וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על נתניהו ללכת בעקבות רבין

אורי סביר

8.2.2010 / 12:23

כשנתניהו גורס שהוא מוכן למשא ומתן ללא תנאים מוקדמים וממשיך לומר שישראל לא תרד מהגולן, הוא הופך את תהליך השלום עם סוריה לבלתי אפשרי

אנחנו עדים לאחרונה, לסכסוכי חרבות מילוליים בין ישראל לסוריה. הצטיינו בהתרברבות מסוכנת זו שני שרי החוץ של שתי המדינות, אך מלחמה לא תצמח מזה כי אין לאף צד אינטרס לכך. נתניהו אף פרסם הודעה, כי ישראל מעוניינת במשא ומתן ללא תנאים מוקדמים. הסורים מאידך רוצים הבטחה לנסיגה כוללת מהגולן לפני תחילת המשא ומתן.

שני הצדדים טועים. הסורים לא יכולים לקבל ואף פעם לא קיבלו בעבר הבטחה שכזו. כמי שניהל את המשא ומתן עם סוריה לאחר רצח יצחק רבין ז"ל. אני מודע היטב למה שרבין התחייב לו, כלפי הסורים בנושא הטריטוריאלי ואמירה שהיוותה גם בסיס למשאיים ומתנים מאוחרים יותר.

יצחק רבין הפקיד בידי האמריקאים פיקדון טריטוריאלי שבמסגרתו, ישראל תהיה מוכנה לנסיגה מלאה מהגולן (מבלי שהוא קבע את קו הגבול), אם כל צרכיה של ישראל ייענו במשא ומתן בראש ובראשונה הצרכים הביטחוניים אך גם מהות השלום והשלום עם סוריה כבסיס לשלום אזורי.

עכשיו הזמן למנוע מלחמה

כשנתניהו גורס שהוא מוכן למשא ומתן ללא תנאים מוקדמים ומצהיר השכם וערב כי ישראל לא תרד מהגולן הוא הופך את המשא ומתן לבלתי אפשרי, בדומה לתביעה הסורית. יש לחזור לפיקדון רבין מול האמריקאים ועדין אין בכך התחייבות לנסיגה מהגולן לפחות כל עוד כל האינטרסים שלנו ייענו במשא ומתן.

יש לנו אינטרס אסטרטגי בהסדר שלום עם סוריה, כי זה יהיה תחילת פירור הציר סוריה – אירן – החיזבללה והחמאס; מעבר לכך התקדמות משמעותית עם סוריה גם תקדם את המסלול הפלסטיני, כי אבו מאזן לא ירצה לפגר אחרי הסורים; כן זהו בסיס לשלום כלל אזורי בגלל מעמדה של סוריה במפרץ; יתרונות אחרים כוללים פיתרון יסודי של בעיות המים של ישראל; סחר עם סוריה ופתיחת שווקים חדשים; פיתוח תיירות אזורית, דבר שהסורים הסכימו לו במשא ומתן; שלום עם לבנון; אפשרות מעבר של ישראלים בכל כלי תחבורה לסוריה לבנון ודרכם לאירופה.

על כן אין זה מספיק ששני הצדדים לא מתכוונים למלחמה לטווח ארוך. צודק ברק שהאלטרנטיבה לתהליך שלום עם סוריה הוא תהליך מלחמתי. העיתוי למנוע זאת הוא עכשיו ועל כן על נתניהו לקבל החלטה אמיצה ולחזור לפיקדון רבין. אל לנו להפוך לפסיביים לאור השקט היחסי והזמני ברמת הגולן.


* הכותב מכהן כנשיא 'מרכז פרס לשלום', וכיהן ראש צוות המשא ומתן לשלום מול סוריה בשנים 1995-1996.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully