וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ספקי הגז מנצלים את כוחם בשוק החשמל"

צבי זרחיה

10.2.2010 / 13:00

ועדת הכלכלה דורשת מרשות החשמל וממשרד התשתיות למנוע פירצה שתביא לכניסה בהיקפים גדולים של ספקי הגז הטבעי לייצור החשמל הפרטי, כדי לשמור על התחרות במשק

ועדת הכלכלה דורשת מרשות החשמל וממשרד התשתיות למנוע פירצה שתביא לכניסה בהיקפים גדולים של ספקי הגז הטבעי לייצור החשמל הפרטי, כדי לשמור על התחרות במשק ולמנוע פגיעה ביצרני החשמל הפרטיים - כך החליטה הבוקר הוועדה, בתום ישיבה שעסקה בכניסת ספקי הגז הטבעי, קבוצת מרחב וים תטיס, למקטע יצור החשמל הפרטי.

יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), דרש בישיבה מרשות החשמל וממשרד התשתיות לשתף בבדיקה שהם מקיימים את הרשות להגבלים עסקיים. אקוניס דרש שמסקנות הבדיקה יוגשו לוועדת הכלכלה בתוך חודש.

אקוניס דרש ממשרד התשתיות לשנות את תנאי הרישיון לאספקת חשמל פרטי כדי למנוע בעלויות צולבות ולדווח על כך לוועדה בתוך 30 יום. עוד דרשה הוועדה מהממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, לגבש חוות דעת על הסכנה להיווצרות מונופול גם בתחום יצור החשמל המופק מגז, ובטווח הארוך יותר סכנה להשפעה במחיר לצרכנים ולתחרות במשק החשמל.

אקוניס הדגיש כי "פעילויות צולבות בשוק אספקת הגז הטבעי, במקטעי יצור החשמל ותשתיות אחרות, מהוות איום חריף על התפתחותה של תחרות בתחומים אלה, ובפרט בקשר ליכולתם של יצרני חשמל פרטיים אחרים, שאינם פעילים בתחום אספקת הגז להקים ולתפעל תחנות כוח בעלויות שוות". הוא הביע חשש שכניסת ספקיות הגז לתחומים אלו תוביל לסיום הניסיון לקיום תחרות בשוק החשמל. "מדובר כאן על הנצחת המונופול, או למעשה דואופול של יצרני חשמל פרטיים, שינצלו את שליטתם בשוק לשם העלאת המחירים. עלינו למנוע חוסר תחרות והנצחת מונופולים המנוגדים לתפיסת השוק החופשי".

ח"כ מירי רגב (ליכוד), שיזמה את הדיון, טענה כי "המצב שנוצר, בו גופים פרטיים שהם ספקי גז, ייכנסו למערך של יצור חשמל הוא מסוכן למדינה. ספקי הגז הטבעי מנצלים את כוחם לדיכוי התחרות בשוק יצור החשמל הפרטי והציבור ישלם את מחיר היווצרות המונופול. יש להגביל את הגורמים הפרטיים המייצרים גז טבעי מלהיכנס לשוק החשמל".

סכנה לבעלויות צולבות?

שוקי שטרן, מנהל רשות הגז הטבעי במשרד התשתיות, אמר כי "משק הגז הטבעי מוסדר במתכונת המתקדמת ביותר בעולם וקיים איסור על בעלויות צולבות בתחומי רישיונות, ספקי חשמל ואספקת מוצרי אנרגיה אחרים כמו בתי זיקוק. משק הגז הטבעי הוא תחרותי וזהו מצב שלא קיים בשום מקום בעולם".

לדבריו, "בשנת 2010 עד 40% מיצור החשמל הוא באמצעות גז טבעי. עד שנת 2014 חלק הגז ביצור החשמל צפוי להתקרב ל-50%. החיסכון למשק ב-6 שנות הפעילות בגז טבעי מגיעה ל-5 מיליארד דולר. אנו מקווים שבסוף השנה יחוברו צרכנים קטנים לגז טבעי". שטרן אמר כי "אנו עוסקים בהבטחת תחרויות בגז טבעי, מתן רישיונות ופיקוח על בעלי הרישיונות. אנחנו פועלים כדי שההשקעות יבוצעו במגזר הפרטי ונאפשר לצרכנים להשתמש בגז טבעי".

אמנון שפירה, יו"ר רשות החשמל, אמר כי "למרות תיקון החוק נקבעו בחוזים עם יצרני החשמל הפרטיים חסמים למניעת ניגודי עניינים. הטיעונים שהשמיעה רגב נכונים אבל כיום ההשפעה של כניסת ספקי הגז היא מזערית ואם תיווצר בעיה של תחרות - הרשות תתייחס לכך".

שלומי פריזנט מרשות ההגבלים אמר כי ברשות לא נערכה עבודה בנושא ולא נקבעה עמדה. "לא תמיד קשר אנכי במקטע יצרני הוא רע למשק".

עו"ד אהרון מיכאלי, המייצג יצרני חשמל פרטיים, אמר כי "המציאות העסקית מקדימה את הרגולטור. "עד שהרגולטור יסיים את הבדיקות, כל יצרני החשמל שרוצים לקום לא יקומו. עד שתתקבל המסקנה שצריך לאסור שליטה אנכית הסוסים יברחו מהארווה. חייבם לפעול מהר ולקבוע הסדרים כדי לתת סיכוי הוגן ליצרני החשמל הפרטיים".

נמרוד נוביק, סגן נשיא קבוצת מרחב, אמר כי "כספקי גז יש לנו יתרון אחר ואף אחד לא יוכל להתחרות במחיר החשמל שתייצר תחנה בבעלותנו. בשבועות האחרונים אנו מוצפים בפניות להצטרף לתחנות כוח כשותפים ואנו בוחנים אותן. בלי בהירות רגולטוריות אי אפשר לקבל החלטות אסטרטגית. אם יווצר דואופול נהיה מרוצים כי הוא יהיה שלנו".

ציפי איסר איציק מעמותת אדם טבע ודין אמרה כי "חשוב מאוד לדאוג לכך שמשק הגז יהיה תחרותי ויעיל - כל עוד המדינה לא מתבססת על אנרגיות מתחדשות. חשוב שמשק הגז לא יסבול מתחלואי משק החשמל. לא יתכן שתהיינה הצלבות כאלה. חשוב שתהיה תחרות אמיתית במשק הגז.

ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) טען שהמונופול הכי חזק בשוק האנרגיה הוא חברת החשמל שמאיימת על התחרות ומגבילה יותר מכל תחרות. "לא ברור כיצד כל הרגולטורים לא פעלו בתיאום בכל מה שקשור לפעילות של ספקי הגז בשוק החשמל", אמר שאמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully