וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הם מפחדים - מהאמת ומתהליך השלום

יוסי ביילין

11.2.2010 / 7:56

השבוע כינס הדיפלומט מספר אחת שלנו מסיבת עיתונאים, וכיוון שככל הנראה הגיע למסקנה שעדיין לא הפחיד את הערבים כפי שצריך, החליט לעלות מדרגה: "הפלשתינים", כך הסביר, "היו רוצים לקיים משא ומתן עם יוסי שריד ועם יוסי ביילין, אבל הם יצטרכו לנהל מו"מ איתי ועם נתניהו". אני מניח שהפלשתינים קיבלו את המסר. אני אפילו מניח שלא נבהלו כל כך משום שהם מבינים מה בדיוק יתרחש במשא ומתן עם הניצים: או שיוכח שאי אפשר להגיע איתם להסדר, ובמצב זה נטיית העולם תהיה להאשים את ישראל בכישלון השיחות, או שיוכח שהפתרון היחיד שניתן להגיע אליו הוא הפתרון שהוצע בפרמטרים של קלינטון וביוזמת ז'נבה.

ליברמן ונתניהו אינם מפחידים את הערבים כפי שאולי נדמה להם. האמת היא שלפלשתינים נוח יותר לקיים משא ומתן עם בגין או עם אולמרט או כל איש ימין, משום שהתוצאה היא, בדרך כלל, הוכחה שהאישים הללו דיברו דברי רהב באופוזיציה, ואימצו, בהיותם בשלטון, את מדיניות השמאל.

ההבדל הוא שכאשר המשא ומתן התנהל עם השמאל ולא עלה יפה, נטה העולם לקבל את גרסת ישראל ולא את גרסת הפלשתינים. מבחינה היסטורית, הפלשתינים חששו יותר לקיים מו"מ עם שמאל ציוני מאשר עם ימין מתלהם.

גם ליברמן יצטרך לחלק את ירושלים

ליברמן יכול לפרסם ספר על תפיסתו המדינית המעמיקה, ולשכנע 15 מנדטים שהוא צודק. אבל אם מישהו ירשה לו להיכנס לחדר המשא ומתן - מה שלא קרה עד כה, משום שסביר להניח שיעדיפו לתת ל"מקצוענים" לנהל את המו"מ האמיתי ולהשאיר אותו בתפקיד "בכיר" יותר של היגוי עליון - ואם יחליט שהוא רוצה באמת להגיע לפתרון, הוא יבין שאין ולא היה ולא יהיה שותף להזיותיו.

וכמו שנתניהו התנגד בספריו למו"מ עם טרוריסטים חוטפי ישראלים ומצא עצמו נושא ונותן עם הטרוריסטים על מחירים מופקעים, כך גם ליברמן - אם יחליט שהוא באמת רוצה להגיע להסכם - יצטרך לחלק את ירושלים המזרחית ולחזור לקווי 67' עם תיקונים הדדיים, קטנים וצנועים.

אז מי שצריך באמת לפחד מן המשא והמתן עם הפלשתינים זו הממשלה הניצית ביותר שהנפיקה לנו ההיסטוריה ב?62 השנים האחרונות. זאת משום שאו שתואשם בשבירת המו"מ או שתקבל פרס נובל על התפשטות מלאה מכל אמונותיה והתחייבויותיה המדיניות.

זו הסיבה לכך שלא התנהל מו"מ על הסדר הקבע בתקופת כהונתו הראשונה של נתניהו, וזו גם הסיבה העיקרית לכך שמו"מ כזה לא התקיים עד כה (לצד הטעויות של הממשל האמריקני ולצד המתנתו של אבו מאזן לסולם שיוריד אותו מהעץ שעליו טיפס).

האם משהו ישתנה עכשיו? האם בשיטה הפתטית של שיחות ק?רבה יהיה מוכן ראש הממשלה להפשיל שרוולים ולקיים את המסע שלו אל פתרון הקבע? קשה לדעת. אבל כדי לעשות זאת, הוא וממשלתו יצטרכו להתגבר על פחד אמיתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully