וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוף המחט

א.ב דן

21.2.2010 / 14:50

והיום במדור שמכיר לכם את החיות הכי מפורסמות - קופיקו, הקוף הכי מפורסם במדינה

שנות החמישים, מדינת ישראל בחיתוליה. אין טלוויזיה, בקושי רדיו, ותמר בורנשטיין לזר, יוצרת בשנות העשרים לחייה, עושה את צעדיה בעולם הכתיבה לילדים. היא זוכה לפופולאריות נכבדת בעיתונים "דבר לילדים","הצפה לילדים" ו"הבקר",
ומתעצמת לאחר פרסום "הקוף שהתחפש", סיפור לפורים על ילדה בשם אפרת ועל הקוף קופיקו שקיבלה מדודה. בהמשך העלילה, יפתיע הקוף השובב את כולם בתחרות התחפושות.

מופע הקולנוע של קופיקו

שנת 1958 ו"קופיקו האורח", הספר הראשון בסדרה, רואה אור. משהו במגע הקסם העיתונאי לא עובד והספר נכשל. המאייר מ. אריה ("דני דין") נכנס לתמונה, משנה את העטיפה, הספר רואה אור מחדש והשאר היסטריה. ספר רודף ספר, המבקרים מתרעמים על הערכים הבעייתיים והשפה הפשוטה והילדים קוראים בהנאה.
אחד "התעלולים" החביבים על קופיקו הוא לבישת בגדי נשים. ואם כדי למנוע ספקות לגבי נטיות ליבו, פורסמה "האנציקלופדיה העליזה של קופיקו".

אפשר בננה?

כדי ללמוד אודות הקופים בישראל, יצרנו קשר עם ד"ר תמר פרדמן, מנהלת מקלט ב-"פארק הקופים".

כיצד הקופים התמודדו עם הקור במהלך החורף שעבר עלינו?
"רוב הקופים באמת חיים בטבע באזורים חמים, ולכן אצלנו יש לקופים רדיאטורים וחימומים לחורף והם יכולים להיכנס לחדרים המחוממים כאוות נפשם. יש לנו קוף מרמוסט, שזה מין קוף קטנטן, שבחורף נכנס לתוך כובע צמר שהכנו לו בתוך עציץ"

האם לדעתך? מוצא האדם מן הקוף?
"מוצאו של האדם אינו מהקוף, אלא מאב קדמון משותף לאדם והקוף. הקופים התפתחו לכוון אחד והאדם לכוון אחר. האדם לא היה פעם קוף. אבל הדמיון בין הקופים והאדם, ששייכים לאותה סידרה של פרימטים הוא רב הן מבחינת מבנה חיצוני והן מבחינת התנהגות בסיסית וצרכים חברתיים"

לאיזה זן קופים היית משייכת את קופיקו?
"הוא מתנהג כמו שימפנזה, אבל יש לו זנב- אולי הוא קפוצ'ין, הם מאוד חביבים וגם הרסניים...אולי הוא דומה להם קצת"

אילו עצות בסיסיות היית מעניקה לאדם הרוצה לגדל קוף מחמד?
"אל תעשו את זה!
א. זו עברה על החוק
ב. הקוף סובל
קוף מתאפיין במורכבותו החברתית – ולכן הוא סובל כשהוא מנותק מאימו לצורך סחר הבלתי חוקי ובהמשך וחי את חייו בבדידות משאר בני מינו".

"מחוץ לאזור המבקרים של הפארק ממוקם מקלט הקופים הישראלי אליו מגיעים קופים שהוחרמו מאנשים שניסו לגדלם או לסחור בהם, קופים שיצאו ממעבדות הניסוי, וכל קוף הזקוק לעזרה. קופים רבים מגיעים אלינו במצב נפשי קשה בשל הבידוד מבני מינם"

הרחבה לדבריה של תמר, ניתן למצוא בסיפורו של ירון קייזר,
צלם פרסומות בעברו וסטנדאפיסט כיום, שצילם את קופיקו בשנות השמונים.

ירון סיפר כי: "היה לי חבר שהייתה לו קופה גורה בשם ג'ודי, אבל מה שאני לא ידעתי זה שהקופה הייתה בסוף התקופה שלה בבית. לפני שבאנו לצלם אצל תמר למטה, באתי ליורם (בנה של תמר לזר בורשטיין) לפנטהאוז, כי אני אצל יורם הייתי בן בית. תמיד היה כוסיות קרחנה שמה. מישהי הייתה שם עם תינוקת, עכשיו הקופה הדפוקה הזו היא לא מבינה מה זה, חשבה זה בובה, חטפה לה את זה מהיד והתחילה לרוץ על המעקה. מבחוץ נהיה בלגן... ישר הלכתי הבאתי תפוח לפתות אותה אבל בלגן. חשבתי, אם אני אתן לה ת'תפוח? יכולה לזרוק את הילדה...

בקיצור שיגעה אותי שעה, עד שלקחתי ממנה את הילדה. לקחתי את הקופה, ירדתי לתמר, הצטלמה כאילו היא מקריאה לקופיקו - הכל טוב ויפה. פתאום ג'ודי הביאה לתמר סטירה ועלתה על העץ. הבעל של תמר היה נציג מכונות תפירה של זינגר, הלכתי וצילמתי כאילו קופיקו תופר עם משקפיים. דווקא מבסוטה ממני הייתה הקופה, כי יש לי גישה עם בעלי חיים ונשים, מבין אותם, יודע לשרוד את הקריזות"

ירון הוסיף כי: "השמות שכולם קראו ב-קופיקו שמות אמיתיים. אני ירון מופיע בקופיקו, גם סבא שלי, זה הכל מהשכונה. ואני ויורם חברים מגיל אפס. גם הוא היה איתי במלחמה- הוא היה חובש קרבי.

סופרסטאר

השנים חולפות וקופיקו לא מפסיק להפתיע, מעל 140 ספרים. מכירות משוערות של מעל חצי מיליון עותקים, הדמות מתעדכנת, ואת ילדיה של תמר מחליפים הנכדים. נוצרים עיבודים טלוויזיוניים, בובות, מחברות, תיקים, גביעי גלידה, ופלים, כדורים מאויירים, משחקי קופסה ומחשב ועוד היד נטויה.

מישהו מתחפש לקופיקו השנה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully