וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יתומים למנהל עיזבון: חשוף את הרכוש של אמא

2.3.2010 / 13:45

בהליך גישור שהחל בעקבות ערעורו של מנהל העיזבון עו"ד רפואה, נחשף כי נכסים מצוואת האם נשארו בשליטתו ללא ידיעת ילדיה. ביהמ"ש אילץ את רפואה להעביר לילדים תצהיר מלא על העיזבון

האם עו"ד שערך את צוואתה של אישה, מסתיר מילדיה נכסים? בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב הורה לפני כשבוע לעו"ד דורון רפואה להעביר למנהל עזבונה של מנוחה, שאת צוואתה ערך, תצהיר ובו פרטים מלאים על נכסי העיזבון, וכן להעביר לידיהם אלבומי תמונות, יומנים, מסמכים, פריטי לבוש, תכשיטים וחפצים נוספים שהוא מחזיק.

ההחלטה מהווה נדבך נוסף במאבק קשה שמנהלים ילדיה של האישה נגד עו"ד רפואה ונגד חברה לחיים של האם. האישה מתה ממחלת הסרטן בגיל 43 ב-2001. בצוואתה הורתה להוריש את מרבית רכושה, שהסתכם בכ-6.5 מיליון דולר לשני ילדיה, כיום בתחילת שנות ה-20 לחייהם. מלבד הילדים, הורישה האישה כסף לקרוביה ולחברה לחיים, שהיה אמור לקבל 100 אלף דולר. מי שערך את הצוואה היה עו"ד דורון רפואה, ידיד של האישה, שמונה לנאמן על הקרן שאליו הועבר הכסף. בתוך זמן קצר נדהמו הילדים לגלות שלמעשה, רפואה אמור לקבל לידיו כ-60% מעזבונה של האישה.

מפסק הדין שניתן ב-2006 בעתירה שהגישו הילדים נגד יישום הצוואה, עולה שכבר לאחר השבעה חסם עו"ד רפואה את כניסתם של הילדים לביתם, ולצורך כך שכר מאבטחים. הוא רוקן את הכספת של האישה והוציא ממנה את כל תכשיטי המנוחה וכ-60 אלף דולר. את בגדיה של האישה העביר על דעת עצמו למטרות צדקה. בנוסף, יומיים לאחר הלוויתה של האישה העביר עו"ד רפואה לחשבונו הפרטי 300 אלף שקלים, לטענתו כפי שהורתה לו המנוחה, קודם פטירתה, על חשבון שכר טרחתו.

"שנה וחצי לאחר פטירתה, מחזיק עורך הדין בכל כספי העיזבון, בסכום העולה על 8,500,000 שקל, משקיע אותו כהבנתו, משלם מתוכו את מזונות הקטינים, מנכס לתוכו את פירות המקרקעין בנווה צדק, והכל ללא פנייה לבית המשפט מיד ובסמוך לאחר פטירת המנוחה, וללא כל מינוי מטעם בית המשפט, וקודם למתן צו קיום צוואתה!", כתבה השופטת טובה סיוון בפסק הדין, וביטלה את סעיפי הצוואה שזיכו את עו"ד רפואה בכסף.

"טענת הילדים מבוססת על הקלטות סודיות"

אולם פסק הדין לא הוביל לסיום המאבק בין הצדדים. לטענת ילדי האישה, הרכוש הידוע והקיים בעיזבון אינו כל הרכוש שהותירה אמם. בין השאר, לטענת הילדים, במסגרת הליך גישור אליו הופנו הצדדים לאחר שעו"ד רפואה ערער על פסק הדין, נודע להם על קיומה של כספת בשוויץ, שתוכנה לא הועבר לעיזבון.

עו"ד רפואה טען כי טענת הילדים מבוססת על הקלטה נסתרת של החבר לחיים, שהוקלט במהלך הליך הגישור, בעוד תקנות בתי המשפט אוסרות על שימוש כלשהו בכל מידע שהגיע לצדדים במהלך גישור. לכן, טען, יש למחוק את בקשת הילדים להעביר לידיהם תצהיר על נכסי העיזבון.

"עיקרון הסודיות הינו אבן יסוד בהליך הגישור ויש להקפיד לשמור על חיסיון הדברים שמקורם בהליך הגישור", כתבה השופטת סיון בהחלטתה האחרונה. אולם, היא הוסיפה שבמקרה הזה יש לחרוג מהכלל, לאחר שהגיעה למסקנה שלעיזבון נכסים נוספים שקיומם לא היה בידיעת ילדי המנוחה או מנהלי עזבונה. "לא יעלה על הדעת, כי במסווה של חיסיון, תינתן האפשרות למאן דהוא להשתמש במידע או חפצים המצויים ברשותו שלא כדין, ככלי ניגוח בצד השני, על מנת להשיג יתרונות במשא ומתן", כתבה בהחלטה.

עו"ד ראובן בילט, המייצג את עו"ד רפואה, מסר בתגובה כי "עוד לפני כ-9 שנים לאחר שמינה ביהמ"ש את עו"ד דן אחיעזר ז"ל כמנהל עזבון למנוחה, העביר עו"ד דורון רפואה את כל המידע וכל המסמכים שהיו ברשותו ביחס למנוחה, כך שאין כיום כל מידע נוסף בידיו, שלא ידוע ליורשים. זאת ועוד, עוד לפני כ-9 שנים כל הכספים שהיו של המנוחה בארץ ובחו"ל הועברו במישרין מהבנקים למנהל העזבון דאז, עו"ד אחיעזר, ולאחר פטירתו הועברו ממנו לעו"ד צפת, ששימש כמנהל העזבון. אין בידי ד"ר רוגובסקי או עו"ד רפואה פרטי לבוש, חפצים או מסמכים של המנוחה, לפיכך החלטת ביהמ"ש, שהורה להעביר אותם, מתייחסת למצב שאיננו קיים מזה שנים רבות. יתר על כן, מנהלי העיזבון הנוכחיים, עו"ד רוזנבלום ודוברונסקי, רשאים היו במהלך השנים לפנות לכל בנק בארץ ובחו"ל כדי לברר אם יש רכוש כלשהו של המנוחה, אולם הם לא עשו מאומה בעניין זה במהלך כל השנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully