וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזו מדינה: על טעותם של קושנר ומורטינוס

יוסי ביילין

1.3.2010 / 7:45

שרי החוץ של צרפת וספרד, ברנרד קושנר ומיגל מורטינוס, כתבו יחדיו מאמר הקורא לעולם להכיר במדינה פלסטינית בשנה הבאה. הם סבורים כי מהלך כזה יזרז את המשא ומתן, יעניק לפלסטינים סוג של רשת ביטחון (ביודעם כי גם אם לא יגיעו להסכם עם ישראל, תקום מדינה פלסטינית ותזכה להכרה) ויגרום לממשלת ישראל לעשות מאמץ ולהגיע להסדר לפני שהעולם יכיר במדינה פלסטינית בגבולות שאינם מקובלים עליה. החלטה דומה התקבלה בינואר 1999 והעניקה לערפת תירוץ שלא להכריז בעצמו על מדינה פלסטינית, מה שהיה מונע משא ומתן מדיני עם ממשלת ברק שהוקמה בקיץ אותה שנה, אך היום זו תהיה טעות.

מבחינת הפלסטינים אין בכך רשת ביטחון של ממש. הם יודעים כי בכל עת שבה יחליטו על הקמת מדינה פלסטינית יכירו בה רוב מדינות העולם. ממשלת הימין בישראל, גם אם לא תאהב את הכרת העולם במדינה החדשה, בעיקר אם יוכרז כי גבולותיה הם גבולות 1967, ובכלל זאת מזרח ירושלים כולה, תאנח אנחת רווחה. ברגע שתוקם מדינה כזו בלי הסכמת ישראל, תהיה זו השלמה למעשה של הפלסטינים ושל העולם עם מדינונת היושבת על 40 אחוז משטח הגדה המערבית, ואפילו שטח זה חסר רציפות טריטוריאלית. על הנייר יהיו גבולותיה שונים, אך לא תהיה לכך שום משמעות בשטח. השליטה הביטחונית של ישראל תישאר, כל ההתנחלויות יישארו על מכונן, ירושלים תישאר תחת ריבונות ישראלית, ושאלת הגבול העתידי בין ישראל ובין הפלסטינים תישאר בלתי פתורה, נושא שעליו יקוים משא ומתן בשלב זה או אחר של חיינו.

במידה רבה מאוד זהו החלום של הימין הציוני: לישראל לא תהיה אחריות על 4 מיליוני פלסטינים בשטחים, הפלסטינים יזכו בריבונות רק במקומות שבהם הם חיים היום ורוב השטח יישאר בידי ישראל. הסכסוך הישראלי?פלסטיני יירד, במידה רבה, מסדר היום. נושא הפליטים לא יוזכר כלל, משום שאין שום דרך לפתור אותו ללא הסכם, וזהו כאב הראש הישראלי הגדול ביותר. ישראל תאמר שאינה מקבלת את ההכרזה החד?צדדית גם אם רוב מדינות האו"ם יברכו על כך, ובכלל זה האיחוד האירופי, ובכך יסתיים העניין.

במקום לעסוק במהלכי סרק שרק יפגעו בשני הצדדים, עדיף לאיחוד האירופי לנהוג בשיטת הגזר, ולהציע כי אם ייחתם הסכם שלום בין ישראל לשכנותיה, יהיה האיחוד מוכן לראות בכל החותמים על ההסכמים מועמדים לחברות באיחוד האירופי. זהו גזר שרק אירופה יכולה להציע, הוא ממשי ובעל תוכן, ועשוי (אולי, אולי...) להוות תמריץ אמיתי לפתיחתו של משא ומתן רציני בין ישראל, הפלסטינים, הסורים והלבנונים על שלום ביניהם.

  • עוד באותו נושא:
  • פלסטינים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully