וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאפשר להם להצביע

אוריאל לין

15.2.2010 / 7:48

מפעם לפעם מתעוררת מחדש השאלה אם להעניק זכות בחירה לישראלים, נושאי דרכון ישראלי, אשר החליטו להעתיק את מקום מגוריהם לארצות ניכר, אם לצמיתות ואם באופן זמני. זו לא הפעם הראשונה שהנושא עולה, ובאופן טבעי, הצעות מסוג זה מעוררות סערת רוחות ברמות כאלה ואחרות. אלה הגרים בישראל ונושאים בדרך כלל בעול השירות הצבאי, כולל שירות המילואים ותשלום המסים למדינה, חשים שיש בכך קיפוח בלתי הוגן. הרי מדובר בישראלים אמנם, אך כאלה שנטשו את המדינה ואינם משתתפים בעול כמו כולם. אם כך, מדוע שתינתן להם זכות ההכרעה באשר להחלטות הפוליטיות החשובות הקובעות את עתיד המדינה?

על פניו זה אכן נראה מאוד לא בסדר.

אולם למרות זאת אני סבור שהאינטרסים הכוללים של המדינה בחשבון לטווח הארוך, ואף לטווח הקצר, אכן מצדיקים שנעניק לישראלים בעלי אזרחות ישראלית את זכות ההצבעה בבחירות לכנסת, אפילו אם אינם גרים עוד בישראל.

אגב, שאלה עקרונית זו אינה עולה על הפרק רק במדינת ישראל. היא רלוונטית כיום בכל ארצות המערב.

למעשה, רבות מהדמוקרטיות הליברליות מעניקות זכות הצבעה כזו, ויש גם ארצות השוללות את זכות ההצבעה מאזרחיהן הגרים מחוץ למדינה.

לענייננו, ראשית צריך לזכור כי בישראל אזרח המדינה אשר חי בחו"ל ולא ויתר על אזרחותו, עדיין נושא בחובה הבסיסית שהמדינה מטילה עליו באופן חד?צדדי: חובת השירות בצה"ל. חובה זו מוטלת אף על ילדי היורדים.

כלומר, מבחינת המדינה הם לא ביטלו את זהותם כישראלים. הם רק קבעו את מגוריהם במקום השונה מישראל.

מה עוד שבמדינת ישראל עצמה קיימת עדיין אפליה כבדה בין אזרחיה. כך, למשל, יש תושבים שפטורים מחובת השירות הצבאי, אך איש לא טוען כי אין הם זכאים להשתתף בבחירות משום שהם פטורים מחובה זו.

כלומר, ההבחנה המתבצעת כיום - הצבעה לפי מקום המגורים - אינה אמורה להיות ההבחנה המכרעת בנוגע לנושא.

הזיקה לישראל תגדל

חלק גדול מאותם ישראלים שעזבו את המדינה שייך לאוכלוסיות שתרמו לביטחון המדינה, לעיתים אף יותר מאשר אוכלוסיות אחרות המתגוררות בה דרך קבע, וחלק גדול מהם שירת בצבא שנים ארוכות ונשא בעול השירות הביטחוני.

יש לזכור גם כי חלק לא קטן מהם יצא את ישראל על שום ההזדמנויות להן זכה מעבר לים, אם במדעי המחקר, בחברות היי?טק, בעולם העסקים או באקדמיה, ודווקא משום כך למדינת ישראל יש אינטרס משמעותי ביותר לחזק את הזיקה של אוכלוסיות אלה לארץ.

מובן שהשתתפותם בבחירות תחזק זיקה זו. ככל שזיקתם למדינה תהיה חזקה יותר, הסיכוי שיחזרו לישראל יגדל, וחלק מהם אכן חוזרים בפועל לישראל מסיבות כאלה ואחרות.

סבורני שהצעת החוק לאפשר למי שמועד עזיבתו את ישראל לא עולה על עשר שנים להשתתף בבחירות לכנסת, היא הצעה ראויה.

מותר לנו בהחלט לראות את אלה שלא ויתרו על אזרחותם הישראלית כמי שרוצים להמשיך להיות ישראלים, ובתור שכאלה השפעתם על עיצוב המערכת הפוליטית היא מוצדקת.

בסיכומו של דבר ניתן לומר שאם אנו רוצים באמת להיאבק באפליות בחברה הישראלית, עדיף שנפנה את תשומת ליבנו לאפליה הכואבת מאוד של נטל השירות הצבאי ונטל השירות במילואים.אין סיבה לחפש שוויון כביכול דווקא במניעת זכות ההצבעה לכנסת מישראלים שחיים פרק זמן מסוים בחו"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully