וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מעכב פרויקטים כלכליים ברשות?

סילבן שלום

21.2.2010 / 9:44

בימים אלו מתקדמת בניית העיר הפלסטינית החדשה רוואבי, מצפון לרמאללה. זהו פרויקט הדגל של הרשות הפלסטינית בתחום הפיתוח האזרחי. רוואבי אמורה לאכלס בשלב הראשון 40 אלף תושבים, להציע 5,000 משרות איכותיות ולהעמיד בפני זוגות צעירים סביבה מודרנית.

הפרויקט, שמוקם בהשקעה של 700 מיליון דולר, ממומן על ידי החברה הקטארית "דיאר" ומשקיעים פלסטינים בראשות היזם בשאר אל?מסרי. למעשה, הפרויקט מציע לצעירים דירות בגודל ממוצע של 140 מ"ר במחירים שינועו בין 70 ל?80 אלף דולר.
היוזמה, שעתידה לספק לפלסטינים דיור ותעסוקה ולהוות מנוע צמיחה כלכלי, זכתה לשבחים ולעידוד רב מצד ממשלת ישראל וגורמים בינלאומיים דוגמת הקוורטט בראשות טוני בלייר, והיא נתמכת על ידי המשרד לשיתוף פעולה אזורי, שאני עומד בראשותו.

העיר מתוכננת לקום בשטח האחריות של הרשות (שטחי A), אך הגישה העיקרית אליה מדרום אמורה להיסלל בשטחי C, הנמצאים בשליטה ביטחונית ואזרחית של ישראל. הקושי במימוש הפרויקט נובע מכך שהגישה לעיר - דרך שאמורה להיסלל - חוצה את כביש הגישה המרכזי של ההתיישבות בגב ההר בשומרון, ודורשת הפקעת שטחים שבשליטה ישראלית לטובת ציבור פלסטיני.

הפקעה לצורכי ציבור דורשת פנייה מטעם היזם או הרשות, לאחר שנבחנה אופציה של רכישת הקרקעות. הפתרון תלוי ביזם, אך הוא נמנע מלפנות לגורמי התכנון ולא דורש את ההפקעה לצורך סלילת הכביש.

אני נדרש לכתוב על הנושא משום שבניגוד לפרסומים, ישראל לא מכשילה התקדמות בפרויקט חשוב זה. ישראל הצהירה פעמים רבות כי היא רואה בשלום הכלכלי נדבך חשוב בדרך לשלום מדיני. התועלת שתצמח לאזרח הפלסטיני משיתוף פעולה כלכלי חשובה ביותר לקידום התהליך המדיני. שיפור רמת החיים שם יסייע בהקטנת הכדאיות לעימות, יעודד מתינות, יאפשר בנייה הדרגתית של אמון ויציע אופק של תקווה.

תרומה בתחומים נוספים

שיתוף פעולה כלכלי יתרום לא רק ליצירת אמון, הבנה ושיתוף פעולה בתחומים נוספים. בסופו של דבר, שיתוף הפעולה הזה מהווה מנוע צמיחה. אנו עושים כל שביכולתנו, אך המשך התקדמות הפרויקט תלוי בפלסטינים וביזם שלו. המשרד לשיתוף פעולה אזורי מנסה לאתר פתרון, ואף הוכנה עבודה מקיפה בנושא. זו כבר הוצגה בפני הצוות של שליח הקוורטט, טוני בלייר, כדי שיציגה לפלסטינים.

בשנה האחרונה, בניגוד למדינות רבות, הכלכלה הפלסטינית עומדת, לטענתם, על צמיחה של יותר מעשרה אחוזים. נתון מדהים המהווה עדות לפעילות ולפרויקטים שאנו מקדמים מולם. פרויקטים כמו הקמת אזורי תעשייה בג'למה, ביריחו ובבית לחם; פתיחת מעברים כמו ג'למה ותרקומיא כדי לאפשר כניסת אזרחים ורכבים לשטחי הרשות לצורך קניות; הארכת שעות הפעילות בגשר אלנבי. כל אלו ועוד הם רק דוגמה לעשייה של ישראל לטובת הכלכלה הפלסטינית.

אין לנו סכסוך עם הפלסטינים אלא רק עם ההנהגה שלהם. אנו מנסים לעשות את ההפרדה: לעמוד על העקרונות המדיניים, הביטחוניים וההתיישבותיים שלנו, ומצד שני לאפשר לפלסטינים חיים נורמליים.

אבל בשביל פרויקט רוואבי, כמו גם פרויקטים רבים אחרים שאנו מנסים לקדם, צריך שניים לטנגו. כל עוד הפלסטינים לא יקבלו החלטה אסטרטגית אמיצה לבוא עימנו בקשר כדי לקדם פרויקטים שמטרתם שיפור הכלכלה הפלשתינית, אנו נמשיך להיתקל במכשולים.

חבל שבעוד שיש כאלה שעמלים לעשות - יש כאלה שעמלים לקלקל. אנו מצפים כי בעתיד הקרוב יימצא פתרון לדרך הגישה.


*הכותב הוא המשנה לראש הממשלה, השר לשיתוף פעולה אזורי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully