וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחירי הדירות בת"א עלו ב-31% ב-2009

אלון שן

8.2.2010 / 11:31

עוד עולה מסקר שפרסם השמאי הממשלתי, כי בשנה החולפת, מאז הרבעון הרביעי של 2008 ועד לרבעון הרביעי של 2009, עלו מחירי הדירות בישראל בשיעור של 14.4%

אגף שומת המקרקעין במשרד המשפטים פרסם היום (שני) את נתוניו אודות מחירי הדירות בישראל ברבעון הרביעי של 2009. מנתוני הסקר עולה, כי מחירי הדירות בתל אביב עלו ב-31% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2008 וב-10% לעומת הרבעון השלישי של 2009.

עוד עולה מהסקר, כי בשנה החולפת, מאז הרבעון הרביעי של שנת 2008 (תחילת המשבר הכלכלי) ועד לרבעון הרביעי של 2009, עלו מחירי הדירות בישראל בשיעור של 14.4%. בערים שבהם נותחו מחירי העסקאות ברבעון הרביעי של שנת 2009 בהשוואה לרבעון שלפניו, נצפתה מגמה של עליה בשיעור ממוצע נומינלי שקלי של כ- 4.3%. בתקופה זו עלה אינדקס המחירים הכללי ללא דיור בשיעור של כ- 0.1%.

בשמאי הממשלתי מציינים כי על הזינוק במחירים משפיעים משתנים רבים – אך הגורם המשמעותי ביותר הוא הירידה החדה במספר הדירות שנותרו זמינות למכירה, שירד ברבעון הרביעי אל מתחת ל- 13,000 דירות (שמשמעותו היצע דירות נמוך) ומביא ללחץ מתמשך לעליה במחירי דירות.

מצד הביקוש מציין השמאי כי קיימים ממשתנים רבים בעלי השפעות מנוגדות: ציפיות להתגברות צמיחה, ציפיות לעליה בשער הריבית הריאלי וצפיות לנקיטת צעדים ממשלתיים להורדת מחירי הדירות. נראה כי השפעתם של גורמים אלה יחד חלשה ביחס להשפעת נתון ההיצע.

קיימים משתנים נוספים שהשפעתם מועטה יחסית, כגון: התנודתיות בשער החליפין של השקל מול הדולר האמריקאי, (השפעת משתנה זה חלשה לנוכח מגמת ההתרחקות של הציבור מההצמדה של מחירי הדירות לדולר, שינויים בסטנדרט הבניה, ציפיות לאינפלציה (שמגבירה את הרצון להשקיע בנכסים ריאליים) ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully