וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוקה הפלסטינית החדשה: הבירה ירושלים, המשטר - דמוקרטי

15.8.2000 / 19:15

עיתון המופיע במדינות המפרץ מפרסם היום את סעיפי הצעת החוקה, המבטיחה חופש פוליטי וכלכלי ומציינת במפורש שאין לוותר על זכות השיבה

מאת שי שריג

העיתון "אל ח'ליג'" המתפרסם במדינות המפרץ חשף הבוקר את נוסח הצעת החוקה הפלסטינית הזמנית, כפי שנוסחה על ידי ועדת חוקת פלסטין בראשות שר התכנון ברשות הפלסטינית, נביל שעת'.

החוקה מבוססת על "שלטון חוק, שיוויון בין האזרחים והשתתפות עממית מדינית וכלכלית לבניית המולדת הפלסטינית". עוד נכתב בחוקה: "פלסטין שייכת לכל הפלסטינים, ללא פגיעה בזכויותיהם הבסיסיות על פי החוק הבינלאומי. מדינת פלסטין העצמאית היא מדינה ריבונית, שתכבד את אמנות זכויות האדם".

החוקה מפרטת את אופי המדינה, שלטונה, סמליה ומדיניותה הכלכלית, וקובעת כי זו תתבסס על שלטון דמוקרטי ופלורליסטי. הסעיף הראשון קובע: "פלסטין היא חלק מהמולדת והאומה הערבית". הסעיף השני: "פלסטין היא קניינם של דורות העם הפלסטיני". סעיפים 4 ו-5 קובעים כי השפה הרשמית במדינה היא ערבית, והדת איסלאם - "תוך כיבוד הדתות והאמונות האחרות".

"אין להסגיר פלסטיני למדינה זרה"


המשטר יהיה "דמוקרטי פרלמנטרי, המתבסס על פלורליזם פוליטי המבטיח את זכויות המיעוט על בסיס אי אפליה ושיוויון". ראש המדינה יהיה הנשיא, "סמל האחדות הלאומית", שיכבד את החוקה וישמור על "השלימות הטריטוריאלית בהתאם לסעיפי החוקה". מצב חירום, על פי החוקה, יוכרז רק במצב של "איום על ביטחון המדינה עד כדי סכנת מלחמה או כיבוש". סעיפים אחרים מדברים על צבעו ומבנהו של הדגל, הסמל והממנון הלאומי של פלסטין.

ירושלים מוזכרת בסעיף השביעי בו כתוב בלקוניות: "ירושלים היא בירת מדינת פלסטין". לגבי זכות השיבה נקבע בסעיף 20 כי "האזרחות הפלסטינית מעוגנת בחוק הבינלאומי, מהווה זכות טבעית של כל פלסטיני ואינה גורעת מזכות השיבה". מי ששואל אם הפלסטינים מתכוונים לכבד את סעיף ההסגרה בהסכם אוסלו מקבל תשובה בעיף הבא: "אין למנוע מפלסטיני בשום צורה לשוב לאדמתו, לגרשו או להסגירו למדינה זרה".

הפרסום מבוסס על הצעת חוק שתגיש ועדת החוקה, ושהוכנה כבר לפני כחודשיים. כעת ממתינה ההצעה לאישור.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully