וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו שוב שוקל: מע"מ על פירות וירקות

צבי זרחיה

17.2.2010 / 8:03

כמה חודשים בלבד אחרי שגל המחאות הביא לקבורת הרעיון - שוקל ראש הממשלה להטיל מע"מ של 1% על פירות וירקות במסגרת תקציב 2011. הערכות: ניתן יהיה לאשר המהלך בכנסת

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוקל להטיל מע"מ בשיעור של 1% על פירות וירקות. נתניהו הודיע על כך בפגישות פנימיות שקיים בשבוע שעבר. לדבריו, מטרת המהלך היא להרחיב את רשת המדווחים לרשויות המס. חלק ממשתתפי הפגישות אישרו כי נתניהו אמר את הדברים. תגובת לשכת ראש הממשלה לא התקבלה עד סגירת הגיליון.

כיום לא מוטל כלל מע"מ על פירות וירקות. כדי להטיל את המע"מ על הפירות והירקות יש צורך באישור הכנסת. נתניהו לא מסר בפגישות מתי בכוונתו להגיש הצעת חוק בעניין. ההערכה היא שלא מן הנמנע שהעניין ייבחן בדיוני תקציב המדינה ל-2011.

הפגנה במחאה על עליית המע"מ בפירות וירקות. עומר מירון
האם גם הפעם ייצאו המפגינים לרחובות?/עומר מירון

הטלת מע"מ בשיעור של 1% על פירות וירקות אמורה להגדיל את הכנסות המדינה ממסים בכ-100 מיליון שקל בשנה. ואולם בכנסת הסבירו אתמול כי המטרה העיקרית של המהלך היא להגביר את הפיקוח והאכיפה על התחום ולהילחם בפשיעה ובהון השחור.

הפטור המלא ממע"מ על פירות וירקות מעלה חשש כי גורמים עסקיים שפועלים בתחומים אחרים שחייבים במע"מ, משתמטים מתשלום זה באמצעות רישום פעילותם על ענפי הפירות והירקות.

המהלך הנוכחי של הטלת המע"מ, אף בשיעור נמוך, יקל על רשויות המס להגביר את הפיקוח על התחום - זאת בעיקר לאור המעבר להפעלת החשבוניות מקוונות.

במשרד האוצר שוררת התנגדות עקרונית ומקצועית לקביעת מע"מ דיפרנציאלי, וסבורים ששיעור מע"מ של 16% צריך להיות אחיד.

עם זאת, ההערכה היא שלא תובע התנגדות להטלת מע"מ של 1% על פירות וירקות, במטרה להרחיב את היקף הדיווח. בכנסת גם העריכו כי ייתכן שלאחר שייקבע העיקרון שלפיו מוטל מע"מ (אף בשיעור נמוך) על ירקות ופירות, יהיה אפשר בעתיד להציע את העלאתו.

בכנסת ציינו כי בניגוד להתנגדות הגורפת ששררה אשתקד להטלת מע"מ על פירות וירקות בשיעור של 16.5%, בשל חשש לפגיעה בשכבות החלשות, הרי שכעת שיעור המע"מ המוצע על של 1% יקשה על הח"כים והמפלגות החברתיות (ש"ס, הליכוד והעבודה) להתנגד לו - מאחר שלא צפויה עלייה גבוהה במחירי הירקות והפירות.

שטייניץ לא יתנגד

יוני 2009 החליטה הממשלה להטיל מע"מ בשיעור של 16.5% על פירות וירקות. בכירים במשק ופעילים פוליטיים הפעילו לחצים נגד המהלך. ב-7 ביולי 2009 הודיע נתניהו על ביטול ההחלטה להטיל מע"מ על פירות וירקות.

נתניהו הסביר אז את ההחלטה בכך שהוא קשוב לרחשי הציבור. "חלק מרכזי מתפקידי הוא להיות קשוב ללב הציבור. הגעתי למסקנה כי זו לא העת להטיל מע"מ, וזו החלטתי", אמר נתניהו במסיבת עיתונאים מאולתרת שבה נכח גם שר האוצר יובל שטייניץ.

שטייניץ הביע אז את התנגדותו להחלטת נתניהו לבטל את הטלת המע"מ על פירות וירקות. "אני מכבד את הכרעת ראש הממשלה ופועל לפיה. הפטור ממע"מ על פירות וירקות הוא עיוות, והיה נכון לבטלו", אמר אז שטייניץ.

על סמך דבריו אז של שטייניץ מעריכים בכנסת כי הוא לא צפוי להתנגד להצעה הנוכחית שאותה בוחן נתניהו, להטיל מע"מ בשיעור של 1% על פירות וירקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully