וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק לאומי מוכר את אחזקתו בפז

שרון שפורר

4.3.2010 / 8:23

הבנק מחזיק 15.8% ממניות פז, הנמצאת בשליטת צדיק בינו. האחזקה רשומה בספרי לאומי לפי עלות של 559 מ' ש"ח בסוף הרבעון השלישי, ושווי השוק מסתכם כיום בכ-908 מ' ש"ח

בנק לאומי עתיד למכור בתקופה הקרובה את אחזקתו בפז. לאומי מחזיק 15.8% ממניות חברת האנרגיה, הנמצאת בשליטת צדיק בינו. האחזקה בפז רשומה בספרי לאומי לפי עלות של 559 מיליון שקל בסוף הרבעון השלישי, ושווי השוק של אחזקה זו מסתכם כיום בכ-908 מיליון שקל. לפיכך, הבנק צפוי להכיר ברווח של כ-350 מיליון שקל לפני מס וכ-230 מיליון שקל אחרי מס (שיעור המס שמשלמים הבנקים בגין רווחי הון הוא 35%), לכל הפחות.

אם מכירת המניות תתבצע עד סוף מארס, לאומי יכיר ברווח זה כבר בדו"חות הרבעון הראשון של 2010. המכירה צפויה להתבצע באמצעות לאומי פרטנרס, זרוע האחזקות הריאליות של לאומי. לפי שעה, עדיין לא ברור אם לאומי מתכנן למכור את המניות דרך הבורסה או מחוצה לה. אם המכירה תתבצע בבורסה, עלול להיות מופעל לחץ על מניית פז. מתחילת 2010 עלתה מניית פז ב-3% לעומת עלייה של 4.4% במדד ת"א 25 (המעו"ף) שאליו משתייכת המניה. בכיר בשוק ההון אמר אתמול: "לא אתפלא, אם חלק מאחזקה זו תימכר לצדיק בינו". עם זאת, ההערכות הן כי חבילת המניות תימכר דווקא בבורסה.

בנק לאומי נכנס להשקעה בפז ב-2000, עוד לפני שהחברה הונפקה. התשואה של לאומי כתוצאה מההשקעה בפז לפני כעשר שנים מגיעה לכ-63%.

פז נסחרת כיום לפי שווי של 5.75 מיליארד שקל; שווי זה משקף עלייה של כ-43% לעומת שווי של כ-4 מיליארד שקל שלפיו הונפקה החברה בדצמבר 2006; זו היתה ההנפקה הגדולה בהיסטוריה של שוק ההון.

לאומי יבצע את המכירה מוקדם מהמועד האחרון שהקציב לו בנק ישראל, סוף 2010. בנק ישראל דרש מלאומי למכור את מניות פז בשל הגדרתה כקונגלומרט, חברה העוסקת ביותר משלושה תחומים במשק והונה העצמי גבוה מ-1.9 מיליארד שקל.

בנק ישראל אוסר על הבנקים להחזיק ביותר מקונגלומרט אחד. לאומי מחזיק, לפי ההגדרה, בשלושה קונגלומרטים - פז, חברת הביטוח מגדל והחברה לישראל. לאומי ניסה לשכנע את בנק ישראל כי ענף האנרגיה מהווה ענף משק אחד, אבל בבנק ישראל לא קיבלו טענה זו ודרשו מלאומי למכור את אחזקתו בפז עד סוף השנה. מניות לאומי בפז הועברו, בינתיים, לנאמן עו"ד מיכאל הרצברג.

לפי הדרישה של בנק ישראל, לאומי מחויב למכור גם את אחזקתו במגדל עד סוף שנת 2010.

הבנק מחזיק ב-9.85% ממניות חברת הביטוח - אחזקה ששוויה כיום מסתכם בכ-800 מיליון שקל, שכן מגדל ביטוח נסחרת לפי שווי של 8.1 מיליארד שקל; גם מניות אלה הועברו לנאמן. לפי הוראת בנק ישראל, אם לא יימכרו המניות שבידי הנאמן או יחולקו כדיווידנד בעין עד סוף אוגוסט, ימכור הנאמן את המניות עד סוף 2010.

מבנק לאומי נמסר: "לאומי מתכוון לעמוד בהנחיות בנק ישראל המורות לו למכור את אחזקותיו בפז עד סוף השנה. טרם הוחלט על מועד או צורת המימוש, וכשתתקבל החלטה היא תפורסם בצינורות המקובלים.

צדיק בינו סירב להתייחס לידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully