וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דנקנר יחפש גז ונפט מול חופי חדרה

מאת אבי בר-אלי

10.2.2010 / 8:22

לאחר שהפסידו לליבוביץ' ובן-זקן באשדוד: נוחי דנקנר וצחי סולטן זכו בהיתר לחיפוש גז ונפט מול חדרה. ההכרזה על התוצאות הסופיות של חלוקת הזיכיונות - היום

חברת מודיעין אנרגיה, שבשליטת נוחי דנקנר וצחי סולטן, זכתה בהיתר הקידוח "ים חדרה" שמול חופי חדרה. אתמול הפסידה החברה במרוץ אחר רישיון הקידוח המבוקש ביותר, "מד אשדוד", שמול חופיה הדרומיים של המדינה, שבו זכתה "ים חדרה" הוא שטח חיפושים חדש שממוקם, לפי ההערכות, בין שטח הרישיונות של חברת אדירה לבין שטח ההיתר "בנימין" של חברת פטרומד. ההחלטה הרשמית של מועצת הנפט בנוגע לחלוקת הזיכיונות הבאים של שטחי חיפוש הנפט והגז ושל רישיונות הקידוח תפורסם היום - לאחר שנדחתה מאתמול מסיבות טכניות.

כפי שנחשף אתמול באתר TheMarker, זכתה קבוצת ACC במפתיע ברישיון "מד אשדוד". החברה נמצאת בשליטת איש העסקים החרדי חיים ליבוביץ', ואליו הצטרפו לפני כשבועיים אנשי העסקים מאשדוד אברהם נניקשווילי וג'קי בן-זקן. השניים, מבעלי החברה הציבורית מנופים פיננסיים, הודיעו כי נכנסו אל הקבוצה כמשקיעים פרטיים - מה שלא מנע ממניית מנופים לזנק אתמול ב-11%. מקבוצת ACC נמסר כי לא קיבלו כל הודעה רשמית בעניין.

ליבוביץ' הוא בעלי חברת הביוטכנולוגיה בריינסטורם הנסחרת בוול סטריט. ACC שבשליטתו פועלת בשותפות עם חברת קידוחים אמריקאית בחיפושי נפט וגז בחוף השנהב.

רישיון "מד אשדוד" הוחזק עד לפני שנתיים בידי חברות קבוצת מימון: ישראמקו, חנ"ל ונפט (35.8%), שותפות גרנית-סונול (38%), דלק קידוחים (22%) ופטרוכימיים (3.8%). ב-2000-2003 ביצעו השותפות בשטח הרישיון שני קידוחים (ניר 1 ו-2) שהסתיימו בכישלון, ונערכו לביצוע קידוח שלישי - במים העמוקים שמול חוף פלמחים (קידוח "ים 3").

קידוח "ים 3" אמור היה להתבצע כבר ב-2004-2005 בהשקעה שהוערכה אז ב-40 מיליון דולר. ואולם קשיים שונים גרמו לדחייתו עד שבאוקטובר 2007 הודיע משרד התשתיות על שלילת הרישיון. השטח הועמד שוב לבקשות רישיונות מצד שחקנים אחרים בשוק. על שטח זה מתמודדות, לצד ישראמקו, לפחות ארבע קבוצות.

בקבוצה מעריכים כי בקידוח "ים 3" קיים פוטנציאל לתגלית נפט מסחרית למרות עומקו הרב יחסית (5,900 מטר). עלות הקידוח מוערכת ב-80-100 מיליון דולר.

בעקבות הפרסום על זכיית ACC, מיהרו המפסידים לרמוז על קשרים פוליטיים לכאורה של ליבוביץ' עם בנימין נתניהו ועם אביגדור ליברמן. מקורבים לליבוביץ' טענו כי זה שנים אין לו קשרים פוליטיים בישראל.

על-פי הערכות, יבקשו המפסידות במרוץ על הרישיון לערער על החלטת המועצה. אתמול פורסם כי ישראמקו כבר רמזה כי תעתור לבג"ץ נגד ההחלטה.

מועצת הנפט, בראשות ד"ר יעקב מימרן, דנה בימים האחרונים בעשרות בקשות לניוד זכויות ברישיונות ובהיתרים קיימים, לצד בקשות חדשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully