וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו הציג רפורמת תחבורה מצומצמת

פנחס וולף

22.2.2010 / 13:33

עלות תוכנית הכבישים והרכבות המקוצצת של רה"מ ושר התחבורה: 27.5 מיליארד שקל. התוכנית אינה כוללת את הרכבת לאילת והרכבת המזרחית, וגם לא את הקטע הדרומי בחוצה ישראל

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: דורון שטיין)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר התחבורה, ישראל כץ, יביאו ביום רביעי, לאישורה של ישיבה מיוחדת של הממשלה, הצעת החלטה מקוצצת לקידום מערך הרכבות והכבישים של ישראל. עלותה הכוללת של התכנית צפויה להיות 27.5 מיליארד שקל. התוכנית המקורית של משרד ראש הממשלה עמדה על עלות תקציבית כוללת של 53 מיליארד שקל (לפי הערכת משרד ראש הממשלה) עד 81 מיליארד שקל (לפי הערכת האוצר).

התוכנית שיניחו נתניהו וכץ על שולחן הממשלה כוללת שמונה פרויקטים. היא תתפרס על השנים 2010 - 2020. השנה תתקוצב התוכנית ב-250 מיליון שקל, ב-2011 במיליארד שקל, ב-2012 ב-1.5 מיליארד שקל ב-2012 ב-2.5 מיליארד, ב-2014 וב-2015 ב-3.0 מיליארד שקל ובכל אחת מהשנים שבין 2016 ל-2020 ב-3.25 מיליארד שקל.

הסעיף המרכזי בתוכנית קרוי חשמול (חלק מנתיבי הרכבות המרכזיים), ועלותו 8.2 מיליארד שקל. עלות סלילת מסילת העמק מוערכת ב-3.4 מיליארד שקל, כמו עלות הנחת הפסים למסילה מעכו לכרמיאל. כביש חוצה ישראל יוארך בשני קטעים בצפון. עוד קטע רק יתוכנן.

העלות הכוללת של הכביש, 2.5 מיליארד שקל. כבישים ורכבות חדשים בדרום, יפותחו לפי החלטת ועדת ההיגוי ובהתאם לסדרי העדיפויות, ב-1.5 מיליארד שקל. 2.5 מיליארד שקל נוספים מיועדים לתכנון מפורט והפקעות. העלות של רכישת ציוד נייד לרכבת העמק ולרכבת עכו-כרמיאל וחישמול הרכבת עכו –כרמיאל מוערכת ב-3.0 מיליארד שקל. התוכנית תמומן באמצעות תקציב הפיתוח השנתי של משרד התחבורה.

משרד האוצר יונחה ליצור תקנה תקציבית יעודית למימוש החלטת הממשלה. תקציבים שלא ינוצלו בשנת תקציב אחת יועברו לשנת התקציב הבאה. אחת מיעדי התוכנית לאפשר תנועת רכבות בחלק מהקווים במהירות של 200 קמ"ש. סטנדרט הבנייה של הכבישים יהיה הסטנדרט התקני. משרדי האוצר והתשתיות יבדקו את האפשרות למימון והפעלת הפרויקטים הצפוניים של חוצה ישראל באמצעות המגזר הפרטי. במשרד התחבורה תוקם מינהלת אשר תהיה האחראית על הניהול השוטף של הפרויקטים וקידומם. תוקם ועדת משנה בינמשרדית לפיתוח מסחרי ותעשייתי סביב תחנות הרכבת החדשות.

מהתוכנית הוסרו שורה של פרויקטים מרכזיים כמו קו הרכבת לאילת, קו הרכבת המזרחית (מלוד לחדרה ומשם לעפולה), וכן הארכת כביש 6 לכיוון דרום, עד למשאבי שדה. בהצעת המחליטים לתוכנית, שתונח ביום רביעי על שולחן הממשלה נאמר כי היא נועדה להקים שדרה תחבורתית יבשתית בין עירונית מקרית שמונה ונהריה בצפון ועד למשאבי שדה ואילת בדרום, במטרה לאכלס ולפתח את הנגב והגליל. שדרת התשתיות תבוצע בשני שלבים.

נתניהו: "לשחרר את הפקק"

ראש הממשלה נתניהו התייחס לרפורמה ואמר: "אני שואל את עצמי מעת לעת מדוע אזרחי ישראל לא יכולים ליהנות ממה שנהנים אזרחי מדינות אחרות שחלקן אף פחות מפותחות משלנו? במדינת ישראל אתה תקוע בפקקים על הכבישים. הגיע הזמן לשנות את זה ולהפוך את ישראל למדינה של המאה ה-21, עם רשת של כבישים ורכבות. זו ההצעה של תכנית מחבר ישראל. הדגש הוא על רשת תחבורה מהירה. אנחנו צריכים לעלות על כביש בצפון ולנסוע ללא רמזור עד דרום הארץ".

לדברי נתניהו, לתכנית שתי השלכות: הראשונה חברתית - של צמצום פערים. "אנחנו מקרבים את הנגב והגליל למרכז הארץ, ונאפשר לאנשים לנוע במהירות", אמר נתניהו. "נגיע למצב בו רוב אזרחי מדינת ישראל יהיו בטווח של שעה מתל אביב והיתר בטווח של שעתיים. זה ייצור מדינה אחת במקום שלוש מדינות – גוש דן, גליל ונגב". ההשלכה השנייה, לדברי נתניהו, היא כלכלית. "זה יהיה מנוע כלכלי רב עוצמה שאנחנו מקבלים על ידי פתיחת הצפון והדרום לפיתוח", אמר, "גם באמצעות הרפורמה בחוקי תכנון ובנייה כדי לצאת מהמצב שהכול תקוע ופקוק. על פי התכנית, בעשור הקרוב תהיה הרחבה ופרישת רשת התחבורה לכרמיאל בית שאן ובאר שבע ואף דרומה מבאר שבע".

שר התחבורה ישראל כץ אמר כי לתכנית יש חשיבות כלכלית משמעותית. לדבריו, "כבר תוך כדי הביצוע מדינת ישראל תקטוף פירות כלכליים. התכנית תביא לצמיחה". הוא הוסיף, "יש כאן חיסכון ניכר בעלויות של פקקים ובנוסף גם כאשר יסעו יותר ברכבות יש סיכוי נמוך יותר לתאונות דרכים".

כץ אמר כי, "זו תכנית שמביאה מעם אחד למדינה אחת. צמצום הפער בתשתיות הוא גם צמצום הפער החברתי". לדברי כץ, "יעד התכנית הוא להביא ב-15 השנים הבאות למצב שלפחות 50 אחוז מהאוכלוסיה יגורו בגליל ולנגב". כץ הודיע כי בתוך 16 חודשים יציג תכנית להוספת מסילה רביעית לנתיבי איילון. "עם מה שעושה הרכבת היום ועם התכנית הזו נביא למצב שכל חלקי המדינה יהיו מרושתים לרכבת", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully