וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רונית קן בוחנת אמנה חדשה בין ספקים לרשתות

מאת אורה קורן ועדי דברת-מזריץ

12.2.2010 / 7:42

רשות ההגבלים החלה לבחון גיבוש של אמנה חדשה בין ספקים לרשתות, שתחליף את הצו המוסכם ביניהם מ-2005. הרשות פנתה לספקים קטנים ובינוניים לבחינת עמדתם בסוגיה

רשות ההגבלים העסקיים החלה לבחון גיבוש של אמנה חדשה בין ספקים לרשתות, שתחליף את הצו המוסכם ביניהם מ-2005. הרשות פנתה לספקים קטנים ובינוניים לבחינת עמדתם בסוגיה.

ההצעה לגיבוש אמנה חדשה הועברה על ידי איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, הנשלט על ידי יצרנים גדולים, כדוגמת שטראוס, אסם, תנובה והחברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה קולה ישראל). בכירים בשופרסל ובתאגיד המחזיק בה, אי.די.בי, הביעו בשבועות האחרונים תמיכה בגיבוש אמנה להסדר היחסים עם הספקים. עם זאת, שופרסל הבהירה באחרונה לכמה מהספקים כי בעקבות הגשת כתב האישום נגד מנכ"ל שופרסל, אפי רוזנהויז, היא משהה בשלב זה את הטיפול באמנה. כתב האישום הוגש השבוע בגין ניסיון להגיע לכאורה להסדר כובל עם הספקים שנועד להשפיע על מחירים ברבוע כחול, וכן בגין הפרה לכאורה של תנאי המיזוג בין שופרסל לקלאבמרקט. בענף המזון העריכו שאם בשלב כלשהו ינסו שופרסל ורשות ההגבלים להגיע להסדר טיעון בעניינו של רוזנהויז, תוכל האמנה לשמש אחד מקלפי המיקוח של הרשת.

בתוך כך, איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים הגיש ביום שני בקשה להכריז על שופרסל מונופול בתחום רכישת מוצרים (מונופסון). הבקשה הוגשה לממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן. יצרני המזון מבססים את דרישתם על הטענה שלפיה אם חברה רוצה להשיק מוצר ברמה הארצית, היא יכולה לעשות זאת רק באמצעות שופרסל ורבוע כחול - ומכיוון ששופרסל גדולה מרבוע כחול, היא מחזיקה מעל 50% מנתח השוק בחתך של רשתות ארציות, ולפיכך ניתן לכאורה להכריז עליה כעל מונופסון. אם רשות ההגבלים תכריז על שופרסל כעל מונופסון, יוטלו עליה מגבלות שימנעו ניצול לרעה של כוח השוק שלה מול הספקים. עם זאת, בהתאחדות התעשיינים ציינו כי אינם שוללים הגעה לאמנה מוסכמת עם הרשת על כללי ההתנהגות בשוק המזון. אמנה כזו תבטל את דרישת ההכרזה על הרשת כמונופסון.

מרשות ההגבלים נמסר בתגובה כי הרשות החלה לבחון בנפרד את נושא האמנה ואת הבקשה להכריז על שופרסל כעל מונופסון. עם זאת, הספקים הבינוניים והקטנים לא הביעו אמונה גדולה בהצלחת הבקשה - או האמנה. "זה יכול לעשות לי טוב בתור הספק אם יכריזו על שופרסל כמונופול, אבל קשה להאמין שזה יקרה", אמר ספק בינוני. "הם הרשת הכי גדולה, אבל הם לא מונופול והם ילחמו חזק".

ל', יצרן בינוני אחר התבטא בבוטות נגד הבקשה: "זה שטויות בעיני. למונופול יש הגדרה ברורה, ושופרסל אינה מונופול. זכותה לנצל את הכוח שלה. גם האמנה היא מס שפתיים ואין בה שום היגיון. הם יקבעו כוונות כלליות בסגנון של 'אנהג בצורה הוגנת'. זה חסר משמעות". לדבריו, איגוד המזון מודע לסיכויי ההצלחה הנמוכים של הבקשה ומשתמש באמנה כ"סולם לרדת מהעץ הגבוה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully