וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות המים: הזיהום בתעש מסכן את המים בת"א

צפריר רינת

24.2.2010 / 8:03

במי תהום מתחת למפעל ברמה"ש נמצא דלק טילים בריכוז חריג ביותר. החשש: התפשטות הזיהום תגרום לסרטן, לפגיעה בבלוטת התריס ולשיבושים הורמונליים

זיהום מי התהום שנגרם בשל הזרמת כמויות גדולות ביותר של דלק טילים ושאריות חומרי נפץ במפעל התעשייה הצבאית (תעש) רמת השרון ממשיך להתפשט, והוא מתפרש כיום על שטח של 16 קילומטרים רבועים. הזיהום עשוי אף לאיים על קידוחי מים באזור תל אביב ורמת גן. כך עולה מנתונים שהציגה אתמול (שלישי) רשות המים לראשונה, שהגיעו לידי "הארץ". מדובר בבעיית זיהום המים החמורה בישראל, שהביאה עד כה לסגירתם של עשרה קידוחי מי שתייה.

הרשות מזהירה כי אם לא יינקטו פעולות לניקוי השטח, יתפשט הזיהום לקידוחי מים נוספים בהרצליה ובתל אביב ויפסול לשימוש ביתי מי תהום בכמות של מאות מיליוני מטרים מעוקבים. כמו כן, מתברר כי גם במפעל נוסף של תעש, שפעל ליד רמלה, התגלתה בעיה חמורה של זיהום מי תהום בדלק טילים. שאריות הדלק באזור זה נמצאו כבר בקידוח מים ליד מכון ויצמן ברחובות.

הנתונים החדשים הוצגו על ידי ראש האגף לאיכות מים ברשות המים, שרה אלחנני, בסדנת מומחים מישראל ומארצות הברית שנערכה בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית ברחובות. המומחים דנו בבעיות הזיהום והסיכונים הבריאותיים של החומר פרכלורט, המשמש דלק טילים, שנעשה בו בעבר שימוש נרחב בתעש. "המפעלים האלה פעלו עבור מטרות טובות", ציין ראש רשות המים, הפרופ' אורי שני, "אבל מעורר השתוממות לראות מה רבה היתה הבורות לגבי הסיכונים לסביבה ולמקורות המים".

לדברי אלחנני, במשך עשרות שנים הוזרמו לארבע בריכות של מפעל "מלבין" במתחם תעש ברמת השרון כמויות גדולות של פרכלורט, ובהמשך חלחל חומר זה, כמו גם חומרי נפץ, לאדמה. "יש במי התהום שלושה סוגים של חומרי נפץ בריכוזים גבוהים", ציינה אלחנני. "שניים חשודים כמסרטנים". בין השאר, התגלה במי התהום חומר נפץ רעיל מסוג RDX בריכוז גבוה פי 1,300 מהריכוז המרבי המומלץ לשתייה בארצות הברית, המדינה היחידה שמחזיקה בתקן למדידת חומר זה.

הבעיה הגדולה ביותר היא התפשטות פרכלורט לשטחים נרחבים. חשיפה לחומר, שהתגלה בריכוזים גבוהים עד פי מאות אלפים מהמותר בארצות הברית, עלולה לפגוע בתפקוד בלוטת התריס ולשבש את המערכת ההורמונלית בגוף.

על פי ההערכות, עדיין מצויים בקרקע שבשטח הבריכות של תעש מאות טונות של פרכלורט, וקיים חשש שיוסיפו להתפשט למי התהום. "אנחנו צופים שהזיהום ימשיך להתפשט לעוד קידוחי שתייה, גם לכיוון הרצליה וגם לכיוון תל אביב", ציינה אלחנני. לדבריה, התברר שבכמה קידוחי מי שתייה גדל שיעור זיהום הפרכלורט פי עשרה בתוך ארבע שנים, עדות לכך שהזיהום מוסיף להתפשט.

התושבים ברמת השרון וגורמים במשרד להגנת הסביבה טוענים שעל רשות המים לפעול כבר עתה למניעת התפשטות הזיהום ולאטום בריכות ישנות של תעש, כדי למנוע ממי גשמים לשטוף את הפרכלורט בקרקע לעומק מי התהום.

אלחנני הבטיחה אתמול כי רשות המים נערכת לפעולות למניעת התפשטות הזיהום, אולם מדובר בפעולות מורכבות הדורשות תקציבים גדולים. ייתכן שאחת הפעולות שתבצע הרשות היא להפעיל מחדש קידוחים שנסגרו ולשאוב באמצעותם מים המכילים זיהום, ובכך לצמצם את התפשטותו. בנוסף, מתכוונים ברשות להקים קידוחים במתחם תעש ולשאוב ולטהר מים שכבר זוהמו. מדובר בפעולות שיימשכו שלוש עד עשר שנים. השאיפה היא לצמצם בהדרגה את כתם הזיהום, כך שיפסיק להתפשט לעבר קידוחי מים.

דוברת התעשייה הצבאית מסרה בתגובה כי "מאז החלה חקיקה סביבתית ומודעות לנושא, פועלת תעש בטכנולוגיה מתקדמת ותוך שמירה על הסביבה, והשקיעה באמצעים בשווי 150 מיליון שקלים. התעשייה הצבאית פועלת כיום על פי תקנים מחמירים של איכות הסביבה ובהתאם לתנאי רישיון עסק. הזיהומים שהתגלו - מקורם בפעילות תעשייתית לפני עשרות שנים, והתעשייה מנסה לפתור בעיות אלה יחד עם הרשויות השונות, כמו משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, ותוך תיאום אתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully