וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התחרות בענף הספרים צימצמה פערים בחברה"

מאת מירב ארלוזורוב וצבי זרחיה

2.3.2010 / 7:40

סיפור טוב: מניתוח שערכה הרשות להגבלים עסקיים עולה כי בשל התחרות שהכניסה רשת צומת ספרים לשוק, ביכולתן של משפחות בעלות הכנסה נמוכה לרכוש יותר ספרים מבעבר

התחרות בשוק הספרים סייעה בצמצום הפערים בחברה הישראלית - כך קובעת רשות ההגבלים העסקיים. ניתוח שערכה הרשות בעניין יוצג היום בדיון בוועדת השרים לחקיקה, שיעסוק בהצעות החוק שהגישו בנפרד שרת התרבות לימור לבנת וח"כ ניצן הורוביץ. ההצעות מגבילות את ההנחה שיכולה רשת ספרים לתבוע מהוצאת ספרים, ועשויות לכלול הגבלה על מתן הנחות במחיר הספר לצרכן.

הניתוח של הרשות מתבסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בנוגע להוצאה של החברה הישראלית על רכישת ספרים שאינם ספרי לימוד. לפי נתוני הלמ"ס, החמישון העליון רכש ספרים ב-2003 בסכום חודשי ממוצע למשק בית של 44.3 שקל (מחירים שוטפים). ב-2007 הוא הוציא סכום חודשי של 49.4 שקל - גידול של 12%. לעומת זאת, באותן שנים ההוצאה למשק בית של החמישון התחתון על רכישת ספרים גדלה מ-6.6 שקלים ל-16.4 שקל - גידול של 148%.

מאחר שבאותן שנים מחירי הספרים בישראל צנחו בשיעורים חדים - בשל התחרות שהכניסה רשת צומת ספרים לשוק - המשמעות היא שמספר הספרים שנקנו בידי החמישון התחתון גדל בשיעור גבוה בהרבה. למעשה, התחרות בשוק הפכה את הספרים לנגישים לחמישון הנמוך ביותר בישראל: בעוד שב-2003 אוכלוסייה זו כמעט שלא רכשה ספרים, ב-2007 הם נהפכו למוצר בר השגה עבורה.

כתוצאה מכך, בעוד שב-2003 החמישון התחתון הוציא על ספרים 15% מההוצאה של החמישון העליון, ב-2007 ההוצאה של החמישון התחתון על ספרים היתה 33% מזו של החמישון העליון. כלומר, מספר הספרים שקנה החמישון העליון היה גבוה פי 6.6 מזו של החמישון התחתון ב-2003; ב-2007 מספר הספרים שרכש החמישון העליון היה גבוה רק פי שלושה מזה של החמישון התחתון. המשמעות היא כי בתוך חמש שנים, כתוצאה מהתחרות בשוק הספרים, הפער בין החמישון התחתון לעליון הצטמצמם בחצי.

גם התמ"ת מתנגד

בעקבות הניתוח החליטה הרשות להתנגד להצעות החוק. מסקנותיה היו חד-משמעויות: התחרות בענף מאפשרת לסופרים ותיקים וצעירים להגיע לקהלים רחבים יותר בציבור הישראלי ולהוציא לאור יותר כותרים - הן מבחינת הכמות והן מבחינת המגוון.

ברשות ההגבלים טוענים בנוסף שקבלת החוק עשויה להוביל לא רק לפגיעה בצרכנים, שייאלצו לשלם מחיר גבוה יותר עבור ספרים, אלא גם בסופרים - בעיקר אלה הנמצאים בתחילת דרכם. בנוגע לטענות שהעלו התומכים בחוק בנוגע לבעלות הצולבת של הרשתות בהוצאות לאור, טוענת הרשות כי לפי בחינה שערכה, המצב כיום אינו מעורר חשש לפגיעה בתחרותיות בענף.

עמדת הרשות זוכה לתמיכה גם מצד שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר. לפי המשרד, ההצעה מהווה התערבות בוטה בשוק ועלולה לפגוע בצרכנים, בסופרים ובענף כולו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully