וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקת: "95% מהבתים בסילוואן יוכשרו"

פנחס וולף

16.2.2010 / 12:46

ראש עיריית י-ם, ניר ברקת, אמר בוועדת הפנים כי בכוונתו להגיע להסדר עם התושבים ולאשר בדיעבד את הבתים שנבנו עד ארבע קומות, המהווים את מרבית המבנים. בניינים גבוהים יותר, ובהם בית יהונתן, "יגולחו" עד לארבע קומות

גדעון צנטנר

(צילום:גדעון צנטנר, עריכת וידיאו: גדי וינסטוק)

במזרח ירושלים קיימים כ-20 אלף מבנים לא חוקיים - כך העריך היום (שלישי) ראש עיריית ירושלים ניר ברקת. הערכה הזו ניתנה במהלך דיון בוועדת הפנים של הכנסת על נושא "אי ביצוע הריסת מאות בתים באזור כפר סילוואן", שיזמו חברי הכנסת אורי אריאל (האיחוד הלאומי) וניסים זאב (ש"ס). על פי הנתונים שהציג ברקת, בשכונת "סילוואן התיכונה" ישנם 657 מבנים, מתוכם רק לשישה מבנים יש היתרים ושבעה נוספים לקראת הסדרה. ל- 42 בתים הוצאו צווי הריסה, והוטלו 34 כתבי אישום בעניין, אך איש לא עמד לדין. לדברי ברקת, "משהו לא סביר במדיניות האכיפה הקיימת".

ברקת דיווח לוועדה כי הוא מתכוון להגיע להסדר עם התושבים כך, שיאושרו בדיעבד כל הבתים עד ארבע קומות, המהווים 95 אחוז מהבתים הלא חוקיים בשכונה. על פי התוכנית של ברקת, הבניינים הגבוהים מארבע קומות "יגולחו" עד שיגיעו לארבע קומות.

"אני רוצה לייצר דין אחד לכולם. אחד מהמבנים הבלתי חוקיים זה בית יונתן, שהם עברייני בנייה כמו כל השאר. עיריית ירושלים ואני יושבים פעם בשבוע כדי להריץ תהליכים. בחלק מהמקרים נצטרך להעביר אנשים מבתיהם בשיטת 'פינוי-בינוי'. פניתי כמה פעמים לפרקליטות המדינה שיסייעו לעיריית ירושלים בנושא, ולצערי לא נעניתי. העזרה שאני צריך היא אדירה ועד לשבועות האחרונים לא קיבלתי מענה. המערכת המשפטית בירושלים לא יצירתית משפטית. פרקליט המדינה הורה להמשיך ולממש צווים. הפרשנות שלי במחאה היא להיכנס ולממש את הצווים בצורה אחידה. אני אלחץ ואעשה הכל להסדרה הוגנת ושוויונית, ותחת מחאה אפעל להריסה שוויונית".

"פועלים למען המתנחלים"

ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר כי "היום המתנחלים שולטים על רבע מהשכונה והממשלה העבירה את השטחים האלו שיש להם חשיבות לשליטה של עמותות פרטיות שעושות בהם מה שהן רוצות. זה תהליך פסול ובעייתי. נכסים מאוד יקרים הועברו לידי עמותות מתנחלים, חלקם הופקעו מידי הבעלים הפלסטיניים שלהם. זה חלק מרכזי מהבעיה שאנו נמצאים בה. בית יונתן הוא בית מפלצתי שנבנה בהפרת כל הנורמות. זה חלק מהאיפה ואיפה שנהוגה לטובת המתנחלים בשכונה הזאת".

ח"כ אורי אריאל אמר בדיון כי "לאורך שנים, ממשלת ישראל ושלוחותיה לא פעלה כראוי. במקום לטפל בבעיה הכוללת, יש ניסיון מצד הפרקליטות לאכוף בצורה כמעט מאיימת על ראש העיר ולאכוף בבית אחד. אני מציע שהוועדה תדרוש אכיפה שוויונית". יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אזולאי (ש"ס) ציין כי בסיור בסילוואן הבוקר ראינו מאות בתים ללא היתרים. זה מחדל של הרבה שנים, של הפרקליטות, של עיריית ירושלים לדורותיה, של כל זרועות האכיפה שנרדמו בשמירה. לא יעלה על הדעת שבבירתה שלמדינת ישראל מתבצעת בניה בלתי חוקית של מאות בתים ולצערי הרבה במשך כל התקופה משנת 93' ההפקרות הלכה והתרחבה יותר ויותר".

ח"כ טאלב א-סנע אמר כי "כל הדיון הזה מצביע על צביעות. הרי אותם ח"כים דורשים להרוס את הבתים בסילוואן, ובו בזמן הם אומרים לא לאטום את בית יונתן. לא יכול להיות שאומרים לא להרוס למתנחלים וכאן כן להרוס. אני שואל איך בנו את בית יונתן שבע קומות ולא עשו כלום. המדיניות הישראלית היא מטופשת ומרושעת. אנחנו צריכים לשאול כמה שכונות הקימו ליהודים ולערבים, מי אחראי למצוקה במזרח ירושלים. זה הפשע". חברי הכנסת דוד אזולאי, אורי אריאל ויעקב כץ, אמרו לא-סנע כי מי שבנה את הבית היה ערבי והתושבים היהודים שמתגוררים בו היום קנו ממנו את הבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully