וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחתם הסכם הפסקת אש עם מורדים בדרפור

טליה שחר

24.2.2010 / 10:28

בצעד חשוב לקראת הסכם שלום בדרפור, חתמה ממשלת סודן על הסכם הפסקת אש עם קבוצת המורדים הגדולה באזור. מנהיג המורדים: "הדרך לשלום זקוקה עדיין להרבה סבלנות"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל, קריינות: אילן שניג)

נשיא סודן עומר אל-באשיר חתם אמש (שלישי) על הסכם הפסקת אש עם קבוצת המורדים העיקרית בדרפור, התנועה לצדק ושוויון (JEM). הסכם הפסקת האש אמור להוות מסגרת להסכם שלום רחב יותר. ההסכם נתפס כצעד חשוב לקראת שלום באזור רווי הקרבות, למרות שארגוני מורדים אחרים עדיין מסרבים לנהל משא ומתן עם חרטום.

האמיר של קטאר שייח חאמד בין כאליפה אל-תמאני, שארצו נתנה חסות לשיחות בין הצדדים, אמר כי קטאר תתרום מיליארד דולר למימון השיקום בסודן. ארגון המורדים JEM הודיע כי פתח בהפסקת אש החל מהלילה. מנהיג הארגון, חאליל איברהים, אמר כי ההסכם הוא "צעד חשוב מאוד", אך הוסיף: "הדרך לשלום זקוקה עדיין להרבה סבלנות וויתורים כנים של שני הצדדים".

על פי ההסכם השלום, שאמור להביא לסיום הלחימה במערב סודן, JEM תהפוך למפלגה ונציגיה יקבלו תפקידים "בכל רמות הממשל". זוהי הפעם הראשונה שממשלת סודן מביעה נכונות לחלוק את השלטון עם יריביהם המרים, אך הצעד גם עלול לעורר עוינות מצד בעלות בריתה הנוכחיים, לקראת הבחירות באפריל. אם הפסקת האש תכובד, היא תקל מאוד על ממשלתו של אל-באשיר, ותחזק את כוחו של הצפון מול הדרום.

חברי הארגון הביעו ספק ביכולת לגבש את הסכם השלום עד ה-15 במרץ, כפי שסוכם בהסכם המסגרת. "אנו פועלים לעמוד במועד שנקבע, אבל זה, בפני עצמו, אינו תנאי הכרחי", אמר אחמד טוגוד, ראש צוות המשא ומתן של JEM. "אנחנו מנסים להתקדם, לפחות. עבר הרבה זמן מאז שהיו לנו שיחות ישירות עם הממשלה. אנו מאמינים שזה הזמן המתאים להתחיל".
בשנה שעברה נפגשו הצדדים בדוחא כדי להגיע להסכמה על צעדים בוני אמון שיסללו את הדרך להסכם המסגרת, ומאוחר יותר, לשיחות שלום. אולם התהליך הואט לאחר ש- JEM האשים את הממשלה בכך שלא מילאה את חלקה בצעדים שהוסכם עליהם, כולל שחרור חבריו שנאסרו.

מזכ"ל האו"ם באן קי-מון פרסם הודעה בה הוא מברך על ההסכם ורואה בו "צעד חשוב לקראת הסכם שלום כולל ומקיף למען דרפור, שיתייחס בכל הסיבות של הקונפליקט והחששות של כל הקהילות בדרפור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully