וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו נוטה לסגת מהרפורמה בכבישים וברכבות

מוטי בסוק

15.2.2010 / 7:40

סיבוב פרסה: לאחר ההכרזות של ראש הממשלה מעל כל במה אפשרית על תכנית לפריסת מסילות וכבישים בעלות של עשרות מיליארדי שקלים - מתכוון כעת נתניהו לבצע תכנית מצומצמת בלבד

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוקל לסגת מתוכנית הדגל שלו בתחום התחבורה. בחודשים האחרונים הביע נתניהו עמדה נחרצת בעד התוכנית, הקרויה "נתיבי ישראל", שמטרתה היתה רישות ישראל במסילות ברזל ובכבישים בעלות כולל של 51-83 מיליארד שקל. ואולם בסוף השבוע האחרון מסתמן כי נתניהו חזר בו.

ל-TheMarker נודע כי נתניהו ושר האוצר, יובל שטייניץ, נפגשו בארבע עיניים ביום שישי האחרון. בפגישה זו חל שינוי בעמדת ראש הממשלה, והוא קרוב לסיכום עם שר האוצר, שלפיו תבוצע תוכנית מצומצמת לשיפור תשתיות התחבורה בישראל, "בהתאם ליכולות המשק". הדיונים על התוכנית המצומצמת יתחילו בקרוב.

החלטת נתניהו התקבלה בתדהמה רבה בלשכתו ובקרב המקורבים אליו, שכן עד כה תמך ראש הממשלה בתוכנית באופן מוחלט. נתניהו גם התבטא כמעט בכל אירוע חשוב בעד התוכנית, וטען כי היא חשובה לפיתוח התשתיות בישראל ולקירוב הפריפריה למרכז. התוכנית עצמה אמורה להיות מאושרת ב-21 בפברואר בישיבת ממשלה חגיגית שתתקיים בתל חי שבגליל.

אילוסטרציה. שרון בוקוב
ההשקעה בשווי עשרות מיליארדי שקלים תעוכב? רכבת ישראל/שרון בוקוב

מקורבים לראש הממשלה התקשו להסביר את הסיבה לשינוי שחל בעמדתו. לדבריהם, ייתכן שבתוכנית היו כלולים מרכיבים לא חשובים שאפשר היה לוותר עליהם, אך התוכנית היא טובה וחשובה, והיתה מקדמת את כלכלת ישראל ומחזקת את הפריפריה.

עוד הם טוענים כי ייתכן שנתניהו חושש מעימותים, ומעוניין כרגע רק לשרוד פוליטית. לכן הוא מתקשה לקבל החלטות על מהלכים נועזים מעוררי מחלוקת, גם אם יש להם הצדקה כלכלית-חברתית.

ההערכה בלשכת ראש הממשלה ובאוצר היא כי המעבר לתוכנית המצומצמת הוא למעשה חזרה לתוכניות העבודה השנתיות של האוצר לפיתוח התשתיות בישראל.

באוצר מרוצים

נתניהו תמך בתוכנית העל לפיתוח תשתיות התחבורה בדיון מקדמי שנערך אצלו בסוף ינואר. בדיון שני, שנערך בתחילת פברואר, הציג אורי יוגב, יו"ר הוועדה המייעצת למועצה הלאומית לכלכלה ויועצו הכלכלי של ראש הממשלה, את תוכנית העל. בכירי האוצר ובכירים ממשרד התחבורה הציגו את עמדות משרדיהם - האוצר הסתייג מהתוכנית, אך משרד התחבורה תמך בה.

לפי התוכנית אמורה, בין השאר, להיסלל רכבת מאילת עד קרית שמונה; כביש חוצה ישראל אמור להגיע בצפון לשלומי ולקרית שמונה, ובדרום למשאבי שדה; תוכנן שדרוג של צירי התנועה מרכזיים בגליל וסלילת כבישים ומסילות לרוחב המדינה.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
כביש 6 (מחלף עירון עד מחלף תות). ניר בן טובים
בלשכת ראש הממשלה מכחישים: "התכנית תובא לאישור הממשלה בקרוב". כביש 6/ניר בן טובים

באוצר הוביל את ההתנגדות לתוכנית ראש אגף התקציבים, אודי ניסן. טענתו המרכזית היתה נגד העלות הגבוהה של התוכנית. לדבריו, אפשר להפנות את ההוצאה הזאת אפשר לבצע במחירי התוכנית לפרויקטים רבי חשיבות בתחומי החינוך, הבריאות והרווחה. ההחלטה של נתניהו לחזור בו מהתוכנית התקבלה בשביעות רצון במשרד האוצר.

בתגובה אמר ניר חפץ, ראש מערך ההסברה במשרד רה"מ: "הטענה אינה נכונה. ראש הממשלה מתכוון להביא בקרוב לאישור הממשלה את תוכניתו לפריסת רשת לאומית של כבישים מהירים ורכבות, שתחבר את הנגב והגליל למרכז, תגביר את הנגישות למרכזי התעסוקה ותוזיל את הדירות לזוגות צעירים ולחיילים משוחררים.

"התוכנית הלאומית לפריסת תשתיות תחבורה היא מרכיב מרכזי בשורת רפורמות שמקדם ראש הממשלה, כמנועי הצמיחה והשגשוג של המשק הישראלי בשנים הבאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully