורים ולא צריך כמעט לתת דיווחים, זה לא נכון. אני מציע גם לכם בבנק ישראל, לפני שנגיע להצבעות, תחשבו על זה שוב, מה יקרה בעוד עשר שנים, כשיהיה שר אוצר דפוק, שימנה נגיד ברמה בינונית, ומה יקרה עם החוק הזה והסמכות העצומה שמעניק לבנק המרכזי".

בדיון משתתפים שני חברי כנסת בלבד: גפני וח"כ חיים אורון (מרצ). במהלך הדיון בסעיפים על הפעולות לביצוע תפקידי הבנק התברר שבנק ישראל מבקש להרחיב את סמכויות הפיקוח שיוענקו לו, על חשבון הממונה על שוק ההון והביטוח במשרד האוצר.

הנגיד פישר הציע כי במסגרת חוק בנק ישראל, לבנק יהיה סמכות לקבל מידע על גופים שאינם בנקים, "תקחו לדוגמא את AIG, אם יקרה דבר כזה בארץ, כשיהיה איום על יציבות המערכת הפיננסית ויצטרכו הלוואה, אי אפשר לבקש מבנק ישראל לתת הלוואות חירום בלי לדעת למה, לכן אנחנו דורשים מידע כדי שנוכל לקבל החלטה באופן מסודר, לאור הניסיון במשבר הפיננסי - כדאי שזה יהיה בחוק".

על הטענה שהוא לוקח את הסמכות של האוצר ונכנס לנושא הפיקוח, אמר הנגיד "אנחנו לא גונבים את הפיקוח על הגופים האלה, אבל אי אפשר לבקש מהבנק לתת הלוואה סתם, אנחנו דורשים מידע כדי שנוכל לקבל החלטה באופן מסודר".

ח"כ חיים אורון ויו"ר הוועדה ח"כ משה גפני הסכימו עם העניין. אורון אמר כי הניסוח לא נכון, "צריך שיהיה גם פיקוח, לא רק מידע על החברה, "אם החלטתם באופן יוצא מן הכלל לתת כסף לגוף שאינו בנקאי, יהיה לבנק סמכות לפקח, אחרי שנתתם כסף, אם הם לא יעמדו בכללים, מה תעשו? אתם צריכים לפקח".

היועצת המשפטית של בנק ישראל אמרה כי הבנק לא חייב לסייע לחברת ביטוח או גופים אחרים שיסתבכו, "זאת שיקול דעתה. בחוק החדש כתוב שתנאי מוקדם הוא שיהיה לה מראש את המידע הדרוש על החברה, זה לא קיים היום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully