וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באוצר מקדמים: 5% מע"מ על פירות וירקות

מאת צבי זרחיה

18.2.2010 / 7:00

שר החקלאות והחקלאים הביעו אתמול חשש שההצעה שהעלה נתניהו להטלת מע"מ של 1% על פירות וירקות היא רק תרגיל של האוצר, שמטרתו להעלות את המע"מ מאוחר יותר

שר החקלאות שלום שמחון מתנגד להצעה להטיל מע"מ בשיעור של 1% על הירקות והפירות, שאותה בוחן ראש הממשלה בנימין נתניהו. נתניהו אמר את הדברים בשבוע שעבר בכמה פגישות שקיים, אך עדיין לא קיבל החלטה בעניין. במשרד האוצר לא יודעים על כוונותיו של נתניהו. עם זאת מקורות באוצר טענו אתמול שיש לקבוע מע"מ מינימלי של 5% על ירקות ופירות.

הטלת מע"מ בשיעור 1% על פירות וירקות תגדיל את הכנסות המדינה בכ-100 מיליון שקל בשנה בלבד מתוך גבייה כוללת של כ-50 מיליארד שקל בשנה ממע"מ. אך מטרתה העיקרית של ההצעה היא להרחיב את רשת המדווחים לרשויות המס ולהוסיף לה את הירקנים. בכנסת העריכו שבעתיד אפשר יהיה להעלות את המע"מ על פירות וירקות לשיעור גבוה יותר.

שמחון אמר אתמול כי "אין בהצעה כל היגיון, מאחר שהוצאות האכיפה של המע"מ הן 5% מהגבייה". שמחון הביע חשש שהוצאות אלה יגולגלו על החקלאים.

מאיר יפרח, מזכיר איגוד מגדלי הירקות, הביע אף הוא התנגדות להצעה ואמר כי "ברור לכולם ששיעור מע"מ של 1% על פירות וירקות הוא תרגיל של משרד האוצר להטיל מע"מ בשיעור נמוך על פירות וירקות ואחר כך להעלותו עד לגובה הרצוי לו בלא כל התנגדות".

יפרח הוסיף כי "הניסיון שלנו בעבר מלמד שקשה לעבוד עם האוצר וקשה עד בלתי אפשרי להגיע להסכמים. כך קרה גם בעניין העובדים הזרים. האוצר מנסה כעת להתחכם כדי להסיר התנגדויות, בעזרת פיצויים פוליטיים למתנגדים.

"החקלאים אינם חוששים מתשלומי מסים, הם נושאים בהם כבר עתה. אבל כאשר המס יעלה הם לא יוכלו לספוג אותו והדבר יוביל להעלאת מחירים, להעלאת המדד ולפגיעה בשכבות החלשות", טען יפרח.

חברי הכנסת חלוקים בעמדתם כלפי המהלך

ח"כ מירי רגב (הליכוד), שהובילה בליכוד את ההתנגדות להטלת מע"מ של 16.5% על פירות וירקות (בינתיים הופחת שיעור המע"מ ל-16%), אמרה כי "ברגע שיטילו מע"מ של 1% על הפירות והירקות, יעלו את שיעור המע"מ מעלה-מעלה. הפירות והירקות יקרים מאוד. צריך לרדת מהנושא. קופת המדינה מלאה ויש לחשוב כיצד להפוך את תקציבי המדינה ל-2011 ו-2012 לחברתיים יותר".

לעומתם, הביעו תמיכה במהלך חברי כנסת מהקואלציה ובהם חברים בשדולה החקלאית. מרכז הקואליציה בוועדת הכספים ח"כ ציון פיניאן (ליכוד) הודיע שיתמוך בהצעה. "מהלך שכזה הוא טוב למדינה ואינו רע לאזרח. הסוחרים יוכלו לספוג את המע"מ והציבור לא ירגיש בו. מי שירכוש פירות וירקות בסכום כולל של 100 שקלים ישלם לכל היותר תוספת מחיר של שקל". פיניאן סבור שיש להטיל מע"מ בשיעור של 5% על פירות וירקות.

ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), חבר השדולה החקלאית בכנסת, הודיע שיתמוך במהלך בתנאי שמשרד האוצר יתחייב שלא יעלה מאוחר יותר את המע"מ לשיעור גבוה יותר. ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) אמרה כי "עקרונית אני תומכת במהלכים הגורמים להסדרה ופיקוח בשוק, אבל כבכל מהלך של האוצר צריך לנקוט בזהירות המתבקשת על מנת שלא לפגוע בציבור הרחב ובציבור המתפרנס מכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully