וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש: מכוניות היברידיות גורמות לסרטן

דניאל שמיל

21.2.2010 / 8:23

אין רגע דל בעולם הרכב: ההתרעות על סכנות במכוניות "טויוטה" עוד לא נשכחו, וכבר דו"ח חדש של המשרד להגנת הסביבה מתפרסם וקבוע: החשמל הזורם בין המצבר למנוע מייצר קרינה מסוכנת

לאחר בדיקות שנמשכו כתשעה חודשים, יפרסם השבוע המשרד להגנת הסביבה את מסקנותיו בנוגע לקרינה ממכוניות ההיברידיות. מקורות במשרד מאשרים פרטים שפורסמו בערוץ 10 אתמול, לפיהם ייקבע כי מכוניות היברידיות מסוכנות ועלולות לסרטן.

למעשה, מדובר באישרור דו"ח פנימי של המשרד, שהוגש עוד בדצמבר. הדו"ח נבדק על ידי ועדת מומחים בראשות פרופ' אלי שטרן.

נראה כי בדו"ח נקבע שהקרינה נובעת מחשמל רב הזורם בין המצבר שמאחורי המכונית למנוע החשמלי בחזיתה, ובחשיפה ממושכת עלולה לסכן את הנוסעים. מסתמן כי מסקנות הוועדה יהיו שהונדה אינסייט, הונדה סיוויק הייבריד וטויוטה פריוס מן הדגם המוחלף פולטות קרינה עודפת, ואילו טויוטה פריוס החדשה בטוחה לשימוש.

הוויכוח העיקרי אינו על תוצאות המדידה, אלא על הרף העליון שנקבע. בעולם נהוג לקבוע את הרף ב-1000 מיליגאוס, אך בישראל נטען שקרינה של ארבעה מיליגאוס חורגת את הסף המומלץ לציבור.

היבואניות: "מכשירי חשמל ביתיים ומכוניות בנזין מסוכנים יותר"

היבואניות וטויוטה הגיבו בחריפות לבדיקה, וטוענות ,בין היתר כי דגמי בנזין פולטים קרינה רבה יותר ממכוניות היברידיות. הן מבקשות לאמץ בישראל את סף התקינה הנהוג בעולם, ולא לקבוע סף נמוך יותר. עוד נטען כי מרבית מכשירי החשמל הביתיים ובהם מקרר ומסך מחשב פולטים קרינה רבה יותר מזו של מכונית היברידית.

מאיר, יבואנית הונדה, מסרה בתגובה: "מדובר בבדיקה לא מקצועית המציגה נתונים שגויים ויוצרת הטעיה חמורה ומגמתית של הציבור. אין ספק שעומדים מאחורי בדיקה זו גורמים אינטרסנטיים. בדיקה שנעשתה על ידי מכון גל סייף המאושר על ידי המשרד להגנת הסביבה, ותוצאותיה נמצאות בידי המשרד להגנת הסביבה, מראה כי השדה האלקטרומגנטי ברכבי בנזין מהפופולאריים ביותר בישראל גבוה ב- 600% מהשדה ברכבים היברידיים - 66 מיליגאוס ברכבי בנזין, לעומת 11 מיליגאוס ברכבי הייבריד. נתונים אלה תומכים בנתונים שהועברו למשרד להגנת הסביבה על ידי חברת הונדה.

התקן היחיד הקיים והמקובל בעולם כולו לנושא פליטה כתוצאה משדה אלקטרומגנטי הוא של ארגון הבריאות העולמי, הקובע רמה מותרת של 1000 מילגאוס בתדירות של 50 הרץ. לפי הנתונים שהוצגו, עוצמת השדה בכלי רכב היברידיים כמו גם ברכבי בנזין רגילים נמוכה באופן משמעותי מהמלצה זו.
יצרני הרכב בעולם מרימים גבה נוכח ההתנהלות המקומית.

מעל 2.5 מיליון כלי רכב היברידיים נוסעים בכבישי המדינות המפותחות בעולם ונמצאו עומדים בתקנים המחמירים ביותר. נשאלת השאלה מי מנסה להוריד את המכוניות האלה מכבישי ישראל?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully